یک پهپاد انتحاری یمنی‌ها روز چهارشنبه گذشته به کشتی فله‌بر جنکو پیکاردی آمریکا برخورد کرد. این اتفاق تنش آمریکا و یمنی‌ها را تا روز پنج‌شنبه هم کشاند.

كشتي آمريكايي

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: بحران دریای سرخ ادامه دارد. حمله ارتش یمن به کشتی‌های آمریکایی همچنان ادامه دارد. ارتش آمریکا نیز با حملات متناوب خود بخش‌هایی از یمن را زیر آتش حملات موشکی خود قرار می‌دهد. تحولات هیچ نشانه‌ای از امنیت در دریای سرخ به دست نمی‌دهند. یک پهپاد انتحاری یمنی‌ها روز چهارشنبه گذشته به کشتی فله‌بر جنکو پیکاردی آمریکا برخورد کرد.

اولین تصویر نزدیک و واقعی از کشتی پهپاد خورده آمریکا | حجم تخریب پهپادهای یمنی‌ را ببینید
تصویر کشتی فله‌بر جنکو پیکاردی آمریکا در حمله پهپادی روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ یمن

کاملا واضح است که کشتی‌های کانتینتری به این زودی‌ها به دریای سرخ برنمی‌گردند و مسیرهای انحرافی طولانی در جنوب آفریقا و دماغه امید نیک رکورد قیمت کشتی‌های کانتینربر را در نقطه‌ای بسیار بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری کووید۱۹ ثبت کرده‌اند و این نرخ‌ها همچنان در حال افزایش است.

کشتی تجاری فله‌بر جنکو پیکاردی متعلق به شرکت کشتیرانی و بازرگانی جنکو مستقر در نیویورک بود. به دنبال حمله یمنی‌ها رگبار دوباره‌ای از حملات هوایی ائتلاف در یمن انجام شد و حوثی‌های یمن نیز حملات خود را در روز پنج‌شنبه به کشتیرانی دریای سرخ و تنگه باب‌المندب ادامه دادند.

شاخص جهانی کانتینر برای هفته منتهی به پنج‌شنبه گذشته به ۳هزار و ۷۷۷ دلار به ازای هر واحد کانتینتر ۴۰فوتی افزایش پیدا کرد که تا امروز ۱۷۳درصد افزایش یافته است.

اگر دوره همه‌گیری کووید از دسامبر ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ را مستثنی کنیم، این نرخ قیمتی از ژوئن ۲۰۱۱ که شاخص قیمتی WCI برای کانتینرها شکل گرفت، بالاترین رکورد ثبت شده است.

به گزارش آژانس گزارش قیمتی فرایت‌ویوز آمریکا، نرخ حمل و نقل اقیانوسی به شدت در معرض رویدادهای ژئوپلیتیکی است. حملات حوثی‌ها، که کشتی‌های کانتینری را مجبور به تغییر مسیر دسته‌جمعی در اطراف دماغه امید نیک آفریقا کرد، معادله عرضه و تقاضا را تغییر داد. همین اتفاق درآمدهای بادآورده‌ای را برای اپراتورهای کانتینربرها در ۳ماهه نخست ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کند.

براساس همین گزارش شرکت‌های حمل‌ونقل متعهد به حرکت در دماغه امید نیک شده‌اند و دیگر منتظر کاهش تعارضات در منطقه دریای سرخ نیستند. کاملاً واضح است که این یک نوع وضعیت بلندمدت خواهد بود و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی به این شکل نسبت به تهدیدها واکنش نشان داده‌اند.

اکثر کانتینرهای جهان بر اساس نرخ‌های قراردادی حرکت می کنند، نه نرخ های لحظه‌ای. با این حال، افزایش نرخ‌های لحظه‌ای، نرخ‌های قراردادی را که امسال مورد مذاکره قرار گرفت، افزایش می‌دهد. و حتی اگر نرخ قراردادهای قدیمی در حال حاضر بسیار کمتر از نرخ‌های لحظه‌ای است، خطوط کشتیرانی درآمدهای قرارداد را با هزینه‌های اضطراری افزایش می دهند که نرخ قرارداد را به نقطه‌ای نزدیک می کند.

همه شاخص‌ها در این ماه افزایش در نرخ‌های لحظه‌ای را نشان می‌دهند؛ نه تنها در مسیرهایی که مستقیماً تحت تأثیر التهابات دریای سرخ قرار گرفته‌اند، بلکه حتی در معاملاتی که در این مسیر واقع نیستند، مانند تجارت غرب آسیا. تأثیر دریای سرخ در تجارت خاور دور به سمت غرب، هند و خاورمیانه بسیار مخرب است، اما شک نکنید، این یک رویداد تأثیرگذار بر شبکه جهانی است.

کد خبر 825682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    5 3
    بابا این که ککشم نگزیده
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 6
    گوارای وجود