شاید باورتان نشود که با فاصله حدود یک ربع از ایستگاه متروی تهرانپارس، شلوغی و هوای آلوده پایتخت جایش را به منظره کوه و دشت و یک نفس هوای پاک می‌دهد. برای گردش در روستاهای نزدیک به تهران، لازم نیست راه خیلی دوری بروید یا زمان زیادی صرف کنید.

تركمن ده

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: ترکمن‌ده در شرق تهران، یک انتخاب خوب برای گشت و گذار در روستاهای بکر و خوش‌آب و هواست. روستاهای «چمن‌آب»، «یان‌چشمه»، «بیدک»، «همه‌سین» و «هاجرآباد» در مجموع منطقه روستایی ترکمن‌ده را تشکیل می‌دهند.

  • ترکمن‌ده تاریخچه‌ای خواندنی دارد و ماجرای شکل‌گیری آن، به بیش از ۳۰۰ سال پیش و دوران نادر شاه افشار برمی‌گردد. در لغت‌نامه دهخدا آمده است : «همه‌سین واقع در شش هزارگزی جنوب راه دماوند، دارای ۱۹۱ تن سکنه‌ است. آب آن از چشمه‌سار و محصول عمده‌اش غله و صیفی است. ساکنانش ترکمن هستند.» آن روزها این محدوده روستایی ۲ رشته قنات و ۱۵ دهنه چشمه آب داشت و همین موضوع به این محدوده سرسبزی و زندگی می‌بخشید.
  • ترکمن‌ده، مجموعه ۵ روستای کوچک و بزرگ است که هر کدام جداگانه دیدنی هستند و جالب اینکه همه این روستاها تا تهران فقط ۷ کیلومتر فاصله دارد. در واقع ترکمن‌ده در محدوده منطقه ۱۳ شهرداری تهران، جایی پشت جنگل سرخه‌حصار قرار گرفته است.
  • منظره طبیعی منطقه روستایی ترکمن‌ده که در مجاورت جنگل واقع شده، مهمترین ویژگی این منطقه گردشگری است. ترکمن‌ده در محاصره کوه‌های بلند قرار گرفته و هوای خوب و سرسبزی، اصلی‌ترین مشخصه‌هایش به‌شمار می‌رود.
  • دسترسی به روستاهای محدوده ترکمن‌ده مثل هسین و چمن‌آب سخت نیست. در بزرگراه شهید یاسینی شمال، در سمت راست جاده تابلویی وجود دارد که روی آن نام ترکمن‌ده و امامزاده عبدالله‌بن‌زین‌العابدین(ع) درج شده است. همین خروجی است که با جاده‌ای پرپیچ و خم شما را به محدوده روستاهای ترکمن ‌ده می‌رساند.
  • چمن‌آب اولین روستا از بافت روستایی ترکمن‌ده است. تاریخچه شکل‌گیری ترکمن‌ده می‌گوید این روستا بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد و شکل‌گیری آن به دوره‌ای برمی‌گردد که نادرشاه افشار برای تامین سواره‌نظام قدرتمند، مردانی را از ترکمن‌صحرا به این محدوده آورد.
  • بقاع متبرکه و زیارتگاه‌ها اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشورمان هستند و ترکمن‌ده هم از این جاذبه بی‌بهره نیست. براساس شجره‌نامه امامزاده عبدالله بن زین‌العابدین(ع) موجود از این بقعه متبرکه، این امامزاده از نوادگان امام سجاد (ع) است.
  • یک نفس هوای پاک، چسبیده به پایتخت

  • از بالای جاده پر پیچ و خم روستاهای ترکمن ‌ده، پایتخت قابل دیدن است. بعد از گذر از یک سربالایی نسبتا تند که بخشی از آن را هم باید پیاده طی کنید، به منبع آب می‌رسید؛ جایی که همه روستا زیرپایتان قرار دارد و به نوعی بام ترکمن‌ده به‌حساب می‌آید.
  • چمن‌آب یکی دیگر از روستاهای زیبای منطقه ترکمن‌ده است که در دامنه کوه قرار دارد و آمارها می‌گوید حدود ۱۰۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند ... در این روستا پرورش ماهی قزل‌آلا و کپور و پرورش دام رونق دارد. این روستا باشگاه سوارکاری هم دارد که گردشگران می توانند از آن استفاده کنند.
  • در ترکمن‌ده بعضی ساکنان خوش‌ذوق، به کشت زعفران مشغول هستند. ساکنان روستا ۳ قرن است که پشت‌به‌پشت هم کشاورزی و دامداری را در اینجا زنده نگاه داشته‌اند. برخی ساکنان روستا و اغلب زنان روستایی همه‌سین، صنایع دستی بومی و محصولات غذایی خانگی هم تولید می‌کنند.
کد خبر 823114
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha