توقیف پنجمین کشتی به مقصد اسرائیل، این منطقه را به پارکینگ کشتی ها تبدیل کرده است.

یمن

همشهری آنلاین: این روزها که جنگ در غره جریان دارد، میدان جنگ دیگری در وسط دریای سرخ تحت تاثیر تحولات فلسطین داغ و پرتنش شده است. نیروهای یمنی اکنون حدود یک ماه است که از عبور کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها به مقصد اسرائیل جلوگیری می‌کنند و علت آن را هم فشار بر تل آویو جهت توقف بمباران‌ها و همزمان حمایت از غزه درگیر جنگ و محاصره عنوان کرده‌اند. روز پنجشنبه نیز، شبکه الجزیره به نقل از یک منبع یمنی خبر داد که نیروهای انصارالله یک کشتی باربری را که عازم رژیم صهیونیستی بود، توقیف کردند. روز جمعه نیز «یحیی سریع » سخنگوی ارتش یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دو کشتی MSC Alanya وMSC PALATIUM III که به سمت اسرائیل در حال حرکت بودند، هدف دو فروند موشک ارتش یمن قرار گرفتند.

چند کشتی توقیف شده؟

«گلکسی لیدر»، اولین کشتی بود که در ۲۸ آبان توسط نیروهای یمنی همزمان با نبرد زمینی در غزه متوقف شد. با احتساب این کشتی تا کنون حداقل ۵ کشتی نیز از سوی ارتش یمن توقیف شده، اگرچه نیروهای یمنی اعلام کرده‌اند که هدفشان توقیف کشتی ها در دریای سرخ نیست، بلکه مانع عبور کشتی‌ها به مقصد فلسطین اشغالی خواهند شد و در این میان اگر برخی کشتی‌ها به هشدارها توجه نکنند، توقیف خواهند شد. «میسرا آمارش»، تحلیلگر و روزنامه‌نگار هندی در توئیتی گفته است که یمنی‌ها در یک‌ماه گذشته از ورود چندهزار کشتی و قایق به بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کرده‌اند که این کار نزدیک به ۳ میلیارد دلار خرج روی دست تل‌آویو گذاشته است.

منطقه درگیری‌ها کجاست؟

بیشتر مناطق دریای سرخ گسترده‌تر از ۲۰۰ کیلومتر (۱۲۴ مایل) است و بنابراین عبور کشتی‌ها در این محدوده به عنوان عبور از آب‌های آزاد امکان پذیر است، اما انتهای جنوبی دریای سرخ گذرگاه باب المندب قرار دارد که کمتر از ۲۰ کیلومتر (۱۲ مایل) عرض از جزیره میون یمن تا ساحل جیبوتی فاصله دارد و کشتی‌ها ناگزیر به عبور از این باریکه هستند. هر ساله بیش از ۱۷ هزار کشتی از این باریکه عبور می کنند و بطور تقریبی می‌توان گفت که هر روز ۵۰ کشتی در این محدوده در حال رفت و آمد است. عمده عملیات نیروهای یمنی نیز در این این محدوده در جنوب دریای سرخ صورت می گیرد.


بیشتر بخوانید:

باب‌المندب چه خبر است؟

یمنی‌ها بندر مهم صهیونیست ها را به تعطیلی کشاندند


گزینه‌های محدود واشنگتن برای مقابله نیروهای یمنی

یمنی‌ها اهداف مرتبط با منافع رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ هدف قرار داده‌اند، اما به نظر می‌رسد آمریکا نیز به عنوان متحد و حامی اسرائیل در جنگ غزه، گزینه‌های بسیار محدودی برای مقابله با یمنی‌ها دارد. «زوران کوسواچ»، تحلیلگر ژئوپلیتیکی جنگ معتقد است سه گزینه مهم آمریکا در برابر نیروها یمنی شامل «اعزام کشتی‌های نظامی برای تامین امنیت دریایی، بمباران و تخریب تجهیزات جنگی یمنی‌ها در دریا و گزینه آخر مذاکره با انصارالله یمن برای خودداری از حمله است.»

محدودیت‌های موجود پیش پای آمریکا

گزینه‌های آمریکا برای مقابله با نیروهای یمنی با محدودیت‌های خاص خود روبرو هستند:

اعزام کشتی نظامی: اعزام احتمالی ناو برای تامین شرایط مورد نظر آمریکا در دریای سرخ یا می بایست از سوی عربستان و مصر و یا توسط خود آمریکا انجام شود. عربستان در حال حاضر در وضعیت آتش بس با ارتش صنعاست و مصر نیز نشان داده که نمی‌خواهد وارد تنش با دولت نجات ملی انصارالله شود. از سوی دیگر، بخشی از ناوهای آمریکایی‌ها برای حمایت از تل آویو در مدیترانه مشغولند و ناوهای «یو اس اس جرالد آر فورد » و «یو اس اس دوایت دی آیزنهاور» نیز در دریای عمان مستقر شده‌اند. ناو «یواس‌اس باتان» مهمترین ناو آمریکایی حاضر در دریای سرخ است، اما توقیف کشتی‌ها از سوی ارتش یمن نشان دهنده آن است که ناوهای آمریکایی در بازدارندگی در برابر یمن دستاوردی نداشته‌اند.

دشواری آمریکا در دریای سرخ: ناو «یو اس اس باتان» در شمال دریای سرخ برای رهگیری موشک‌ها و پهادها به سمت اسرائیل مستقر شده، اما درگیری‌های دریایی نیروهای یمن به طور عمده در جنوب دریای سرخ است. انتقال این ناو آمریکایی به جنوب توانایی آمریکا برای پاسخ به تشدید تنش علیه اسرائیل را تضعیف می‌کند و لذا اولویت آمریکا در حال حاضر استقرار ناو در شمال دریای سرخ است، اما توقیف کشتی‌‎ها در جنوب دریای سرخ صورت می‌گیرد.

بن بست گزینه دوم و سوم آمریکا: ورود به جنگ مستقیم با ارتش یمن و یا مذاکره با آنها هدف واشنگتن نیست، چون کاخ سفید بارها اعلام کرده که تمایلی به گسترش جنگ غزه ندارد و مذاکره با انصارالله یمن نیز در دستور کار سیاست خارجی آمریکا قرار ندارد. لذا واشنگتن ناگزیر به حفظ تنش فعلی در دریای سرخ در سطح فعلی است، چون قادر به کاهش این تنش‌ها نیست و علاقه‌ای به افزایش تنش و درگیری مستقیم با ارتش یمن نیز ندارد.

کد خبر 816441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • مهدی IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    2 1
    امریکادرجنگ یمن یه بارشکست خورده البته دوران کی بودبله ترامپ قماربازوحالابایدن میخواداین افتضاح روپاک کنه البته اگه مخش بکشه که خیلی خوبه وقتی میفهمه که دیرشده اون موقع یمن موشک توچکای دوران شوروی روداشت اونطوربودالان که ماشاالله تونیروهای مقاومت برای خودش یلی یه ماشاالله وبرای بایدن بایدبه برنامه نویسش بگیم یخورده فکرکن عجله نکن پدربایدن رودراوردی لااقل پدرکشورتودرنیاری که عواقبش والی اخر......!!!!؟؟
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    آمریکا و متحدانش در برابر یمن و حماس و لبنان عاجز و درمانده شدند چه رسد به ایران