شهردار منطقه ۱۲ از تبدیل یک ملک تاریخی در این منطقه به یک بوستان عمومی خبر داد و گفت: فاز دوم این بوستان تا دهه فجر افتتاح می‌شود.

باغ كيهاني

به گزارش همشهری آنلاین، وحیدرضا انارکی‌محمدی با بیان این مطلب افزود: باغ کیهانی در این منطقه قرار دارد که شهرداری آن را تملک کرده و در حال بازسازی است. این پروژه جزو پروژه‌های شاخص است و بهسازی آن در دستور کار است. حدود ۱۷۰۰ متر از این ملک تبدیل به فضای سبز شده، عملیات عمرانی،‌محوطه‌سازی، زمین بازی برای کودکان و ... اجرا شده است.

او با بیان اینکه از درخت‌های نارنج در این باغ استفاده شده و همچنین درختان کاج، سرو و ... کاشته شده است، افزود: باغ کیهانی در گذشته به باغ معیر معروف بوده و از باغ‌های تاریخی محله سنگلج است که متعلق به خاندان معیرالممالک است و به دست حسینعلی خان معیرالممالک در دوران قاجار احداث شد البته این باغ دست به دست شده است و امروزه به نام باغ کیهانی در حال بازسازی است. البته این باغ ملک شخصی بود اما شهرداری طی هماهنگی‌ها آن را بازسازی کرد. فاز دوم این پروژه تا دهه فجر افتتاح می‌شود و ما یک گالری در آن ایجاد کرده‌ایم. این ملک در حال تخریب بود که ما آن را بازسازی کردیم.

شهردار منطقه ۱۲ درباره هزینه مرمت این اثر تاریخی نیز توضیح داد: بخشی از هزینه مرمت از محل جرایم قطع اشجار است که ما آن را در توسعه فضای سبز استفاده می‌کنیم؛ این ملک‌ها تملک و برای آن سرانه فضای سبز ایجاد می‌کنیم. همچنین کسری پارکینگ‌ها را هم تأمین می‌کنیم.

تاریخچه این باغ تاریخی

باغ کیهانی از باغ‌های معروف تهران است که در جنوب محله سنگلج قرار دارد. این باغ متعلق به خاندان معیرالممالک بود که در شمال از بازارچه قوام‌الدوله و بازارچه معیر شروع می‌شد و از جنوب تا خیابان مولوی امتداد می‌یافت. این باغ در دوره پهلوی ‌کم‌کم تفکیک شد تا آنکه آخرین ساختمان باقی‌مانده آن در سال ۱۳۵۰ هم در معرض نابودی بود. این فضا پس از مرمت ملک تاریخی موجود در باغ کیهانی یه یک بوستان عمومی تبدیل شد.

دوست‌محمدخان پس از ازدواج با عصمت‌الدوله ، دختر ناصرالدین شاه ، قسمت وسیعی از بخش جنوبی باغ را که دارای ۲ اندرونی و یک بیرونی بود به بستگان همسرش ( خانواده جهانبانی ) بخشید تا در جوارش زندگی کنند. بعدها نیز قسمتی از زمین‌های بخش شرقی را به پسرش دوستعلی معیری واگذار کرد تا در آن خانه‌ای جداگانه بسازد و پس از ازدواج با همسرش در آنجا زندگی کند . باغ در دوره پهلوی به‌تدریج تفکیک شد . هرچند همه فکر می‌کردند آخرین ساختمان باقی‌مانده از آن در سال ۱۳۵۰ خورشیدی از میان رفته است ، اما شهرداری منطقه ۱۲ آن را نجات داد.

کد خبر 821367
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha