بسیاری از روابط عاطفی با وجود آنکه ابتدا بسیار خوب و موفق شکل می‌گیرند اما در بسیاری موارد، دو طرف پس از مدتی به دلایل زیاد به مشکلات و موانع زیادی برمی خورند و نمی‌توانند مانند قبل احساس صمیمت و نزدیکی با همدیگر داشته باشند. اما چرا به چنین مشکلاتی برمی خوریم؟

چرا روابط بین همسران پس از مدتی سرد می‌شود؟

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: روابط عاطفی و زناشویی گاهی به گونه‌ای دچار مشکل می‌شوند که باید به فکر راه مناسبی برای مقابله و بررسی آن‌ها بود؛ مشکلاتی که گاه غیر قابل تحمل می‌شوند و دو طرف را بر آن می‌دارد تا تصمیم جدید و جدی برای آن بگیرند. احساسات نقش مهمی در روابط صمیمانه ایفا می‌کنند و برای حفظ این پیوندها نقش مهم و اساسی دارند چون می‌توانند بر پویایی عاطفی آن‌ها در طول زمان تأثیر زیادی داشته باشند.

ویروس‌هایی که روابط زوجین را تهدید می‌کند | چرا روابط زوجین پس از مدتی سرد می‌شود؟
دکتر مصطفی فروتن، روان شناس و مشاور

باورهای اشتباه

دکتر مصطفی فروتن، روان شناس و مشاور درباره موانع موجود در صمیمت زوج‌ها در روابط عاطفی می‌گوید: یکی از مشکلات بین زوج‌ها؛ باورهای اشتباه آن‌هاست. این باورهای غلط معمولاً اکتسابی هستند و از دیگران به ما منتقل شده‌اند؛ باورهایی مانند اینکه همه روابط بعد از مدتی به مشکلات زیادی برمی خورند و سرد می‌شوند. بنابراین انگار ما هم پس از مدتی منتظر بروز مشکلاتی مانند دروغ گویی، بروز خشونت و سردی بین همدیگر هستیم و حتی آن‌ها را طبیعی می‌دانیم.

به گفته این روان شناس، مشکلات در روابط گاهی مانند ویروس به احساسات وعواطف ما آسیب می‌زنند. در واقع ویروس ذره‌ای است که در یک پوشش پروتئینی به ما حمله می‌کند و می‌تواند روی سلول‌های میزبان بنشیند. اگر هم جایی برای فرود آمدن نداشته باشد هیچ ارزش و اعتباری ندارد. بنابراین می‌توان مشکلات بین همسران را هم مانند ویروسی دانست که اگروارد فضای رابطه شود و به آن اجازه ورود بدهیم می‌تواند به دو طرف آسیب برساند. برای مقابله با چنین ویروس‌هایی بهتر است ابتدا آن‌ها را بشناسیم و بدانیم چگونه باید در برابر آن‌ها مجهز و مقاوم شویم.

فروتن می‌گوید: پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. یعنی انتخاب‌های ما بسیار مهم هستند و اگر ازروی هیجان باشند احتمال شکست رابطه بیشتر خواهد بود. مثلاً اگر دو نفر از لحاظ خانوادگی با هم هماهنگی نداشته باشند، فاصله سنی‌شان زیاد باشد و به هر صورت از هماهنگی لازم برخوردار نباشد؛ احتمال شکست آن‌ها در رابطه بسیار بیشتر خواهد بود. داشتن خودخواهی و خست، مقایسه خود با دیگران و نداشتن درک و شناخت و آگاهی کافی از رابطه نیز می‌توانند از جمله ویروس‌های خطرناکی باشند که به فضای رابطه آسیب جدی وارد می‌کنند.

این ویروس‌های خطرناک

به گفته این روان شناس در هر ارتباطی تحقیر، توهین یا تنبیه وجود داشته باشد دیواری بین دوطرف ایجاد می‌کند که هر چقدر بیشتر تکرار شود باعث فاصله بیشتر بین زوجین خواهد شد. البته واکنش و رفتار افراد هم در برابر این رفتارها متفاوت است و در نتیجه می‌تواند مشکلاتی با شدت و ضعف مختلف هم درارتباط بین آن‌ها ایجاد کند.

گاهی نیز افراد مدام همدیگر را تهدید می‌کنند که در واقع اگر طرف مقابل مطابق میل آن‌ها رفتار نکند آن‌ها را ترک خواهند کرد. بعضی مواقع هم چون می‌خواهیم طرف مقابل را بیشتر به سمت خود بکشانیم او را تهدید می‌کنیم. توجه داشته باشیم این نوع مکالمات معمولاً با نوعی کنایه همراه است که بیش از هر چیزی باعث رنجش می‌شود و در بسیاری موارد نتیجه عکس خواهد داشت. پس می‌توان گفت اگر مرد به هر نوعی «کفایت» مورد توجه خود و زن نیز «توجه» لازم را دریافت نکنند. دیر یا زود مشکلاتی در ارتباطشان به وجود خواهد آمد.

پرهیز از خشونت

این روان شناس می‌گوید ویروسی مثل خشونت یکی از مهم‌ترین ویروس‌های بین زوجین است؛ خشونت کلامی، رفتاری یا روانی که گاهی حتی باعث طلاق عاطفی هم خواهد شد.

خشونت گام مهمی برای شروع بسیاری از مشکلات پیش رو بین زوجین به شمار می‌رود. مشکلات باعث می‌شود در نهایت دو طرف به این نتیجه برسند که بهتر است هر کدام زندگی خودشان را بکنند واغلب به دلایل مختلف هم نمی‌توانند از یکدیگر جدا شوند مثلاً وجود بچه، مشکلات اقتصادی یا رو در بایستی‌های اجتماعی و خانوادگی و ... یعنی می‌توان گفت از بین نرفتن ویروس‌های خطرناک بین زوجین باعث بروز طلاق عاطفی خواهد شد.

ویروس‌هایی که روابط زوجین را تهدید می‌کند | چرا روابط زوجین پس از مدتی سرد می‌شود؟


مراقبت از رابطه

به گفته دکتر فروتن همان گونه که نمی‌توانیم گل و گیاه باطراوت و زیبایی را به خیال آنکه همیشه تازه و سر حال می‌ماند به حال خود رها کنیم و هیچ گونه نگهداری خاصی از آن نکنیم؛ رابطه هم به همان شکل است و باید فراموش نکنیم که یک رابطه خوب هم اگر همیشه با مراقبت و نگهداری ما همراه نباشد خیلی زود با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین باید برای زنده نگه داشتن حس خوبی که از ابتدا نسبت به همدیگر داریم بسیار تلاش کنیم و با توجه به شناختی که از همدیگر داریم رابطه را زنده نگه داریم.

بیشتر بخوانیم:

دستت رو من بلند نشه!

طلاق عاطفی

کد خبر 824367
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha