امروز (۲۵ نوامبر – ۴ آذر) روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است؛ خشونتی که پیامدهای ناشی از آن، روند صعودی در جهان گرفته و نگرانی مجامع بین‌المللی و دولت‌ها را به همراه داشته است.

مبارزه با خشونت علیه زنان

به گزارش همشهری آنلاین، خشونت علیه زنان، معضلی جهانی است و در کشورهای غنی یا فقیر، زنان و دختران به‌علت وجود پیش‌داوری‌های جنسیتی، همچنان قربانی خشونت می‌شوند. به همین علت شورای عمومی سازمان ملل متحد در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۹ نامگذاری این روز که سالگرد قتل خواهران میرابل است را به‌عنوان روزی جهانی تصویب کرده تا این روز یادآور عزم همگانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان باشد.

خواهران میرابل، ۴ خواهر اهل دومنیکن با نام‌های «پاتریا»، «مینروا»، «ماریا ترزا» و «دِده» بودند که از مخالفان دیکتاتور معروف «تروخیو» (رافائل لئونیداس تروخیو مولینا با نام مستعار ال هِفه) حاکم دومینیکن به شمار می‌رفتند. تروخیو بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۸ و سپس از ۱۹۴۲ تا ۱۹۵۲ رسما رئیس‌جمهور دومینیکن بود و دوران حکومتش خشن‌ترین دوره در تاریخ این کشور به‌حساب می‌آید. خواهران میرابل در فعالیت‌ها و مبارزات مخفیانه علیه او مشارکت داشتند و ۳ خواهر از ۴ خواهر (پاتریا، مینروا و ماریا ترزا) در ۲۵ نوامبر ۱۹۶۰ به جرم شرکت در فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم دیکتاتوری حاکم بر دومینیکن به قتل رسیدند.

بیشتر بخوانید:

۲۱ سال بعد یعنی سال ۱۹۸۱ در همایشی که در بوگوتا، پایتخت کشور کلمبیا با شرکت مدافعان حقوق زنان در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب تشکیل شد، پیشنهاد شد روز قتل خواهران میرابل، روز منع خشونت علیه زنان نام‌گذاری شود. هدف از این اقدام آن بود تا افکار عمومی جهانیان بیش از پیش به نهی خشونت نسبت به زنان متمرکز شود. سازمان ملل متحد نیز این روز را در تاریخ مناسبت‌های این سازمان گنجاند تا از این طریق همه ساله دولت‌ها و مردم جهان به این موضوع مهم توجه بیشتری کنند.

از روز بیست و پنجم نوامبر تا روز دهم دسامبر برابر با بیستم آذر (روز جهانی حقوق بشر) فعالیت‌های بسیاری در زمینه‌ اطلاع‌رسانی و ایجاد حساسیت نسبت به پدیده خشونت علیه زنان انجام می‌شود تا شاید جوامع انسانی در سال‌های آینده شاهد میزان کمتری از خشونت علیه زنان باشند.

کد خبر 810125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha