رهبرمعظم انقلاب در دیدار روز چهارشنبه با جمعی از زنان و دختران کشور بر تصویب قوانین حاوی «مجازات سخت» برای مواجهه با آسیب «بدرفتاری با زنان درون خانواده» تاکید کردند؛ موضوعی که در دستورکار مجلس یازدهم قرار دارد.

رهبرانقلاب

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه خود بر انجام پیگیری‌های لازم به‌منظور به‌سرانجام رساندن این قانون تاکید و سفارش کردند دراین قانون برای مردانی که محیط خانه را برای زنان ناامن می‌کنند، مجازات سختی درنظر گرفته شود.

به‌نظر می‌رسد اشاره رهبرمعظم‌انقلاب به لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» است که در دستورکار مجلس یازدهم قرار دارد؛ لایحه‌ای که کلیات آن، پس‌از طی کردن راهی طولانی، در نشست علنی ۲۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ مجلس با ۱۹۰ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع به تصویب رسید.

مسیری که لایحه حمایت از زنان طی کرد

لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» در ابتدا با نام «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در معاونت امور زنان و خانواده دولت یازدهم و به‌منظور جلوگیری از خشونت علیه زنان و حمایت قانونی هرچه بیشتر از زنان خشونت دیده تدوین شد، اما در آخرین ماه‌های دولت دوازدهم و در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در دولت به‌تصویب رسید و در مجلس اعلام وصول شد.

این درحالی بود که مجلس یازدهم نیز به‌منظور مواجهه موثر با خشونت علیه زنان، طرحی را با عنوان «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تدوین کرده بود که درنهایت با لایحه دولت ادغام شد و با اصلاح‌هایی در عنوان و متن ازسوی کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسید و اکنون بررسی جزئیات آن در دستورکار مجلس قرار گرفته است.

آخرین وضعیت لایحه

عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با اشاره به آخرین وضعیت لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» در مجلس گفت: این لایحه، که پیشگیری از خشونت علیه زنان محوریت آن را تشکیل می‌دهد، ازسوی مجلس یازدهم در دست بررسی است.

زهره سادات لاجوردی با بیان اینکه کلیات این لایحه در مجلس به تصویب رسیده‌است، افزود: این لایحه در مرحله بررسی ماده به ماده قرار دارد و در اسرع وقت بررسی‌های مربوط به آن انجام خواهد شد تا در نوبت طرح در صحن علنی مجلس قرار بگیرد و به تصویب برسد.

وی درباره دلایل تاخیر در بررسی این لایحه عنوان‌کرد: بررسی جزئیات این لایحه در دستورکار کمیسیون مربوطه مجلس قرار دارد، اما به‌دلیل بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس و پس از آن، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، بررسی آن با تاخیرهایی مواجه شد.

آخرین وضعیت لایحه‌ای که مورد تاکید رهبر معظم‌ انقلاب قرار گرفت

مقابله کارآمد با خشونت علیه زنان

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سخنان رهبرمعظم‌انقلاب درجمع عده‌ای از زنان و دختران کشور، عنوان‌کرد: رهبرمعظم‌انقلاب همواره توجه ویژه‌ای به موضوع «حقوق زنان» داشته‌اند و برهمین اساس هم بوده که تاکنون چندین‌بار به موضوع رعایت حقوق زنان، به‌ویژه در خانواده تاکید کرده‌اند.

لاجوردی با اشاره به اینکه در برخی خانواده‌ها شاهد اعمال خشونت‌هایی علیه زنان هستیم، ادامه‌داد: باید از قوانینی بهره‌مند باشیم که درمقابل خشونت‌ علیه زنان، به‌ویژه در خانواده بازدارنده باشد و حمایت‌های کافی را از زنان درمقابل آسیب‌های مطرح دراین حوزه به‌عمل آورد.

وی با تاکید براینکه قوانین این حوزه باید روزآمد باشد، اضافه‌کرد: باید قوانین را به‌گونه‌ای به‌روز رسانی کنیم که دیگر شاهد بروز خشونت در خانه علیه زنان و تضییع حقوق زنان نباشیم. چنین موضوعی، که همواره مورد تاکید رهبرمعظم‌انقلاب نیز بوده، در تعالیم دینی ما نیز برآن تاکید شده‌است. همان‌گونه که رهبرمعظم‌انقلاب نیز تاکید کردند، اسلام بیشترین حمایت را از زن و حقوق دارد.

کد خبر 819475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha