دیدار روز چهارشنبه رهبرمعظم انقلاب با جمعی از زنان و دختران کشور محورهای مهمی داشت و ایشان به تبیین دیدگاه اسلام درباره ابعاد مختلف حضور زنان در خانواده و فعالیت‌های اجتماعی پرداختند؛ دیدگاهی مترقی که برآمده از رویکرد «منطقی» و «استدلالی» دین مبین اسلام به مساله زن است.

دیدار رهبری

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: ضرورت حمایت قانونی از زنان در محیط خانواده و مقابله موثر با برخی آسیب‌های موجود دراین حوزه مانند «بد دهانی» یا «آسیب جسمی» ازجمله نکات راهبردی مطرح شده ازسوی رهبرمظم‌انقلاب بود که نشان‌دهنده جایگاه رفیع زن در منظومه فرهنگی – اجتماعی جمهوری‌اسلامی است؛ رویکردی که براساس آن، حمایت از زنان و خانواده باید در اولویت باشد و ازسوی مسئولان مربوط مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

قانون‌گذاری برای صیانت از امنیت روانی زنان

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با اشاره به دیدار اخیر رهبرمعظم انقلاب با جمعی از زنان و دختران کشور، گفت: اگرچه حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای دراین دیدار به‌صورت ویژه به موضوع حمایت قانونی از زنان، به‌خصوص در چارچوب خانواده پرداختند، اما معظم‌له طی دهه‌های گذشته همواره به‌مناسبت‌های مختلف و مقاطع گوناگون به این موضوع اشاره داشته‌اند و توصیه‌ها و رهنمودهای راهگشایی خطاب به مسئولان و دست‌اندرکاران مربوط ارائه داده‌اند.

فاطمه رحمانی با بیان اینکه رفع خشونت علیه زنان از موضوع‌هایی بوده که همواره مورد توجه رهبرمعظم‌انقلاب قرار داشته‌است، اظهارکرد: در دی‌ماه ۱۳۹۰ رهبرمعظم‌انقلاب در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع «زن و خانواد»، پیرامون ضرورت قانون‌گذاری به‌منظور صیانت از امنیت روانی زنان در خانواده، رهنمودهایی راهگشایی ارائه کردند که نشان‌دهنده نگاه ویژه ایشان به مسائل و برخی چالش‌های مطرح دراین حوزه بود.

وی ادامه‌داد: به‌دنبال چنین تاکیدهایی بود که در دهه ۹۰ شمسی، لایحه‌ای برای حمایت از زنان تنظیم شد، اما سال‌ها میان نهادهای مختلف در رفت و برگشت بود و سرانجامی نمی‌یافت. با آغازبه‌کار مجلس یازدهم اما عزم ویژه‌ای درمیان نمایندگان مردم برای به نتیجه رساندن این لایحه به‌وجود آمد. برهمین اساس هم بود که بررسی لایحه حمایت از زنان با قید یک فوریت در دستورکار مجلس قرار گرفت.

لایحه حمایت از زنان در مجلس یازدهم به نتیجه می‌رسد؟ | تدابیر سه‌گانه‌ برای حمایت از زنان چیست؟

بررسی‌های کارشناسی لایحه

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه در فرایند بررسی لایحه، بهره‌گیری از نظرهای تخصصی و کارشناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده‌است، اظهارکرد: این موضوع سبب شد مواد لایحه طی مدت حدود یک‌سال و نیم مورد بررسی‌های دقیق قرار گیرد.

رحمانی ادامه‌داد: دراین‌مدت کارشناسان و متخصصان متعددی از حوزه تا دانشگاه درباره موضوع‌های مطرح دراین لایحه نظرات خود را ارائه کردند؛ نظراتی که در ثمربخشی آن نقش قابل‌توجهی دارد.

وی با بیان اینکه کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس با حساسیت و دقت ویژه‌ای به پیگیری و بررسی این لایحه پرداخت و پیگیری‌های لازم را دراین زمینه انجام داده‌است، عنوان‌کرد: درنهایت این لایحه در کمیته و همچنین کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسید و به صحن مجلس رفت. در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بود که نمایندگان به کلیات این لایحه رای مثبت دادند تا بررسی جزئیات و موارد آن در دستورکار قرار گیرد.

طراحی تدابیر سه‌گانه

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور و به‌دنبال آن، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کشور در مجلس، سبب تاخیر در بررسی جزئیات لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» شد.

رحمانی ادامه‌داد: اشاره اخیر رهبرمعظم‌انقلاب به این لایحه از یک‌سو از حساسیت و نگاه ویژه ایشان به موضوع‌های مطرح دراین حوزه‌ حکایت دارد و ازسوی دیگر نشان می‌دهد دراین مسیر راه را درست آمده‌ایم. سخنان اخیر معظم‌له مسیر را برای نمایندگان مردم دراین زمینه مشخص کرد و این لایحه باید هرچه سریع‌تر درمسیر تبدیل به قانون قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به رهنمودهای رهبرمعظم‌انقلاب این لایحه باید در مجلس یازدهم به سرانجام برسد، اضافه‌کرد: تصویب این لایحه می‌تواند رفع‌کننده بسیاری از آسیب‌های مطرح درحوزه زنان باشد، چراکه تدابیر سه‌گانه‌ای را در عرصه‌های «پیشگیری»، «حمایت» و «جرم‌انگاری» برای رفع مشکلات موجود درنظر گرفته‌است.

کد خبر 819528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    1 0
    اینقدر دخالت در امور زنان نکنید شما حجاب بان رو از مترو جمع کنید بزرگ ترین لطف به اعصاب و روان زنانه.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    2 0
    حتما عین آیین نامه واردات خودرو ........................