سهیل اسعد، کارشناس فرهنگی گفت: اسلام و گفتمان انقلابی فارغ از موضوع تن و جسم، به روح انسان از جمله روح زنانگی اشاره ویژه دارد؛ همین امر موجب شده است وقتی به زن در اندیشه اسلامی و انقلابی نظر بیندازیم تفاوتش با زنِ تماماً جنسیتی و جسمی غرب روشن شود. 

زن

به گزارش همشهری آنلاین، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، امروز محور سخنان خود را موضوع «زن» و جایگاه او در خانواده و جامعه قرار دادند. ایشان با تقریری از شأنیت زن در قاموس فکری و اندیشه‌ای اسلام سعی کردند جبهه‌ای مقابل انسان‌شناسی غرب تشکیل دهند. برای فهم بهتر نکاتی که امروز رهبری بدان اشاره داشتند؛ با سهیل اسعد؛ پژوهشگر و مباغ بین‌المللی گفت‌وگویی داشتیم که فرق بین زن غربی و زنِ انقلاب اسلامی را بهتر متوجه شویم.

مشکل غرب نگاهش به انسان است

سهیل اسعد در ابتدا گفت: درمورد تقریر تفاوت زن در دیدگاه اسلام و غرب که صحبت‌های امروز رهبری بود باید گفته شود؛ که در ابتدای امر باید از جوهره دو گفتمان کاملاً مختلف سخن گفت. اساساً نگاه وحی و نزول به انسان با نگاه انسان به انسان که مشعب شده از عقاید ماتریالیستی غربی هست متفاوت می‌باشد. نقطه شروع مشکل، نگاه غربی‌ها به انسان با قطع نظر از جنسیت است. غرب هنوز فهمش از انسانیت ناقص است و وقتی این درک و فهم شکل نگرفت بالطبع درک و فهم از جنسیت و زن هم با مشکلات زیادی همراه خواهد بود. مشکل گفتمان اسلامی و انقلابی با غرب این است که نگاهش به انسان، چه مرد باشد و چه زن ناقص و به دور از حقیقت است.

غرب در یک تضاد درباره انسان به سر می‌برد

وی افزود: ما اگر به قرون گذشته غرب نگاه بندازیم خواهیم دید موضوعاتی نظیر حجاب و عفاف چقدر در آنجا مورد تأکید قرار می‌گرفت و برایشان مهم بود. غرب 500 سال قبل در بسیاری از مواقع با ما همراه و همسوست. به عبارتی غرب در قبال زنان در یک تضاد شدید زمانی قرار گرفته است!

در غرب زن، دیگر زن نیست

این پژوهشگر ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که غرب ادعای این را داشت که نظریاتش در راستای حقوق و ارتقای زنان صورت گرفته است، اما سؤال اصلی و مهم این است که آیا واقعاً در عمل و پس از گذشت این سال‌ها آنان به ایده‌آل مطلوب خود رسیده‌اند؟ من نمونه‌های مختلفی را خواهم آورد که اذعان دارند تجویزهای غرب برای زن در سبک زندگی چالش‌های زیادی را به وجود آورده است. نگاهی که گفتمان اسلام و انقلاب آن را بسط می‌دهد مفاهیم را متزلزل نمی‌کند، یعنی تعریف مفهومی مثل زن همیشه مشخص است. اما امروزه در غرب نه زن، زن است و نه مرد، مرد! اسلام و گفتمان انقلابی فارغ از موضوع تن و جسم، به روح انسان از جمله روح زنانگی اشاره ویژه دارد؛ همین امر موجب شده است وقتی به زن در اندیشه اسلامی و انقلابی نظر بیندازیم تفاوتش با زنِ تماماً جنسیتی و جسمی غرب روشن شود.

کد خبر 819499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha