با توجه به اینکه در عصر حاضر برای موضوعات مختلف گزینه‌های زیادی برای برقراری ارتباط با دیگران داریم، انتخاب روش مناسب بیش از هر زمان دیگری مهم به نظر می‌رسد البته برای بعضی افراد انتخاب و تصمیم گیری کار آسانی نیست. ضمن آنکه از شنیدن پاسخ منفی یا مخالفت نیز هراس دارند.

همه ما حق انتخاب داریم

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: موفقیت در روابط گاهی همان قدر که آسان است به نظر سخت وپیچیده می‌آید. درروابط عاطفی موفق هر دو طرف برای اینکه بتوانند به یکدیگر حق انتخاب بدهند قبل از هر چیز باید از خواسته‌های همدیگر کاملاً با اطلاع باشند. ضمن آنکه ما با انتخاب‌های خود تعریف می‌شویم؛ بنابراین باید با شناخت و آگاهی کامل دست به انتخاب بزنیم.

همه ما حق انتخاب داریم
دکتر سید علی قاسمی، روان شناس تربیتی، متخصص‌واقعیت درمانی و نایب رییس انجمن واقعیت درمانی ایران

ضرورت داشتن آگاهی و هدف برای شروع رابطه

دکتر سید علی قاسمی، روان شناس تربیتی، متخصص‌واقعیت درمانی و نایب رییس انجمن واقعیت درمانی ایران درباره چگونگی شروع روابط و انتخاب می‌گوید: بسیاری از ما وارد رابطه‌های عاطفی می‌شویم بدون اینکه واقعاً شناخت، آگاهی و هدف خاصی داشته باشیم. در واقع چون فکر می‌کنیم همه این کار را می‌کنند ما هم دست به چنین کاری می‌زنیم. در صورتی که ما حتماً باید به طور مشخص از خواسته‌های خود و طرف مقابل با اطلاع باشیم. بنابراین هر دو طرف رابطه باید بتوانند خیلی راحت خواسته‌های خود را به طور مشخص و دقیق بیان کنند و انتظار نداشته باشند طرف مقابل خودش بتواند آن‌ها را حدس بزند.

همه ما حق انتخاب داریم

همدیگر را کنترل نکنیم

به گفته این روان شناس تربیتی، گاهی وقتی از همدیگر می‌رنجیم یا به هر دلیلی نمی‌توانیم به آنچه می‌خواهیم برسیم خواه ناخواه شروع به بهانه گیری می‌کنیم. در چنین فضایی کم کم دو طرف می‌خواهند خود رابه همدیگر ثابت کنند. در واقع آن‌ها به این ترتیب از قدرت به عنوان کنترل بیرونی و برای تسلط پیدا کردن به همدیگر استفاده خواهند کرد.

توجه داشته باشیم هر نوع کنترل گری منجر به تخریب رابطه می‌شود و می‌توان گفت سرعت تخریب رابطه نیز بر اساس میزان کنترل دو طرف انجام می‌شود.

ما به جای کنترل کردن همدیگر می‌توانیم راحت و صریح گفت و گو و خواسته‌های خود را مطرح کنیم و بگوییم خواسته‌هایمان از همدیگر چیست.

بیشتر بخوانید

۱۴ رفتار سازنده و مخرب در روابط زناشویی

در شرایط سخت چگونه همدلی کنیم؟

پرخاشگری والدین چه تاثیری بر مغز بچه‌ها دارد؟

سوء تفاهم و خشم پنهان

دکتر قاسمی می‌گوید: بسیاری از ما به دلایل مختلف به ویژه ترس از سوء برداشت دیگران نمی‌توانیم آنچه را می‌خواهیم و از دیگران انتظار داریم بیان کنیم و معمولاً توقع داریم آن‌ها خودشان حدس بزنند. پیش خود می‌گوییم دیگران خودشان باید متوجه احساسات ما بشوند و بدانند دقیقاً چه خواسته‌هایی داریم. در صورتی که خودمان باید به صورت شفاف و بدون خشم و عصبانیت احساسات خود را با دیگران در میان بگذاریم. در غیر این صورت، طرف مقابل نه تنها متوجه آن‌ها نخواهد شد بلکه ما نیز فرصتی برای اینکه او بهتر بتواند ما را بشناسد در اختیار او قرار نمی‌دهیم.

اما اگر بتواند ما را بشناسد و از احساسات ما آگاه شود می‌تواند با ما همدلی کند، شرایط ما را بهتر درک کند و بفهمد چه خواسته‌هایی داریم. اینکه دیگران چگونه در مورد ما فکر می‌کنند نباید باعث بروز ترس در ما شود. همچنین بسیاری از ما چون می‌ترسیم دیگران انتخاب ما را تأیید نکنند اجازه می‌دهیم خودشان برای ما تصمیم بگیرند؛ چیزی که در نهایت باعث بروز خشم و سوء تفاهم خواهد شد.

همه ما حق انتخاب داریم

گفت و گوی بدون خشونت

به گفته این روان شناس، برای رسیدن به موفقیت در یک رابطه حتماً همه باید شیوه گفت و گوی بدون خشونت را یاد بگیریم و از کلام درست استفاده کنیم. چون کلام نامناسب همان گونه که می‌تواند به روابط ما آسیب بزند به همان نسبت هم می‌تواند باعث موفقیت آن شود.

توجه داشته باشیم به همان‌اندازه که ما حق داریم نظر و احساس خود را به طرف مقابل بگوییم دیگران هم باید بتوانددر فضایی دوستانه با آرامش و اطمینان خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارند.

همه ما حق انتخاب داریم

مهارت گفت وگوی درست

دکتر قاسمی می‌گوید مهارت درست گفت وگو کردن هم مانند هر کار مهم دیگری نیازبه تمرین دارد و برای موفق شدن نیز قطعاً باید صبر و حوصله زیادی و توجه داشته باشیم نمی‌توانیم یک شبه به آنچه می‌خواهیم برسیم. همان گونه که نمی‌توانیم یک شبه هر مهارت دیگری را بیاموزیم؛ از زمانی هم که تصمیم می‌گیریم با دیگران گفت و گوی مؤثر، سالم و بدون خشونتی داشته باشیم تا بتوانیم واقعاً در آن موفق شویم مدت زمان زیادی نیاز داریم.

ترک عادت‌های قبل و تمایل به تغییر نکردن معمولاً به ما اجازه نمی‌دهد ما آن گونه که لازم است در گفت و گوهای خود درست عمل کنیم.

کد خبر 828393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha