اگر به شناخت تاریخ و فرهنگ ارامنه ایران علاقه‌مند هستید و می‌خواهید با آداب‌ و رسوم‌ آنها آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم از موزه ارامنه دیدن کنید. این موزه که به‌عنوان موزه مردم‌شناسی ارامنه و موزه «آرداک مانوسیان» نیز شناخته می‌شود، در ضلع شمال شرقی حیاط کلیسای مریم مقدس قرار دارد.

موزه ارامنه

همشهری- پریسا نوری: موزه ملی ارامنه از سوی «انجمن موزه‌های ایران» یکی از موزه‌های برتر کشور و به ‌عنوان پایگاه کلیساهای تاریخی ایران شناخته شده است. در بخش ورودی ساختمان موزه آرامگاه و تندیس ۲ تن از شخصیت‌های مهم ارامنه یعنی اسقف اعظم آرداک مانوسیان که به‌مدت ۴۰ سال رهبر دینی ارمنیان تهران بوده و یپریم خان که از قهرمانان و مبارزان ارمنی دوره مشروطیت بوده، جانمایی شده‌ است. در بخشی از فضای موزه مدارک، متعلقات و لوازم شخصی اسقف اعظم آرداک مانوکیان در معرض نمایش قرار داده شده است. دستگاه شمع‌سازی قدیمی، کتاب‌های خطی با محتوای دینی و تاریخی همچون دست‌نویس انجیل که قدمت آن به ۴۵۰سال می‌رسد، لوازم و ادوات مورد استفاده در مراسم‌های آیینی و مذهبی مانند کلاه، کمربند، آوندهایی که درون آنها کندر برای خوشبویی ریخته می‌شده ‌است و ناقوس‌هایی که از مناطق گوناگون گردآوری‌ شده‌اند، زینت‌بخش قسمت دیگری از این موزه هستند. در این بخش سازهایی که از کلیساهای گوناگون در ایران گردآوری و در آیین‌ها در کلیساها نواخته می‌شد، نیز نمایش داده می‌شود.

کتاب ۶۰۰ ساله

قدمت بنای کلیسا به دوران پهلوی بازمی‌گردد اما برپایی موزه مردم‌شناسی ارامنه ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شده است. در موزه مردم‌شناسی ارامنه تهران، اشیای ارزشمندی از سبک زندگی ارامنه، تصاویر و نقشه‌های کلیساها و دیرهای ارامنه کشور با ذکر مشخصات فنی، مهندسی و مختصات جغرافیایی آنها نگهداری می‌شود. لباس‌های سنتی زنان ارمنی مورد استفاده در دوره‌های مختلف تاریخی که برگرفته از نقاشی موجود در کلیسای کاتارینه مقدس در جلفای اصفهان ازجمله دیدنی‌های این موزه است. آثار هنری همچون تندیس‌ها، مجسمه‌ها و نقاشی‌ها از هنرمندان معاصر ارمنی- ایرانی چون «آبراهامیان»، «زاون آیوازیان» و «آلنوش آوانسیان»، «هاکوب وارطانیان»، «سیمون آیوازیان»، «ادمان آیوازیان»، «آندره سوروگین»، «گریگور یعقوبی»، «ستراک نازاریان»، «آرامازد نازاریان» و «لیلیت تریان»، زینت‌بخش این موزه است. بخشی از موزه به نمایش کتب مقدس اختصاص دارد که دستنویس هستند و قدیمی‌ترین کتاب موزه نیز ۶۰۰ سال قدمت دارد.

اطلاعات کوتاه

نام مقصد: موزه ملی ارامنه

نشانی: خیابان جمهوری اسلامی، خیابان میرزا کوچک‌خان، شماره ۱۵، حیاط کلیسای مریم مقدس

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: حافظ

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: سعدی

روزها و ساعت فعالیت: همه روزه، به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۷، جمعه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳

امکانات رفاهی: سرویس بهداشتی، مناسب‌سازی شده برای دسترسی معلولان

امکانات عکاسی: دارد

سال ساخت: ۱۳۱۷ شمسی

شماره ثبت ملی:۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به شماره ۷۲۳۷

قیمت بلیت:۱۰ هزار تومان

کد خبر 819898
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha