بعضی خیابان ها و گذرها در پایتخت، در ایام کریسمس و سال نوی میلادی حال و هوای دلچسبی پیدا می کنند و به مقصد گشت و گذار شهروندان تبدیل می شوند.

خيابان هاي كريسمس

همشهری آنلاین - نیلوفر ذوالفقاری: این روزها که به بهانه سال نوی میلادی، در محله های مسیحی نشین پایتخت شور و هیجان برپاست، بد نیست با خیابان ها و گذرهایی آشنا شویم که پاتوق اقلیت های دینی و محل گشت و گذار باقی شهروندان هستند.

نام مقصد: خیابان میرزای شیرازی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ایستگاه مطهری-میرزای شیرازی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ایستگاه میرزای شیرازی

راسته: اسباب‌بازی، خوراکی و لوازم تزیینی

امکانات: رستوران، کافی‌شاپ، بوستان محلی

پارکینگ: ندارد

معرفی: سال‌هاست خیابان میرزای‌شیرازی به‌عنوان پاتوق گردشگری ارامنه و سایر شهروندان، به‌خصوص موقع کریسمس و سال‌نوی میلادی شناخته می‌شود.

مهمانی کاج‌ها

خیابان میرزای شیرازی را از گذشته به بورس اسباب‌بازی و عروسک می‌شناسند. این محله در روزهای اول ژانویه تبدیل می‌شود به بازار کریسمس. هموطنان ارمنی زیادی در این منطقه ساکن هستند. در نخستین روزهای سرد زمستان با قدم زدن در این خیابان بوی قهوه و کوکی‌های زنجبیلی کریسمس را حس می‌کنید. روشنایی چراغ‌های پرزرق و برق درخت‌های کاج تزیین شده حال و هوای این خیابان را حسابی کریسمسی می‌کند. میرزای‌شیرازی از آن جمله خیابان‌های مرکز تهران به شمار می‌آید که هنوز بافت روزهای اول شکل‌گیری‌ را حفظ کرده است. معماری قدیمی و ساختمان‌ها متعلق به پهلوی اول و اوایل پهلوی دوم بوده و ساختمان‌های ۲ طبقه آجری با نماهای سنگ سفید و سیمان خاکستری. برای یک گشت وگذار متفاوت در شب‌ها، قدم زدن در این خیابان پیشنهاد می‌شود.

نام مقصد: خیابان مجیدیه

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: بزرگراه رسالت ایستگاه استاد حسن بنا

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: سرسبز

راسته: پوشاک، لوازم خانگی، خوراکی

امکانات: رستوران، کافی‌شاپ

پارکینگ: ندارد

معرفی: مجیدیه ازجمله محلات قدیمی در شمال شرق پایتخت است که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود.

شوق سال نوی میلادی

مسیحیان مجیدیه سال‌هاست که در این منطقه زندگی می‌کنند. این محله بهترین جشن کریسمس را هر سال در تهران برگزار می‌کند. مردم مسیحی و معتقد مجیدیه با شوری عجیب و قابل احترام از روزها و هفته‌ها قبل مشغول به تدارکات مربوط به سالروز تولد حضرت عیسی مسیح(ع) هستند. خیابان ۱۶ متری اول مجیدیه و سه‌راه ارامنه ‌محلی است برای سرکشی در روزهای قبل از سال نوی میلادی و انرژی گرفتن از بوتیک‌های شاد و جنب و جوش مردم. مغازه‌ها پر و خالی می‌شوند و شهروندان با دست پر و لبخندی بر لب بیرون می‌آیند و راهی مغازه بعدی می‌شوند. برای جشن کریسمس هیجان‌انگیز و سنتی محله مجیدیه، مسلمانان زیادی هم خود را به جشن می‌رسانند و از آن لذت می‌برنند.

گشت و گذار در گذرهای دیدنی اقلیت های دیدنی

نام مقصد: خیابان آرارات

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: شهید خدامی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: شهید حقانی

راسته: پوشاک

امکانات: مبلمان شهری، رستوران، کافی‌شاپ

پارکینگ: ندارد

معرفی: خیابان و محله آرارات جزو قدیمی‌ترین بخش‌های پایتخت است. آرارات نام یکی از استان‌های ارمنستان و کوه بلندی در ترکیه است.

جشن حوالی قلعه ارامنه

آرارات در ابتدا بخشی از محله ونک به شمار می‌آمد. ونک از ۲ بخش یعنی ونک ارامنه و ونک مستوفی تشکیل می‌شد. بعدها ونک ارامنه به آرارات تغییر نام داد. این محله یکی از جاهای دیدنی تهران به‌خصوص در کریسمس و سال‌نوی میلادی است که می‌توان فرهنگ ارامنه را در آن از نزدیک دید. یکی از دیدنی‌های این محله قلعه ارامنه است. باشگاه آرارات در این خیابان سال‌هاست محل رفت‌وآمد و برگزاری جشن‌های مسیحیان است. قلعه ارامنه در مجاورت ضلع شمالی و شمال شرقی ده ونک قرار دارد و در استمرار حضور و همبستگی ارامنه در این مکان بسیار مؤثر بوده است. کلیسای میناس و گورستان ارمنیان هم از دیگر مکان‌هایی به‌شمار می‌آید که در این محله قرار دارند. در شب‌های منتهی به سال نوی میلادی، حال و هوای این خیابان پر از جنب و جوش، تزیین درخت‌های کاج و بابانوئل‌هایی است که بچه‌ها از دیدنشان ذوق می‌کنند.

نام مقصد: خیابان نجات‌اللهی(ویلا)

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ایستگاه شهید نجات‌اللهی

نزدیکترین ایستگاه مترو: میدان هفت‌تیر

راسته: صنایع‌دستی، لوازم تزیینی

امکانات: کافی‌شاپ، رستوران، نیمکت

پارکینگ: ندارد

معرفی: برای بسیاری از گردشگران خارجی که به پایتخت کشورمان سفر می‌کنند، تماشای صنایع‌دستی خاص و خرید از مغازه‌های پرتعداد خیابان ویلا، خاطره می‌سازد.

برق میناکاری پشت ویترین‌ها

سر تا سر خیابان ویلا پر است از مغازه‌های فروش صنایع‌دستی، از فروشگاه‌های بزرگ و مجلل گرفته تا مغازه‌های کوچک محلی که برق میناکاری‌های پشت ویترین آنها چشم‌ها را خیره می‌کند. حال و هوای سال نوی میلادی در این خیابان دیدنی است. هرچه باشد کلیسای سرکیس مقدس، از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین اماکن مذهبی مسیحیان در پایتخت، در ابتدای این خیابان واقع شده است. این کلیسا از ده‌ها سال پیش در ابتدای این خیابان جاخوش کرده و محلی برای برگزاری مراسم مذهبی مسیحیان به‌خصوص در این ایام به‌شمار می‌آید. در همان ابتدای خیابان هم بوی قهوه و شیرینی‌های مخصوص سال نوی کافه‌قنادی لرد، گردشگران را به چشیدن یک طعم شیرین در این شب‌های پرهیجان دعوت می‌کند. قدم زدن در این خیابان و تماشای ویترین پر زرق و برق مغازه‌ها، می‌تواند تفریح دلچسبی برای این شب‌ها باشد.

نام مقصد: نارمک

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: میدان هفت‌حوض

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: سرسبز

بورس: پوشاک

امکانات: نیمکت، رستوران، فروشگاه، کافی‌شاپ

پارکینگ: ندارد

معرفی: با نزدیک‌شدن به سال نوی میلادی ویترین مغازه‌های محله ارمنی‌نشین نارمک مثل سال‌های گذشته پر زرق و برق شده است.

کاج‌ها در پیاده‌رو

در نارمک هم مثل بقیه محله‌های ارمنی‌نشین شهر که اقلیت‌های

مذهبی زیادی را در خود جا داده‌اند، حال و هوای شب‌های کریسمس دیدنی است. ویترین‌هایی پر از ستاره وگوی‌های رنگی، ریسه‌ها و چراغ‌های فانتزی، مجسمه‌ها و عروسک‌های بابانوئل و گوزن‌های سورتمه‌کش و آدم برفی‌های فانتزی تزیین شده، انواع حیوانات فانتزی با لباس‌های زمستانی یا شمع‌های کوچک و بزرگ زیبا مغازه‌ها را پر کرده‌اند تا چشم کار می‌کند در ویترین‌ها خبر از بابانوئل است و کریسمس. گشت وگذار در این خیابان جزو تفریحات دلچسب شب‌های سرد زمستان است. این طرف و آن طرف درخت‌های کاج کریسمس دیده می‌شوند و همه‌چیز مثل روزهای منتهی به نوروز، پر از شور و هیجان است.

گشت و گذار در گذرهای دیدنی اقلیت های دیدنی

نام مقصد: خیابان سی‌تیر

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: سی‌تیر

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان حسن‌آباد

راسته: پوشاک، لوازم موسیقی، خوراکی

امکانات: نیمکت، کافی‌شاپ، رستوران

پارکینگ: ندارد

معرفی: درختان کاج تزیین شده و ویترین‌های پر از گوی‌های رنگی، همراه با جنب و جوش مسیحیان شاد از رسیدن کریسمس و سال نو، خیابان سی‌تیر را به مسیری دیدنی برای پیاده‌روی تبدیل کرده است.

همنشینی ادیان در یک خیابان

خیابان سی‌تیر را که مستقیم بالا بیایید ناخواسته چشمان‌تان محو خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی می‌شود که در این شهر آشفته شاید کمتر نظیرش را ببینید. از ساختمان‌ قدیمی و چشم‌نواز وزارت امورخارجه گرفته تا موزه آبگینه و عمارت مقدم و سردر باغ ملی و هتل نادری و... همگی همین حوالی هستند. نکته جالب درباره این خیابان این است که مسجد و کلیسا و کنیسه و معبد زرتشتیان در این خیابان کنار هم هستند. کمی بالاتر از تقاطع جمهوری سی‌تیر کلیسای مریم مقدس و مدرسه فیروز بهرام با معماری خاص خودشان از دور نمایان هستند. مسیر خیابان سی‌تیر چند سالی است که سنگفرش شده و قدم زدن در این خیابان، تماشای بافت تاریخی پایتخت را دوچندان می‌کند. شور و حال این شب‌های کریسمسی می‌تواند خاطره خوبی برایتان بسازد.

کد خبر 819452
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha