با وجود استقرار ناوهای آمریکای در منطقه، اما کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی همچنان هدف نیروهای یمنی قرار می گیرند.

یمن

همشهری آنلاین: در اوج تنش و جنگی که در غزه جریان دارد، کاخ سفید در واشنگتن تعدادی از ناوهای جنگی خود را عازم دریای سرخ در مجاورت سواحل یمن و همچنین دریای مدیترانه در مجاورت سواحل فلسطین کرده تا حمایت تمام قد خود را از تل آویو نشان دهد. تنها یک روز پس از عملیات طوفان الاقصی توسط حماس در جنوب فلسطین اشغالی، آمریکایی ها ناو هواپیمابر فوق پیشرفته و ۱۳ میلیارد دلاری «یواس‌اس جرالد آر. فورد» که نام خود را از سی و هشتمین رئیس جمهور آمریکا گرفته به غرب آسیا اعزام کردند. این ناو به عنوان گران قیمت ترین ناو آمریکایی که از سال ۲۰۱۷ کار خود را در نیروی دریایی آمریکا آغاز کرد، جدیدترین و مجهزترین ناو آمریکایی است و استقرارش در غرب آسیا اوج حمایت واشنگتن از تل آویو را نشان می‌دهد. استقرار این ناو و دیگر ناوهای آمریکایی تلاشی از جانب واشنگتن است تا در برابر حملات نیروهای یمنی حامی فلسسطین، یک زهر چشم نشان دهد. اما این زهرچشم که با تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا و چند کشور در دریای سرخ ایجاد شده، نتوانسته اهداف مورد نظر کاخ سفید برای توقف حملات یمنی‌ها را برآورده سازد. اقدامات آمریکا در برابر یمن تاکنون بازدارنده نبوده و نتوانسته نیروهای یمنی را متوقف کند، تا آن جا که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در تازه ترین موضع گیری خود گفته است که حملات ما علیه یمنی‌ها نتوانسته آنها را متوقف کند.

کدام ناوهای آمریکا در منطقه مستقر شده‌اند؟

تنش جاری در دریای سرخ و خلیج عدن در حالی است که حداقل پنج ناو آمریکایی در منطقه و مناطق مجاور مستقر شده‌اند. علاوه بر ناوهای «یو اس اس دوایت آیزنهاور» و «ناو یواس‌اس لابون» که در دریای سرخ مستقر هستند، همچنین ناوهای «یواس‌اس کارنی» و «یواس‌اس میسون» نیز در دریای عرب و خلیج عدن در حال گشت زنی هستند. علاوه بر این با خروج ناو «یواس‌اس جرالد آر. فورد» از دریای مدیترانه که دو هفته پیش صورت گرفت، اکنون ناو «یواس‌اس باتان» در مدیترانه و در نزدیکی سواحل فلسطین اشغالی در حال گشت زنی است. به همراه هرکدام از ناوها گروهی از کشتی‌های نظامی کوچکتر به عنوان پشتیبانی فنی، لجستکی و دفاعی در حال انجام ماموریت هستند و در مواردی تعداد کشتی‌های مجاور ناوهای آمریکایی به ۵ کشتی پشتیبانی و پدافندی می‌رسد. بنابراین در حال حاضر حداقل ۵ گروه رزم ناو که هرکدام شامل یک ابرناو و گروهی از کشتی‌های نظامی هستند، در دریای مدیترانه، دریای سرخ، خلیج عدن و دریای عرب در حال گشت زنی هستند.


بیشتر بخوانید:

اولین تصویر نزدیک و واقعی از کشتی پهپاد خورده آمریکا

مصر در حال گفتگو با حوثی‌ها و ایران است


شکسته شدن ابهت ناوهای آمریکایی

با وجود گزارش‌‎های متعددی که درباره حضور ناوگروه های آمریکایی در دریای سرخ و مناطق پیرامونی وجود دارد، اما این ناوها تا کنون در بازدارندگی و دفاع از کشتی‌های عبوری آمریکایی از دریای سرخ ناکام مانده‌‍اند. بامداد جمعه، نیروهای انصارالله، یک کشتی متعلق به آمریکا را در نزدیکی سواحل المکلا در شرق این کشور هدف قرار دادند. خبرگزاری فرانسه هم تائید کرد که یمن با دو موشک بالستیک این کشتی آمریکایی را هدف قرار داده است. حمله نیروهای یمنی علیه کشتی آمریکایی برای چندمین بار صورت می گرفت. از زمان بمباران یمن از سوی جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی در هفته گذشته، تا کنون یمنی‌ها حداقل چهار بار کشتی‌های آمریکایی را هدف قرار داده‌اند. حمله به کشتی آمریکایی جینکو پیکاردی در ۲۸ دی ماه، حمله به یک کشتی باری متعلق به آمریکا در سواحل یمن در ۲۵ دی ماه و حمله به ناوشکن آمریکایی «یواس‌اس لابون » در ۲۴ دی ماه و حمله اخیر به یک کشتی آمریکایی در سوالح المکلا چهار حمله تائید شده نیروهای یمنی علیه اهداف متعلق به آمریکا در دریای سرخ با وجود حضور ناوهای آمریکایی است.

پیشینه آسیب پذیری ناوهای آمریکایی

در عین حال این فقط کشتی‌های آمریکایی نیستند که در برابر حملات آسیب پذیرند، بلکه گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد حتی ناوهای آمریکایی نیز تا کنون بارها هدف حمله قرار گرفته‌اند و یکی از این حملات نیز حمله یمن به ناوشکن آمریکایی «یواس‌اس لابون » بود که هفته گذشته انجام شد. طی دهه‌های گذشته ناوهای دیگر آمریکایی نیز هدف حملات موشکی قرار گرفته‌اند. در طول دو سال جنگ کره در فاصله زمانی ۱۵۰ تا ۱۹۵۲ حداقل ۵ ناو آمریکایی غرق و حدود ۹۵ ناو آمریکایی بر اثر حملات آسیب جدی دیدند. همچنین حادثه حمله به ناو آمریکایی «یواس‌اس لیبرتی» در ژوئن ۱۹۶۷ همزمان با جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل صورت گرفت و این ناو را تا حد زیادی از کار انداخت. در حال حاضر حملات یمنی‌ها در دریای سرخ یکی از جدی ترین چالش‌هایی است که ناوها و خطوط کشتیرانی آمریکایی در منطقه با آن مواجه شده‌اند.

کد خبر 825723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha