پچ یا برچسب قابل کنترل با گوشی هوشمند، می‌تواند به عنوان سرنگ عمل و چندین دارو به بدن وارد کند.

پچ دارو

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، هیچ کس دوست ندارد که مجبور باشد بارها و بارها آمپول بزند یا در طول روز چند بار داروی خوراکی مصرف کند. یک پچ پوشیدنی جدید می‌تواند با تزریق بدون درد داروهای مختلف از طریق پوست، به این مسئله کمک کند. این پچ با گوشی هوشمند کنترل می‌شود.

این دستگاه آزمایشی که Patch On-Demand Spatiotemporal (SOP) نام دارد در دانشگاه کارولینای شمالی توسط تیمی به سرپرستی پروفسورووبین بای و یوان سونگ ساخته شد. این وسیله در واقع نتیجه ایجاد تغییراتی در ابزاری دیگر است که به عنوان پچ میکروسوزن شناخته می‌شود.

معمولا این پچ‌ها به شکل ورقه‌های پلیمری کوچک با مجموعه‌ای از سوزن‌های بسیار ریز و تیز و حاوی دارو (معروف به میکروسوزن‌ها) در قسمت زیرین خود هستند. هنگامی که پچ روی پوست فشار داده می‌شود، سوزن‌ها بدون درد به لایه بالای پوست نفوذ می‌کنند و سپس به طور بی‌ضرری حل می‌شوند و محموله دارویی خود را در بدن آزاد می‌کنند.

SOC کمی متفاوت است، زیرا دارای یک مدار الکتریکی در سطح بالایی است، سوزن‌های آن را می‌توان به صورت جداگانه با داروهای مختلف بارگذاری کرد، و همه سوزن‌ها با یک پوشش نازک از طلا پوشانده شده‌اند. هنگامی که پچ روی پوست اعمال می‌شود، آن پوشش از حل شدن سوزن‌ها جلوگیری می‌کند.

هنگامی که توسط سیگنال بی‌سیم از یک تلفن هوشمند (یا رایانه) نزدیک فعال می‌شود، SOC یک یا چند میکروسوزن را گرم می‌کند و باعث می‌شود طلای روی آن‌ها کنار برود. سپس خود سوزن مستقیما روی پوست قرار می‌گیرد و در مدت ۳۰ ثانیه بار خود را حل و در بدن آزاد می‌کند. مانند سایر چسب‌های میکرونیدل، دارو ابتدا وارد مایع بینابینی بین سلول‌های پوست می‌شود و سپس به جریان خون انتقال می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

در آزمایشات آزمایشگاهی که تاکنون انجام شده است، SOP با موفقیت برای تجویز دوزهای متعدد ملاتونین به موش استفاده شده است. امید است که این فناوری در نهایت بتواند برای درمان بیماری‌های مزمن مانند بیماری آلزایمر، با تجویز داروهای مختلف در طول روز و طبق برنامه از پیش تعیین شده، مورد استفاده قرار گیرد.

مقاله‌ای در مورد این تحقیق اخیرا در مجله نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شده است.

کد خبر 826069
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha