یوسف رشیدیی: اخیرا در اندازه‌گیری‌هایی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از میزان آلودگی‌های موجود در هوا انجام ‌می‌دهد، ‌میزان هیدروکربن‌هایی نظیر بنزن در هوای شهر بالا بوده است

این هیدروکربن‌ها که ناشی از وجود بخارات بنزین در هوا هستند به 2 صورت منتشر می‌شوند؛ تبخیر در پمپ بنزین‌ها و تبخیر و انتشار از طریق سیستم سوخت‌رسانی خودروها.
در مورد اول، اخیرا شاهد فعالیت‌هایی بوده‌ایم و اقداماتی برای کم شدن میزان تبخیر بنزین در پمپ‌ها در دست اقدام است اما در مورد دوم، همچنان نیازمند اقداماتی اساسی از سوی وزارت صنایع و خودروسازان هستیم.

در تمامی خودروها، بخشی از بنزین به بخار تبدیل می‌شود که وظیفه جذب این بخارات و بازگرداندن آن به منبع یا فراهم کردن امکان احتراق آن به‌عهده کنیستر است. درصورتی که این قطعه از سیستم سوخت خودرو حذف شود بخارات خطرناک بنزین در هوای آزاد منتشر می‌شود.

طبق استاندارد یورو2، که خودروسازان ایرانی ملزم به رعایت آن هستند، میزان تبخیر بخارات هیدروکربنی در خودروها باید اندازه‌گیری شود، اما از آنجا که آزمایشگاه تست Shed در سازمان‌های ناظر و مسئول راه‌اندازی نشده بود، خودروسازان نیز لزومی بر نصب کنیستر روی خودروها ندیدند، در حالی که بودن یا نبودن قطعه کنیستر روی خودرو با چشم یا بررسی خودرو قابل تشخیص است.[آشنایی با نکات ایمنی در رانندگی]

باید به این موضوع توجه داشت که حذف قطعه کنیستر از خودروهای داخلی موجب افزایش انتشار بخارات بنزین و ترکیبات هیدروکربنی توسط خودروها ‌شده و افزایش این ترکیبات در هوا نیز موجب افزایش ابتلا به سرطان خون در میان شهروندان می‌شود و احتمال ابتلا به این بیماری مهلک را افزایش می‌دهد.

*مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

کد خبر 81911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز