آمار پوسیدگی دندان در ایرانی‌ها رو به افزایش است و علاوه بر مشکلات اقتصادی و گرانی هزینه خدمات درمانی دندانپزشکی یک متهم جدید هم برای افزایش این آمار مطرح می‌شود.

دندانپزشکی

به گزارش همشهری آنلاین شاخص پوسیدگی دندان در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای درحال‌توسعه سالانه رو به کاهش است اما در ایران پوسیدگی دندان نسبت ‌به ۲۰ سال گذشته ۳ برابر شده و یکی از علل آن تأثیر مستقیم و غیرمستقیم فقر اقتصادی بر سلامت دهان و دندان عنوان می‌شود.

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تابستان 1400 اعلام کرده بود «بیشتر از 55 درصد ایرانیان بالای 65 سال دندانی در دهان ندارند و در ۳۰ تا ۴۰ سالگی که سنین برجسته فعالیت اجتماعی است، بین ۱۲ تا ۱۳ دندان در هر فرد از بین رفته است. بعد از ۱۲سالگی هم هر فرد بین دو تا پنج دندان پوسیده دارد و در مجموع هر شهروند ایرانی حداقل شش دندان پوسیده دارد».

مرکز پژوهش‌های مجلس هم پاییز ۱۴۰۲ در گزارشی از کاهش سهم خدمات دندانپزشکی در سبد خانوارها خبر داده و اعلام کرده بود «بر اساس نتایج آخرین پیمایش هزینه درآمد خانوار در سال 1400 در ایران، سهم خدمات دندانپزشکی از کل پرداخت از جیب هزینه‌های سلامت در سطح کل جمعیت 21.14 درصد است. به این ترتیب پس از دارو که سهم 31.84 درصدی دارد، خدمات دندانپزشکی در رتبه دوم سهم از پرداخت از جیب قرار دارد. ضمن آنکه در سطح کل جمعیت و خانوارهای شهری، خدمات دندانپزشکی سبب بیشترین مواجهه با هزینه‌های کمرشکن سلامت بوده‌اند.»

رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران هم در حاشیه پانزدهمین کنگره بین المللی دندانپزشکی عمومی ایران افزایش آمار پوسیدگی دندان در ایران را تایید کرد و به همشهری آنلاین گفت: به دلیل پاندمی کووید۱۹ که یکی از بحران‌های جهانی برای تهدید سلامت انسان بود، مردم کمتر به دندان پزشکی مراجعه داشتند و این آمارها را افزایش داد.

دکتر باقر شهنی‌زاده تاکید کرد: از سوی دیگر مشکلات مربوط به تغذیه و تامین بودجه برای درمان دندان‌ها باعث افزایش پوسیدگی شده و در این باره نیاز است که غربالگری جدید، همچنین آمایش خوبی صورت بگیرد تا منجر به کاهش پوسیدگی دندان‌ها شود.

بیشتر بخوانید

چرا دندان درد شب‌ها بیشتر تشدید می‌شود؟

چند بار در روز باید مسواک بزنیم؟

کدام خدمات دندانپزشکی رایگان است؟

علت کج رشد کردن دندان های کودکان چیست؟

شهنی‌زاده درباره اقدامات لازم برای کاهش آمار پوسیدگی دندان‌ها در کشور عنوان کرد: دولت مصوباتی را در شورای عالی بیمه در سنین زیر و بالای ۱۸ سال مدنظر دارد در این راستا پروژه خدمات درمان بیمه‌ای تا پوسیدگی، جرم گیری و ساخت دندان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و به زودی در سطح کشور اعلام می‌شود.

به گفته این متخصص کیفیت درمان در حوزه دندانپزشکی کشور موفق است و این مساله باعث شده که تعداد زیادی از ایرانیان خارج از کشور برای درمان دندان‌هایشان به ایران بیایند. این امر نشان دهنده فعالیت ارزشمند و ارائه خوب خدمات وزارت بهداشت برای خدمات با کیفیت است‌.

شهنی‌زاده درباره پانزدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی هم بیان کرد: این کنگره آموزش آکادمیک و نقش آن در موفقیت مطرح است. یکی از مباحثی که در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار می گیرد، آموزش‌های علمی براساس استانداردها است که باید متناسب با روش‌های نوین در درمان و همچنین آموزش های به روز باشد. در این کنگره این آموزش‌های اصلی به عنوان روش‌هایی برای درمان مؤثر در دندانپزشکی مطرح می‌شود و مدنظر قرار دارد.

وی تاکید کرد: تلاش‌های زیادی شده که در زمینه دندانپزشکی موادی را تولید کنیم که در عرصه درمان مؤثر باشد از تامین صندلی و یونیت تا کمپرسور دندانپزشکی و... موفقیت‌های خوبی داشتیم و برخی شرکت‌های تولیدکننده ایرانی از صادرکننده‌های مهم ما هستند.

کد خبر 825528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهنگ نگهداری !!! IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    فرهنگ نگهداری از دندان باید تقویت شود !!:::::