دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی از کاهش 24 درصدی صدور گواهینامه رانندگی در کشور در 10ماه گذشته، نسبت به مدت مشابه سال 86 خبرداد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس به نقل از فارس،سرهنگ حسن رضایی مجد یکشنبه در مراسم اهداء اولین گواهینامه ب-2، در جمع خبرنگاران افزود: در 10 ماه اول سال جاری 750 هزار فقره گواهینامه رانندگی نسبت به سال 86 کمتر صادر شده است. کاهش موالید در سال 1369 که دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر تعیین وضعیت اشتغال متولدان سال 69 در این کاهش تأثیرگذار بوده است.

سرهنگ رضایی مجد افزود:‌ در10ماه گذشته حدود 2 میلیون و 387 هزار و 574 فقره انواع گواهینامه رانندگی صادر شده است که یک میلیون و 130هزار و 330 فقره آن، ‌گواهینامه جدیدالصدور و 13 هزار و 986 فقره گواهینامه المثنی صادر شده است.

وی گفت: از خرداد سال جاری نیز حدود هزار و 790 فقره گواهینامه پنجساله به دلیل احراز تخلف به گواهینامه یکساله تبدیل شده است.

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی اضافه کرد:‌ تعداد گواهینامه‌های تبدیلی یکساله به پنجساله نیز 161 هزار و 677 فقره بوده و با 10 هزار و 979 فقره گواهینامه المثنی صادره در این ارتباط، در مجموع 172 هزار و 656 فقره گواهینامه صادر شده است.

وی گفت:‌ از مجموع 110هزار و 809 فقره گواهینامه پایه یکم پنجساله صادر شده، 37 هزار و 660 فقره آن جدیدالصدور، 62 هزار و 808 فقره تعویض شده و 10هزار و 341 فقره آن المثنی صادر شده است.

سرهنگ رضایی مجد افزود: در 10ماه گذشته 193هزار و 182فقره گواهینامه پنجساله موتورسیکلت صادر شده است، که 113هزار و 236 فقره آن جدیدالصدور است و 64هزار و 387 فقره تعویض شده و 15 هزار و 559 فقره آن المثنی است.

گواهینامه ب- 2 برای متقاضیان صادر شد

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی گفت: آیین نامه گواهینامه ب-2 در راهنمایی و رانندگی تدوین و شرایط برای صدور این گواهینامه مهیا شده است.

وی افزود: گواهینامه ب- 2 برای رانندگانی که قصد رانندگی با خودروهای 7 تا 15 نفره را دارند الزامی است.رانندگی با خودروهای ون، آمبولانس، تاکسی و ... نیاز به گواهینامه ب- 2 دارد.

سرهنگ رضایی مجد اظهار داشت: طبق آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، ‌رانندگانی که گواهینامه ب-1 و موقت دارند، نمی‌توانند با خودروهای عمومی رانندگی کنند.

وی با اشاره به اینکه تا به حال بالغ بر 105نفر در سراسر کشور گواهینامه رانندگی ب- 2 دریافت کرده‌اند، گفت: در مرحله اول 12 آموزشگاه ویژه گواهینامه ب- 2 در تهران فعال شده، همچنین در 30 استان کشور نیز بین 2 تا 4 آموزشگاه گواهینامه ب- 2 در حال فعالیت است.

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی افزود: افرادی که نقص عضو مؤثر دارند و گواهینامه رانندگی ب-1 مشروط دارند حق دریافت گواهینامه ب-2 را ندارند، اتباع بیگانه تنها با اجازه پلیس می‌توانند گواهینامه ب-2 دریافت کنند.

سرهنگ رضایی مجد،‌ با اشاره به تبعات قانونی عدم استفاده از گواهینامه رانندگی ب-2، گفت:‌ همچنان تعدادی از رانندگانی وسایل حمل و نقل عمومی با گواهینامه رانندگی ب-1 و موقت رانندگی می‌کنند، این دسته از رانندگان در صورت تصادف و ... بیمه خسارت‌شان را پرداخت نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: رانندگانی که گواهینامه رانندگی پایه 2 قدیمی دارند نیازی به دریافت گواهینامه ب- 2 ندارند همچنین کتاب آموزش گواهینامه رانندگی ب- 2 نیز طراحی و تألیف شده است.

آغاز فعالیت آموزشگاه‌های موتورسیکلت و خودروهای سنگین

سرهنگ رضایی مجد گفت: در ادامه برون‌سپاری خدمات راهنمایی و رانندگی، به زودی آموزشگاه‌های پایه یک و موتورسیکلت راه‌اندازی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: کتاب آموزش رانندگی موتورسیکلت و وسایل نقلیه سنگین نیز تدوین و طراحی شده است.

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی گفت: 21 میلیون و 500 هزار فقره گواهینامه رانندگی قدیمی داریم و از سال 83 نیز حدود 11میلیون گواهینامه مکانیزه جدید صادر شده است.

سرهنگ رضایی مجد افزود: در مجموع 70 درصد از گواهینامه‌ها متعلق به مردان و 30 درصد نیز متعلق به زنان است.

51 نفر گواهینامه ویژه جانبازان دریافت کرده‌اند

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی با اشاره به واگذاری پلاک و گواهینامه رانندگی ویژه جانبازان 70 درصد گفت: این گواهینامه به منظور رفع مشکلات رانندگی جانبازان طراحی شده است. جانبازان با همراه داشتن این گواهینامه برای ورود به محدوده طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای مشکلی ندارند.

به گزارش فارس، سرهنگ رضایی مجد در ادامه افزود: با دستورالعمل صادر شده توسط فرماندهی ناجا، مأموران پلیس مکلف‌ هستند تا با جانبازان دارای گواهینامه ویژه همکاری کنند.

وی گفت: جانبازان 70 درصد با ارائه کارت جانبازی و معرفینامه بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌توانند برای دریافت گواهینامه رانندگی یا تبدیل آن اقدام کنند. جانبازان در تهران به شهرک آزمایش و یا به مراکز صدور گواهینامه رانندگی در مراکز استانها مراجعه کنند.

سرهنگ رضایی مجد اظهار داشت: اتاق معاینات اختصاصی جانبازان در شهرک آزمایش برقرار شده و این افراد در اولویت پذیرش هستند.

کد خبر 75429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز