تهران روز دوشنبه میزبان «سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر امور خارجه هند بود؛ دیداری دیپلماتیک که بیش‌از هر چیز تحت‌تاثیر تحولات اخیر در دریای‌سرخ قرار داشت و برخی معتقدند این مقام‌ هندی حامل پیامی ازسوی آمریکا برای جمهوری‌اسلامی بوده‌است.

وزیر خارجه هند

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: در شرایطی که تهران و دهلی‌نو محورهای متکثری برای رایزنی دارند، اما به‌نظر می‌رسد رایزنی‌های وزیر امور خارجه هند در تهران و گفت‌وگوهای او با مقام‌های ارشد ایرانی، بیش‌از هر چیز درباره افزایش سطح تنش‌ها در دریای سرخ است، چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع زیان‌هایی را برای دهلی‌نو به‌همراه داشته و در شرایط کنونی مقام‌های هندی به‌دنبال کاهش درگیری دراین منطقه هستند.

چندی قبل ارزیابی‌های یک موسسه تحقیقاتی هند نشان داد تحولات دریای‌سرخ چیزی درحدود ۳۰میلیارد دلار خسارت برای اقتصاد و تجارت این کشور به‌دنبال خواهد داشت. هند کالاهای مختلفی ازجمله فراورده‌های نفتی، غلات و مواد شیمیایی خود را از مسیر دریای سرخ صادر می‌کند و کارشناسان هندی معتقدند ادامه ناآرامی‌ها دراین منطقه می‌تواند به بخش‌های نفت و خودروی هند ضربه بزند و آسیب‌های تورمی برای اقتصاد این کشور به‌دنبال داشته باشد.

چرا سفر مقام هندی به تهران مهم است؟

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با بیان اینکه سفر وزیر امورخارجه هند به تهران، آن‌هم در شرایط کنونی منطقه و دریای سرخ از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: هندی‌ها در شرایط کنونی نگران افزایش ناآرامی‌ها دراین منطقه هستند.

حسن هانی‌زاده افزود: باید توجه داشت که شرایط به‌گونه‌ای است که افزایش دامنه بحران در دریای‌سرخ درنهایت ممکن است به وقوع درگیری فرامنطقه‌ای منجر شود؛ موضوعی که مقام‌های هندی‌ را نگران کرده‌ و برای رایزنی به‌این منظور، راهی تهران کرده‌است.

وی با تاکید بر اینکه طی ۱۰۰ روز گذشته سکوت جامعه جهانی درمقابل جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی و همراهی آمریکا و برخی دولت‌های غربی با این جنایت‌ها، انصارالله را به انجام اقدام‌های بازدارنده وادار کرده‌است، ادامه‌داد: نیروهای یمنی کشتی‌های حامل اسلحه برای رژیم‌صهیونیستی را توقیف کرده‌اند؛ اقدامی که قانونی و مشروع است.

اقدام‌های انصارلله مشروع و قانونی است

این کارشناس مسائل منطقه عنوان‌کرد: اقدام‌های انصارالله و ارتش یمن در دریای‌سرخ، با توجه به اینکه بخشی از حاکمیت یمن هستند و بخشی از تنگه باب‌المندب تحت‌اشراف این کشور است، کاملا قانونی و در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین انجام می‌شود.

هانی‌زاده با بیان اینکه در بیش‌از سه ماه گذشته از آغاز جنگ در غزه، یمنی‌ها ۸ کشتی حامل سلاح برای رژیم‌صهیونیستی را متوقف کرده‌اند، اظهارکرد: این موضوع سبب شد آمریکایی‌ها، که حمایت‌های بی‌دریغی از جنایت‌های تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی به‌عمل آورده‌اند، دست به بمباران مناطقی در یمن بزنند.

وی افزود: حملات ‌آمریکا با همراهی انگلیس سبب شد کنش یمنی‌ها در دریای‌سرخ بیشتر شود و انصارالله با امکانات بومی خود، چندین موشک به سوی «ایلات» و همچنین کشتی‌های آمریکایی در دریای‌سرخ شلیک کند.

هانی‌زاده تصریح کرد: نکته مهم این است که ساختار نظامی – دفاعی انصارالله متمرکز نیست و با راهبردهای پارتیزانی می‌جنگد. بنابراین از امکانات و ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای ضربه زدن به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برخوردار است.

چندین پیام آمریکایی‌ها به تهران

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به افزایش سطح تنش‌ها در دریای‌سرخ، به نگرانی‌های محور غربی – آمریکایی دراین زمینه اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها تاکنون چندین پیام از راه‌های مختلف دراین زمینه برای ایران ارسال کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد آنها پیام‌هایی را از طریق مقام‌های قطری و عمانی به تهران ارسال کرده‌اند.

هانی‌زاده افزود: در چنین شرایطی احتمالا وزیر امورخارجه هند نیز حامل پیامی درباره تحولات منطقه برای ایران باشد؛ پیامی که حاوی نگرانی‌های آمریکا و غرب از افزایش سطح تنش‌ها در دریای سرخ است. این‌درحالی‌است که خود هندی‌ها نیز نگرانی‌های زیادی دراین زمینه دارند.

وی با بیان اینکه دریای‌سرخ و به‌ویژه تنگه باب‌المندب از اهمیتی راهبردی برای اقتصاد هند برخوردار است، ادامه‌داد: هم هند و هم آمریکا طی هفته‌های اخیر به‌دنبال رایزنی با ایران هستند، چراکه معتقدند تهران می‌تواند نقشی محوری در برقراری آرامش دراین منطقه ایفا کند.

نگرانی هند از تحولات پیش‌رو

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به رابطه هند با رژیم‌صهیونیستی عنوان‌کرد: به‌دنبال تحولات غزه، روابط دهلی‌نو و تل‌آویو تاحدودی زمینه‌ساز انزوای هند درمیان دولت‌های مسلمان شده‌است، چراکه هندی‌ها نتوانستند دراین زمینه توازن قابل‌قبولی برقرار کنند.

هانی‌زاده با تاکید بر اینکه هندی‌ها ازجمله بازندگان تحولات غزه به‌شمار می‌روند، اظهارکرد: معتقدم یکی از وجوه رایزنی هندی‌ها با ایران، بر تلاش به‌منظور خروج از انزوا درمیان دولت‌های اسلامی متمرکز شده‌است. اگرچه جمهوری‌اسلامی ورود مستیقمی در تحولات غزه نداشته‌است، اما دولت‌های اسلامی و عربی به‌دلیل توان کنترل عملیاتی ایران بر تحولات منطقه، نگاه ویژه‌ای به جمهوری‌اسلامی دارند.

وی اضافه‌کرد: در واقع به‌نظر می‌رسد هندی‌ها به‌شدت نسبت به آینده تحولات در منطقه نگران هستند و رایزنی‌هایشان با تهران براین محور متمرکز شده‌است.

کد خبر 824720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • یک مسلمان IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    0 0
    هندیهایی که انقدرمعروف به شدّت عاطفه ومهربانی هستندکه فیلمایشان بیانگرآن آن است،چرا درقضیّه ی غزه کوچکترین کمکی به این مردم ستمدیده نکردند،ما دم خروس را بنگریم یاقسم حضرت عباس را!@@!!.