دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از صدور گواهینامه‌های هوشمند تا 10 روز آینده در تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید کمال هادیان‌فر دوشنبه (4 خرداد) در حاشیه حضور در مرکز نظارت همگانی نیروی انتظامی (197) با اشاره به پایان مراحل تست طرح گواهینامه هوشمند افزود: این گواهینامه در سه مرحله شامل مرحله اول به صورت آزمایشی برای گواهینامه‌های جدید الصدور «ب 1» در شهر تهران، مرحله دوم تعویض گواهینامه‌های قدیمی در شهر تهران و مرحله سوم یکسان‌سازی گواهینامه‌های قدیمی به صورت یکجا در کل کشور اجرا می‌شود.

وی با اشاره به ماده 27 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: بر این اساس گواهینامه‌ها به پنج گروه «الف» برای موتورسیکلت، «ب 1» برای سواری، «ب 2» برای سواری عمومی، تاکسی، ون و آموزش‌ها، «پ» برای اتوبوس و «ت» برای کامیون تقسیم‌بندی شده است.

جانشین پلیس راهور ناجا از واگذاری امکان دریافت گواهینامه‌های رانندگی موتورسیکلت، اتوبوس و کامیون به آموزشگاه‌های رانندگی خبر داد و گفت: بر این اساس فراخوان این امر در روزنامه‌ها بزودی انجام و ترجیحا بخش‌های غیردولتی به صورت تمرکزی می‌توانند این گواهینامه‌ها را صادر کنند.

وی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون و 700 هزار نفر در کشور گواهینامه «ب 1» جدید الصدور می‌گیرند، گفت: متاسفانه 50 درصد رانندگان موتورسیکلت در کشور گواهینامه ندارند.

جانشین پلیس راهور ناجا با اشاره به نهایی شدن نرخ دریافت گواهینامه برای رانندگان موتورسیکلت در وزارت بازرگانی گفت: بر این اساس راکبان موتورسیکلت می‌توانند با پرداخت مبلغی حدود 300 هزار ریال گواهینامه خود را از آموزشگاه‌های مجاز دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این گواهینامه‌های پایه یک برای رانندگی با اتوبوس و کامیون در نظر گرفته شده بود، گفت: در آیین‌نامه جدید گواهینامه بار از مسافر جدا شده است و رانندگان باربری نمی‌توانند با همان گواهینامه مسافر جابجا کنند.

 جانشین پلیس راهور ناجا در خصوص تعویض پلاک جانبازان نیز گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده بنیاد شهید 70 درصد اطلاعات جانبازانی که می‌توانند پلاک جانبازی دریافت کنند را در اختیار راهنمایی و رانندگی قرار داده و بر این اساس جانبازان بالای 70 درصد می‌توانند با همراه داشتن مدارک مالکیت، کارت ملی و کارت کامپیوتری جانبازی برای تعویض پلاک خود اقدام کنند.

به گفته وی جانبازان می‌توانند با استفاده از پلاک‌های ویژه جانبازان در محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد تردد کنند.

جانشین پلیس راهور ناجا تصریح کرد: تا کنون 230 پلاک برای جانبازان در کشور صادر شده است از سوی دیگر بنیاد شهید نیز به زودی برچسبی را برای این دسته از چانبازان تهیه می‌کند تا در خودروهای خود استفاده کنند.

وی با اشاره به الزامی بودن دریافت برگه معاینه فنی برای خودروهای بالای 2 سال عمر در کشور گفت: بر اساس دستور العمل جدید تمامی نمایندگی‌های مجاز خودروسازی در کشور می‌توانند نسبت به ارائه معاینه فنی به محصولات خود اقدام کنند که در این خصوص مجوز این امر بر عهده شورای ترافیک استان است.

جانشین پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه یکسان سازی برچسب‌های معاینه فنی هم اکنون در کشور در حال انجام است افزود: در شهرها مجوز معاینه فنی بر عهده شهرداری‌ها و در جاده‌ها بر عهده وزارت راه است. همچنین خودروهای سنگین باید معاینه فنی خود را از مراکز مجاز وزارت راه و خودروهای سبک از مراکز مجاز شهرداری‌ها دریافت کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: نظارت بر مراکز معاینه فنی در داخل شهرها بر عهده شهرداری و در خارج از شهرها بر عهده وزارت راه است.

جانشین پلیس راهور ناجا با اشاره به اجرایی شدن رسیدگی غیر حضوری به تخلفات رانندگی در کشور گفت:‌ هم اکنون این طرح در 18 استان کشور در حال انجام است و آذربایجان شرقی نیز اخیرا به این طرح وارد شده است که بر این اساس مالکان خودروها در صورتی که نسبت به جریمه خود اعتراض داشته باشند می‌توانند به مراکز پلیس + 10 مراجعه کرده و ظرف 24 ساعت پاسخ خود را دریافت کنند.

وی از اجرای طرح تشدید اقدامات کنترلی در جاده‌های کشور خبر داد و گفت: تخلفات رانندگی در اردیبهشت ماه مهار شد که امیدواریم این روند در خردادماه نیز ادامه یابد.

به گفته وی آمارها نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه سال جاری حدود 15 درصد کشته‌های سر صحنه تصادفات در کشور کمتر شده است.

جانشین پلیس راهور ناجا گفت: فرهنگسازی در عرصه ترافیک در کنار اقدامات کنترلی و توقیف و قفل چرخ خودروها و گواهینامه رانندگان متخلف از جمله اقداماتی بوده است که موجب کاهش کشته‌های تصادفات شده است.

 وی در پاسخ به سوالی در خصوص قانونی بودن قفل چرخ و سوراخ کردن گواهینامه گفت: توقیف گواهینامه، وسیله نقلیه و قفل چرخ کاملا قانونی است و در این خصوص پلیس نیازی ندارد از قوه قضاییه استعلام بگیرد.

جانشین پلیس راهور ناجا تصریح کرد: این امر هم در قانون اخذ جرایم مصوب سال 1350 و هم دستور العمل شماره 3 رییس قوه قضاییه و هم آیین نامه دولت آمده است و در اروپا نیز از قفل چرخ به شکل امروزی استفاده می‌شود.

کد خبر 82158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز