سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

وضع عوارض ۴۰۰میلیون تومانی واردات از سوی کشورهای همسایه روی هر کانتینر منجر به انباشت حجم زیادی سیب در آذربایجان غربی شده به‌طوری که در حال حاضر، بیش از یک میلیون تن سیب در این استان در حال فاسد شدن است که حجم زیادی آب برای آن مصرف شده است.

سیب

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از اصول مهم اقتصادی محاسبه هزینه فایده تولید است به این معنا که باید سنجیده شود که آیا تولید یک محصول صرفه اقتصادی دارد یا اینکه هزینه‌های فردی و اجتماعی آن بیشتر از تولید آن است. در طول سال‌های گذشته اما توجه چندانی به این موضوع نشده است به‌طور مثال در حال حاضر بخش زیادی از صنایع آب‌بر در مناطقی مستقر شده‌اند که از نظر اقلیمی جزو مناطق خشک محسوب می‌شوند. در مورد کشاورزی هم همین رویه حاکم است و طرح مدونی برای اینکه چه محصولی در چه منطقه و چگونه باید تولید شود وجود ندارد.

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد امسال ۱.۵میلیون تن سیب در آذربایجان غربی تولید شده است که از این میزان یک میلیون تن سیب در حال فاسد شدن است. درحالی‌که طبق آمارها برای تولید این میزان محصول معادل یک‌سوم حجم فعلی دریاچه ارومیه آب مصرف شده است.

وضع عوارض ۴۰۰میلیون تومانی وارداتی روی هر کانتینر توسط کشورهای همسایه در کنار زمان زیاد معطلی در وسایل حمل بار که به کاهش کیفیت محصول ختم می‎‌شود، سبب شد تا مشتری برای سیب پیدا نشود و محصول کشاورزان روی دست‌شان بماند. مطابق محاسبات مؤسسه تحقیقات آب برای تولید یک میلیون تن سیب باید سالانه ۲۷۰میلیون مترمکعب آب به سمت باغات رها شود که با این حجم آب می‌توان طی ۱۰سال دریاچه ارومیه را احیاکرد.

بهارعلی محمدی نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها به گردش مالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سیب در ارومیه اشاره می‌کند و معتقد است که زندگی بخش از مردم آذربایجان غربی با کشاورزی و تولید سیب گره خورده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

در مقابل، سخنگوی صنعت آب عیسی بزرگ‌زاده با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه با استمرار کشت محصولات آب‌بر غیرممکن است، می‌گوید خشک‌شدن دریاچه ارومیه و طوفان‌های نمکی، آذربایجان غربی را غیرقابل سکونت می‌کند و دیگر مردمی نمی‌مانند که معیشت آن‌ها محل بحث باشد.

بررسی مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه بیانگر آن است که جایگزین کردن محصولات کم‌آب‌بر و راهبردی به جای تولیدات فعلی آذربایجان غربی به عنوان محوری‌ترین اقدام معرفی شده است، اما دستگاه‌های اجرایی هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند.

کارشناسان معتقد هستند، بسته سیاستی حوزه کشاورزی شامل الگوی کشت متناسب با منطقه و ارائه مشوق به کشاورزان به حفظ و بهبود معیشت مردم کمک کرده و در کنار پروژه‌های سازه‌ای احیای دریاچه ارومیه را تسریع می‌کند.

کد خبر 824709
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 108
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • بلوچ IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    بازم میخان بندازید گردن مردم خشک شدن دریاچه از بی تدبیری مسعولین هست نه مردم بدبخت
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      8 80
      مقصر کسی نیست......فقط خشکسالی...‌
  • فاطی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    105 8
    دریاچه رو عمدا خشک کردن تا راحت لتیوم بردارن ، دارن به گردن کشاورزا میندازن امسال کمترین برفی به ارومیه مخصوصا نواحی دریاچه نباریده ، چون رطوبت نمیزاره استخراج کنن
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    114 4
    درخت چه ثمری باشه چه غیر ثمری سودش برای کشور بیشتر از مقدار متوسط مصرف آب هست همان سیب فاسد هم رطوبت به زمین میده چه رسد به درخت و آب.هوا و چرا بجای این حرفها یه کم به اقتصاد نمی‌رسند که مردم توان خرید داشته باشند که اینگونه فاسد نشه لطفاً کمی منطقی باشید حیف نیست
  • منتقد IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    81 10
    به نظر من سیب را با قیمت مناسب به مردم کشورمان عرضه می‌کردند و تمام مردم استقبال می‌نمودند حتی اگر این دنیا جواب پس ندهند، آن دنیا البته اگر اعتقاد داشته باشند حتما باید جوابگو باشند. هستند خانواده هایی که محتاج همین میوه هم می‌باشند. الله اکبر دنیا به کجا پیش میرود!
  • ناشناس IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    85 10
    یه سری محصول رو تولید می کنند، یه عالمه آب براش استفاده می کنند، بعد رو دستشون باد میکنه و خوراک دام میشه، یعنی ناکارامد تر از مسئولین ایران وجود داره، محیط زیست رو نابود کردند.
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    58 7
    کاملا درسته.حضرات افتخار هم میکنن که فلان ملیون تن سیب برداشت شده.سیب هر دو هفته یکبار آب میخواد.در حالی که انگور بهترین و مناسبترین میوه این منطقه در طول یک فصل کشاورزی تنها ۲ بار آب میخواد.غوره و آبغوره و خود انگور،برگ درخت مو،کشمش،آب انگور،سرکه و ترشی انگور همگی از برکات انگوره اما سیب فقط خودش و آبش و سرکه.همین. به زور هم که شده باغات سیب رو باید به باغ انگور تبدیل کرد.
  • Amirakhyari1400 IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    52 11
    حجم دریاچه ارومیه در زمان پر آبی 18میلیارد متر مکعب بوده و در زمان های عادی16میلیارد متر مکعب بوده است اگر ده سال 270میلیون متر مکعب آب کشاورزی به سمت دریاچه رهاسازی شود و هیچ آبی به کشاورزی داده نشود در ده سال تنها 2.7میلیارد متر مکعب آب به دریاچه میرسد و اونم در تبخیر فصل گرما از بین میرود لطفا دلایل منطقی و عامه پسند برای خشک شدن دریاچه بیان کنید.
  • Gader IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    62 2
    متهم وزیر نیرو هست که سد ساخته فقط جلو نصف سدها را باز کن ۲ سال طول نمیشه در یاچه ۸۰ درصد احیا بشه
  • یک مستمری بگیر IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    41 5
    دهها سال است که کشاورزان آن منطقه درختان سیب مرغوب پرورش داده اند و سیبی تولید می کنند که خیلی از کشورها خواهان آن هستند از جمله چین و تایلند و کره ، من شخصا اطلاع دارم این بی تدبیری مسئولان جهاد کشاوزی و بخش تجاری دولت است که زحمات کشاورزان را هدر داده و معیشت آنها را دچار معضل می کنند از طرفی بی سیاستی خود را در مورد دریاچه به گردن آن بدبختها می اندازند
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    29 3
    اگر از آسمان ببارد همه چیز درست است ولی اگر نبارد هیچی درست نیست ... متهم کردن همدیگر از کوته بینی است
  • Borzoo NO ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    30 12
    آهـــان..پس متهم خشک شدن دریاچه ارومیه درخت سیب بوده ؟؟؟؟!!! / گویند گر از باغ رعـــیت مـَلک خورد سیبـــی...غلامان بر آرند آن درخت را ز جا
  • ناشناس IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    34 2
    جلوی رودها که به دریاچه میرسن و باز کنید دریاچه احیای میشه
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    28 2
    دنباله مقصر بودن کشاورز شد نمیگن چند ساله این دریاچه آب نداشتیم بره واقعا چی باید گفت دنباله مقصر نباشید که دنباله چاره باشید فردا نمک طوفان داریم
  • وطن دوست IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    19 1
    چرا اینقدر بی برنامگی در کشور هست دولت این وسط چکاره است همین فاجعه در اصفهان و زاینده رود امده در بالا دست سد زاینده رود در زمان احمدی نژاد در زمینهای کوهستانی اجازه بهره برداری از بستر سد را دادند و تبدیل به باغ شد که محصولش زمانی به بازار می اید اضافه بر مصرف از این طرف زمینهای پایین دست که کشتزار بودند مثل گندم به علت کمبود اب تبدیل شدند به بیابان در منطقه اصفهان وانها تبدیل کردند زمینها را به ویلا و در نتیجه کمبود گندم خوب خودتان بگویید ایا دولت به غیر از نابود کردن ایران هنری دیگر دارد
  • جلال IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    24 3
    این سیبها کجا هست که ما ارزو به دل یک دونه سیب هستیم نمیتونیم بخریم اگر سیبی داره فاسد میشه هر کی داره من مشتری دارم تا ۳ هزار تون کیلویی ۱۰ هزار میخرن چرا فاسد بشه خواهش یک دونه هم بدین من بخورم
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    28 7
    این کشاورزی صدسال پیش بوده چرانمیگید خودتان مقصر خشکاندن دریا هستید
  • ناشناس IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    26 0
    بجای دنبال دلیل و متهم گشتن فکری برای احیا کنید 😒
  • سیدقادر IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    12 3
    واقعاً این واقعیت است تمامی مناطق دور و بر دریاچه ارومیه باغ سیب است من آنجا هستم
  • بنده خدا IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    12 7
    به نظرشمااین کاریعنی چی که اب شرب باارزش رااینگونه هدربدهندامحاکردن محصولات کشاورزی دیگرچه کاریست که چندسالی است مدشده ودولت هم اقدامی نمیکندیعنی دولت این محصولات رانمیتواندمدیریت کندیاکه نمیخواهد؟!
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    8 7
    متهم خشکی دریاچه ارومیه احمدی نژاد بود ومی خواست که دریاچه را خشک کند وبه اهداف مریص خودش برسد هیچکس به غیر او متهم نیست
  • UA ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    14 8
    می‌خوان کشاورزی رو نابود کنند در صورتی درخت سیب آبی زیاد نمی‌خواد در سال دو ماه آب بشه کافی
  • تشنه IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    6 6
    عجب به حق چیزهای نشنیده🤔
  • CA ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    12 1
    كشاورزي مدرن بدون هدر رفت اب و خاك انجام بديد
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    10 2
    در گذشته باغداران منطقه بخاطر عدم آگاهی و اطلاعات لازم. درختان انگور رو روی زمین،بحالت خوابیده در میاوردند که این مسئله زحمت و خسارت زیادی به باغداران تحمیل میکرد.بهمین خاطر تاکستانها رو تبدیل به باغات سیب کردند ولی الان چندین ساله که فوت و فن صحیح کشت درخت انگور رو یادگرفته و مو ها رو با استفاده از پایه های بتنی به حالت ایستاده درآورده اند که خسارت و تلفات و زحمت بسیار کمتری داره.با کمک دولت و جهاد کشاورزی و ادارات کشاورزی،باغداران از تبدیل باغهای سیب به باغ انگور حتما استقبال خواهند کرد.
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    6 3
    اخبار الکی ممنوع
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    14 3
    آخه وقاحت تا کجا .مگه قدیم سیب پرورش نمیدان؟
  • BG ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    19 4
    چند تا سد زدن دراطراف دریا را خشک نکرد تا این که سب باغداران دریا را خشک کرد
  • عارف IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    12 1
    لااقل بگو مردم چه بکارند تا بتوانند شکم خانواده های خود را پر کنند احیای دریاچه اولین و آخرین راهکار است بی خود بهانه نیاورید
  • لطیفه IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    8 0
    برنده ایران
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    5 1
    به‌خاطر‌همینسیب‌کیلویی ۳۰ تومنه
  • احمد اسماعیلی اقدم IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    8 2
    به عنوان یک آذربایحانی ، کاملا موافقم باید سیب و چقندر قند به شدت محدود و کنترل بشه و پیشنهاد جایگزین داده بشه
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    12 3
    بنده های خدا کشاورزی و باغبانی هم نکنن همه مملکت و غارت کردین هر کی خیانت می‌کنه به هموطنش انشاالله که خیر نبینه
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    8 1
    به نظر من هر فرد که توانایی خرید زمین و کشت و کار را دارد نباید از آب بی رویه و به هر شکلی که دوست دارد استفاده کند . مشکل اصلی کشور ما کارآمد نبودن بازرسی و نداشتن یا اجرا نشدن قوانین بازدارنده از افراط گری ها و یا کم کاری هاست . قوانین متعدد موازی مانع از تحقق یک قانون کارآمد می شود . بحث من فقط در مورد این قضیه نیست بلکه بطور کلی عرض کردم . جدای از قصورات و نقص های قوانین متاسفانه خیلی از کسانی که به سمت تولید به هر شکلش میروند میخواهند یکشبه ره صد ساله را طی کنند و همین قوانین موجود را هم برای سود جویی بیشتر به هر شکلی که بتوانند دور می زنند .
  • علی IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    7 2
    تیتر خبر با محتوای خبر چه تناسبی داشت؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    12 0
    وای به حال مسؤلین بی لیاقت نتوانستند برنامه ریزی درست کنند که این همه سیب فاسد نشود وا ی .وای بر شما
  • کریم IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    8 2
    ازشهرها کرد نشین لوله کشی کنید آب زیاد دارن مثلابوکا ن سردشت وغیره کردستان آذربایجان است مال خودمان است
  • بنده خدا IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    11 3
    یا ابوالفضل حالا دیگه نقشه برای باغهای سیب میکشند یا خدا
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    7 2
    سیب هاروبدیدبازارداخلی چراحیف بشن؟؟
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    9 1
    همینطور که بنزین سهمیه بندی شد باید برای آب‌های زیر زمینی هم سهمیه بندی کنند. برای یک عده باغدار خوب شده کل آب رو از زمین میکشند ومیوه گران به مردم می‌فروشند. حساب بانکی ومال وملکشون سر به فلک کشیده بدبختی ش هم باید ما بکشیم که آرزو یک وجب خاک ودرخت داریم. این نا عادلانه هست که آب‌های زیر زمینی فقط یک عده مصرف کنند وبه زمین آسیب بزنند. باغهای پرتقال فسا باعث شده که مردم آب خوردن نداشته باشند تابستان جیره بندی آب دارند.
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    9 2
    آقا چرا چرند می نویسید آب باغ های سیب از آب چاه تامین شده چه ربطی به دریاچه ارومیه داره آخه
  • جوکر IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    12 1
    ن رو پای ملت زحمتکش نیندازین.بی عرضه ها
  • ناشناس IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 1
    #حذف باغات سیب
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 4
    سلام فعلا سیبها را تبدیل کنید به محصولات کارخانه ای آبمیوه و مربا بعدا فکر های بعدی را بکنید
  • میلاد IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 3
    اندازه کل باغ های ایران دور دریاچه ارومیه باغ ساختن وضع این شده که الانه
  • Ali abd IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 1
    نالایقی ناکارآمدی مدیران روبه گردن کشاورزنزارید
  • ALI IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    8 1
    مگه الآن فصل سیب است. هرچه انبار کنین تا گران به مردم بدین نتیجه همین است،همین الان سیب از بازار بخرین ببین چنده خخخخخخخ
  • محمد IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    4 2
    خدا را شکر متهم پیدا شد و معلوم شد دولتها یمان اصلا هیچ نقشی نداشتن
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 0
    خوشبختانه ما ساکنان بومی ارومیه از سیب تولید داخل استان به علت قیمت بالای آن بی بهره هستیم و اغلب سیب درجه ... شهرهای اطراف را مصرف میکنیم حالا میخواد فاسد بشه یا صادر. فقط این دریاچه بدبخت خشک شد و تنها تفریح سالم و درمانی تابستانی چند استان و حتی کشور خشکید