ماسک زدن در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت بهداشتی اسپانیا پس از بالا گرفتن موارد عفونت‌های تنفسی از روز چهارشنبه اجباری خواهد شد ,

mask

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس دولت چپ‌گرای جدید اسپانیا با وجود مخالفت اغلب ۱۷ منطقه خودمختار بهداشتی در این کشور تصمیم به اجباری کردن ماسک زدن گرفته است.

مونیکا گارسیا، وزیر بهداشت اسپانیا در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: «منظور ما این است که هر فردی به محض ورود به یک مرکز بهداشتی باید ماسک بزند و تا هنگامی که از این مرکز خارج نمی‌شود، نباید ماسکش را بردارد.»

وزیر بهداشت اسپانیا این کار یک اقدام پایه‌ای و ساده برای پیشگیری اولیه خواند.

بیمارستان‌های اسپانیا به دنبال افزایش شدید موارد آنفلوانزا، کرونا و سایر بیماری‌های تنفسی در هفته‌های اخیر تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند.

وزارت بهداشت اسپانیا پس از آن تصمیم به اعلام این اجبار کرد که نتوانست با مقامات بهداشتی منطقه‌ای به توافق برسد، چراکه بسیاری از آنها معتقد بودند استفاده از ماسک تنفسی باید توصیه شود، اما نباید به صورت اجباری درآید.

اسپانیا در ماه ژوئیه (تیر) پایان رسمی پاندمی کووید-۱۹ را اعلام کرد و به مردم اجازه داد در مراکز بهداشتی و مراقبتی و داروخانه‌ها ماسک نزنند. اسپانیا در طول دو سال گذشته به تدریج ماسک زدن اجباری را در ابتدا در مکان‌های عمومی و بعد در وسائل حمل‌ونقل عمومی پایان داد.

اسپانیا در طول پاندمی کرونا بیش از ۱۴ میلیون نفر مبتلا به کرونا و حدود ۱۲۰۰۰۰ مرگ ناشی از کرونا ویروس را گزارش کرد.

موج بزرگ کرونا در آمریکا

در همین حال روزنامه یواس‌ای تودی می‌نویسد` آمریکا نیز از ابتدای سال میلادی جدید ۲۰۲۴ دستخوش دومین موج شیوع کرونا از لحاظ گستردگی شده است که گردهمایی‌هایی مربوط تعطیلات سال نو، ماندن بیشتر مردم در فضاهای داخلی به علت سرمای هوا، کاهش میزان ایمنی به علت میزان کم علاقه افراد به زدن واکسن جدید کرونا و گسترش سویه جدید بسیار واگیر JN1 کرونا ویروس است.

بررسی‌های بر اساس مثبت شدن آزمایش‌های ویروسی افراد و داده‌های فاضلاب نشان می‌دهد که فعالیت ویروس کرونا در آمریکا در حال حاضر شدیدتر از زمان مشابه در سال پیش است و به خصوص میزان ویروس شناسایی شده در فاضلاب در چند هفته گذشته به سرعت بالا رفته است. اما میزان مرگ و بستری شدن‌های افراد هنوز کمتر از سال قبل است.

یک پست روی شبکه‌های اجتماعی که در آمریکا فراگیر یا وایرال شده است، نیز ادعا می‌کند که بر اساس داده‌های منتشرشده به‌وسیله مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا این کشور اکنون دومین موج شیوع کووید از لحاظ گستردگی را پس از موج شیوع کرونای اُمیکرون در فاصله اواخر سال ۲۰۲۱ تا اوایل سال ۲۰۲۲ می‌گذراند که شمار بیشتری از افراد را حتی نسبت به روزهای اولیه پاندمی مبتلا کرد.

افزایش موارد کرونا به همراه افزایش موارد سایرعفونت‌های تنفسی باعث شده است که در چندین ایالت آمریکا نیز ماسک زدن در مکان‌های عمومی اجباری شود، ازجمله در ایالت‌های نیویورک، ایلیونویز، ماساچوست و کالیفرنیا.

پاندمی هنوز تمام نشده است

آخرین بیانیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) هم می‌گوید بیش از ۶۱ درصد از موارد عفونت کرونا در هفته منتهی به ۶ ژانویه (۱۶ دی) ناشی از سویه جدید JN1 بوده است. کارشناسان می‌گویند این سویه ممکن است واگیرتر باشد یا در گریز از حفاظت ایمنی نسبت به سویه‌های قبلی کرونا ویروس بهتر عمل کند، اما به نظر نمی‌رسد که بیماری شدیدتری نسبت به سویه‌های قبلی به وجود آورد.

ماریا ون کرکو، مدیر فنی کرونای سازمان جهانی بهداشت اخیراً در پستی در شبکه اجتماعی ایکس ورود به سال پنجم پاندمی کرونا را اعلام کرد.

او نوشت: «ما داریم به سال پنجم پاندمی وارد می‌شویم و یقیناً در مرحله متفاوتی قرار داریم. این مرحله با ادامه تحول ویروس (در چرخش بودن زیرتبارهای XBB و BA.2 و غالب شدن زیرسویه JN1 ) همراه است.»

کد خبر 823145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha