شهردار تهران در رابطه با بودجه ۱۴۰۳ گفت: امسال ۱۰۷ همت بودجه محقق شده و می شود و بر همین اساس باید گفت که شهر در مسیر سازندگی است.

زاكاني شهردار تهران

به گزارش همشهری آنلاین، شهردار تهران با بیان اینکه بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ پیشنهاد در طرح «من شهردارم» دریافت شد، گفت: سه هزار و ۶۷۵ پروژه در معرض دید عموم قرار گرفت و مردم دو هزار و ۹۸۷ پروژه را انتخاب کردند که هفت هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان به آن اختصاص یافت.

زاکانی با اعلام اینکه بودجه در ادوار گذشته رژیم خاصی داشت، توضیح داد: بودجه سال ۱۳۹۰ رقم ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۱ رقم ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۲ رقم بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان، سال ۹۳ رقم ۱۵ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان، سال ۹۴ رقم ۱۷ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان، سال ۹۵ رقم ۱۷ هزار و ۸۸ میلیارد تومان، سال ۹۶ رقم ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۷ رقم ۱۷ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان، سال ۹۸ رقم ۲۴ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان، سال ۹۹ رقم ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ رقم ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

تحقق ۶۰ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان از بودجه امسال تا ۲۳ دی ماه

شهردار تهران با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ رقم ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان مصوب و ۶۹ هزار و ۸۳ میلیارد تومان محقق شد، گفت: دوره ششم مدیریت شهری بی نظیرترین تحقق را رقم زده است.

در سال ۱۴۰۲ رقم ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان بودجه مصوب است و تا ۲۳ دی ماه از مرز تحقق ۶۰ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان عبور کردیم و ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز در حال ثبت است که به بیش از ۷۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز کارسازی شده و تا پایان سال محقق می شود. ما در سال قبل نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۵ درصدی بودجه مصوب و ۸۶ درصد رشد عملکردی نسبت به بودجه مصوب داشته ایم.

در اسفند ماه دوباره متمم بودجه می دهیم

وی افزود: در بودجه متمم سال ۱۴۰۲ درخواست کردیم رقم به ۱۰۷ همت برسد و این غیر از تبصره ماست. رقم تبصره بودجه امسال ۱۹ همت بوده که به ۲۱ همت می رسد. لذا پایه کار ما ۱۲۸ همت است. امیدواریم در اسفندماه مجدداً متمم ارائه دهیم. علت این است که بر اساس برآوردها از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۱ در سه ماهه آخر به طور میانگین به میزان ۴۵ درصد بودجه محقق می شود و بر این اساس از ۱۰۷ همت عبور خواهیم کرد و ناچار به ارائه مجدد متمم خواهیم شد.

زاکانی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۳ را بر همین مبنا تقدیم می کنیم، گفت: پیشنهاد ما ۱۶۹ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است. این رقم قطعاً و یقیناً محقق خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه بودجه سال بعد به صدق عملکرد گذشته ارائه شده است، اظهار کرد: اگر ناظر به آینده باشد قطعا اعضا خواهند گفت که نشدنی است. اتفاقاتی که در شهر تهران روی می دهد این است که سال ۹۹ رقم ۲۷ همت، سال ۱۴۰۰ رقم ۳۷.۲ همت، سال ۱۴۰۱ رقم با وجود التهابات ۶۹ همت و امسال ۱۰۷ همت بودجه محقق شده و می شود. شهر در مسیر سازندگی است.

او با اعلام اینکه با یکی از پیمانکاران در ابتدا پنج همت قرارداد داشتیم که به ۱۴۳ همت رسیده است، یادآور شد: ما قراردادهای بزرگی در شهر داریم و از صدا و سیما درخواست می کنیم که این اقدامات بزرگ را اطلاع رسانی کند.

زاکانی با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد تحول در قدرالسهم هزینه ای به سرمایه ای و به مالی است، گفت: ۴۵ درصد اعتبارات هزینه ای، ۴۷ درصد تملک سرمایه ای و هشت درصد تملک دارایی و ۴۵ درصد اعتبارات هزینه به ۵۵ درصد تملک سرمایه‌ای و دارایی بود. امروز ۳۹ درصد اعتبار هزینه ای و ۵۴ درصد تملک دارایی سرمایه ای و هفت درصد تملک دارایی مالی است.

بودجه شهرداری در کجا هزینه می شود؟

شهردار تهران با بیان اینکه پیشنهاد سال آینده ما در بخش هزینه ای ۳۵ درصد است که افتخاری در کشور به شمار می رود، گفت: در تملک سرمایه ای ۵۲ درصد و تملک دارایی مالی ۱۳ درصد است. علت آن این است که بخشی از اعتبارات خود را برای رفع دیون در نظر گرفته ایم که شامل ۱۳ درصد می شود. قدرالسهم مأموریتی نیز به صورتی است که بودجه اجتماعی و فرهنگی از ۱۰ به ۱۳ درصد، حمل و نقل و ترافیک به ۴۱ درصد و ۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. در بخش خدمات شهری ۱۴ درصد به میزان ۲۴ همت پیش بینی شده و در ایمنی و مدیریت بحران از پنج به ۸.۷ همت رسیده و در شهرسازی از سه درصد به دو درصد رسیده اما عدد آن از ۲ همت به ۳.۱ همت رسیده است.

در استخدام های شهرداری خساست به خرج دادیم

زاکانی با بیان اینکه در برخی ادوار ورودی و خروجی شهرداری به گونه ای بوده که روزانه ۸.۲ نفر جذب شده اند، تصریح کرد: امروز روزانه با احتساب تعطیلات ۱.۲ نفر جذب شهرداری شده و نسبت به اینکه چه کسی وارد شهرداری می شود خساست داشتیم. به طوری که از ابتدای سال هزار و ۸۸ نیرو وارد شده و چهار هزار و ۶۵۳ نفر به میزان ماهیانه ۱۶۰ نفر و روزانه ۶ نفر از شهرداری خارج شده اند که دلیل آن افزایش بهره وری نیروی انسانی بوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه بیش از ۵ هزار نفر نیروی ایثارگر تبدیل وضعیت شده اند، تصریح کرد: چند نفری که به شهرداری مراجعه کرده بودند کار غیرقانونی از ما خواسته بودند. آنها از یک شرکت می خواستند وارد شهرداری شوند که غیرقانونی است. ما مشکل آن شرکت را برطرف کردیم.

خبرهای خوش برای کارکنان شهرداری

او در ادامه خبر خوشی به کارکنان شهرداری تهران داد و افزود: ما میانگین کارانه را ۴۰۰ هزار تومان و حق مسکن را دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دادیم؛ آنچه برای کارکنان ما مهم است و دنبال کردیم این است که اطلاعات ما در حال ورود به سامانه پاکنا است و مسیر پایه حقوقی کارکنان رسمی طبق قوانین در شورای عالی دستمزد دنبال می شود و به زودی خبرهای خوشی را به کارکنانمان خواهیم داد.

شهردار تهران با بیان اینکه عمده بودجه مصوب امسال هم به سمت حمل و نقل رفته، گفت: در برنامه چهارم توسعه حکم بالاتری اختصاص داده شد. میزان سرمایه گذاری ما ۲۵ همت بود که بر اساس حکم برنامه چهارم صورت گرفت. ما دو هزار و ۵۰۰ قرارداد اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی منعقد کرده ایم که ۵۰۰ اتوبوس برقی و مابقی دیزلی است.

او با بیان اینکه در چهار سال دوره قبل ۱۳۱ اتوبوس وارد شد و در این دوره تعداد ۷۴۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده است، تصریح کرد: چهار هزار و ۹۶۰ اتوبوس در سال ۸۹ در شهر وجود داشت که رکورد تعداد دستگاه ها را به خود اختصاص داده است. دوستان اصلاحات بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس تحویل گرفتند و هزار و ۸۰۰ اتوبوس به ما دادند که ۸۸۰ دستگاه از این اتوبوس ها در خطوط فعال بودند.

تبدیل ۱۵۰۰ اتوبوس دوکابین به اتوبوس برقی

زاکانی با اعلام اینکه بیش از سه هزار و ۱۰۰ اتوبوس فعال داریم که دو هزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند، گفت: در حال انعقاد قرارداد با یک شرکت دانش بنیان هستیم که هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین که در حال اورهال هستند، برقی شوند. تبدیل هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین به اتوبوس برقی اتفاق بسیار بزرگی است.

شهردار تهران ادامه داد: در سفر چینی ها به ایران، تفاهمات اصلاح شد و وزیر صمت تأکید داشت که باید تمام دستگاه ها برقی باشند. بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد همکاری خوبی داشتند و دو هزار و ۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۵ هزار تاکسی برقی با رقم یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو نهایی شد که دولت پرداخت آن را پذیرفت تا در دوره تنفس ما مبالغ را بازگردانیم.

او افزود: اصلاح ساختاری نیز در حال انجام است و به سمتی می رویم که سیستم موجود در تاکسیرانی نیز از طریق شرکت سهامی عام در بورس ارتقاء یابد و تاکسیرانان شریک شهرداری شوند.

۳.۵ همت اعتبار برای اصلاح تقاطع ها

زاکانی با اعلام اینکه ۱۴ همت برای توسعه حمل و نقل غیرریلی پیش بینی شده که غیر از قراردادهای چین است، گفت: ۶ همت برای تملک و اجرای طرح های بزرگراهی پیش بینی شده است. برای اصلاح تقاطع ها نیز ۳.۵ همت اعتبار در لایحه پیشنهادی لحاظ شده است.

بیشتر بخوانید: زاکانی در شورای شهر: می گفتند تهران را دو سال و نیم رها کردیم و اداره شد! | بخشی از شهر نماد فقر و بخشی نماد فخر فروشی است

زاکانی لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران را تقدیم شورای شهر کرد

خبر خوش برای مترو تهران | زاکانی : ساخت ۷۹۱ واگن در چین از یک هفته آینده آغاز می‌شود

کد خبر 824226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha