اگرچه بودجه دفاعی ایران طی چند سال اخیر روند صعودی داشته، اما برخی کارشناسان معتقدند با توجه به ضرورت ارتقای روزافزون توان بازدارندگی کشور، افزایش این بودجه ضرورتی انکارناپذیر است؛ موضوعی که این روزها ازسوی نمایندگان مجلس نیز مورد تاکید قرار گرفته‌است.

نظامی

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: براساس آنچه در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای ۱۴۰۳ آمده، بودجه دفاعی سال‌آینده کشور چیزی درحدود ۱۳۴ هزار میلیارد درنظر گرفته شده‌است؛ بودجه‌ای که صرف تقویت بنیه دفاعی کشور خواهد شد. این‌درحالی است که برخی اعضای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس معتقدند درصورت نیاز، این کمیسیون برای ارائه پیشنهادهای به‌منظور افزایش بودجه دفاعی کشور برای سال ۱۴۰۳ اقدام خواهد کرد.

با توجه به چنین رویکردی هم بود که محمود عباس‌زاده‌مشکینی، از اعضای کمیسیون امنیت‌ملی مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد این کمیسیون پیشنهادهایی را دراین زمینه در صحن علنی مجلس ارائه خواهد کرد. وی معتقد است با توجه به برخی حوادث مرزی اخیر، که سبب شهادت تعدادی از مرزبانان کشور شد، ارتقای لجستیکی در مرزها از ضرورت‌های انکارناپذیر است که قطعا پیگیری خواهد شد.

هزینه‌های نظامی رقبای منطقه‌ای

اینها درحالی‌است که کارشناسان معتقدند با توجه به تحولات جاری در منطقه و حتی سطح بین‌الملل از یک سو و افزایش بودجه نظامی کشورهای همسایه ایران، اختصاص بودجه مناسب به‌منظور تقویت بنیه دفاعی – نظامی کشور ضرورتی انکارناپذیر محسوب می‌شود.

براساس بررسی‌های انجام شده ازسوی موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، در شرایطی که بودجه نظامی آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش‌از ۸۵۸ میلیارد دلار بوده و چیزی درحدود ۴۰ درصد مجموع هزینه نظامی جهان را به خود اختصاص داده‌است، بودجه‌های نظامی دولت‌های منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس نیز به عنوان رقبای منطقه‌ای ایران افزایش یافته‌است. براساس داده‌های موجود، عربستان در سال ۲۰۲۲ میلادی چیزی درحدود ۷۵ میلیارد دلار بودجه نظامی صرف کرده‌است؛ موضوعی که این کشور را درجمع ۵ کشور دارند بیشترین بودجه نظامی قرار داد (آمریکا، روسیه، چین، هندوستان و عربستان). این درحالی است که برخی برآوردهای تخمینی، از صرف حداقل بیش‌از ۲۰ میلیارد دلار بودجه نظامی ازسوی دولت امارات در سال ۲۰۲۳ حکایت دارد؛ رقمی که امارات را به‌عنوان دومین کشور خاورمیانه در حوزه هزینه‌های نظامی تبدیل کرده‌است.

ازسوی دیگر بودجه‌های نظامی قطر نیز در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و برآوردها نشان می‌دهد بیش‌از ۱۳ میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی – نظامی خود صرف کرده‌است. دراین‌میان کویت نیز در سال ۲۰۲۳ میلادی بودجه نظامی خود را حدود ۴ درصد نسبت به سال‌گذشته افزایش داد و به چیزی درحدود ۱۳ میلیارد دلار رساند؛ رقمی که چیزی درحدود ۱۲ درصد از کل بودجه این کشور برآورد می‌شود.

عمان و ترکیه نیز از دیگر کشورها و رقبای منطقه‌ای ایران به‌حساب می‌آیند که بودجه‌های نظامی قابل‌توجهی را در سال‌های اخیر برای تقویت بنیه دفاعی خود صرف کرده‌اند. براین اساس عمان در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش‌از ۱۱ میلیارد دلار در حوزه‌های نظامی صرف کرده‌است؛ رقمی که در ترکیه طی سال ۲۰۲۲ میلادی بیش‌از ۱۰ میلیارد دلار بوده‌است.

نظر مجلس درباره بودجه دفاعی ۱۴۰۳

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین، با اشاره به ضرورت اختصاص بودجه مناسب برای تقویت بنیه دفاعی کشور اظهارکرد: کمیسیون امنیت ملی، به‌عنوان کمیسیون تخصصی، روی بودجه دفاعی ارائه شده ازسوی دولت برای سال‌ پیش رو بحث دارد.

شهریار حیدری با بیان اینکه تجربه سال‌ها و دولت‌های گذشته نشان می‌دهد همواره پیشنهاد بودجه‌ای دولت‌ها در حوزه دفاعی با نیازمندی‌های کشور دراین حوزه فاصله داشته‌است، افزود: کمیسیون امنیت‌ملی مجلس تلاش می‌کند درجریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ کشور، تعادل مناسبی میان نیازها و بودجه دفاعی کشور برقرار کند.

وی با اعلام اینکه کمیسیون امنیت‌ملی مجلس در جلسه یکشنبه آینده خود بررسی بودجه دفاعی کشور درسال ۱۴۰۳ را در دستورکار دارد، ادامه‌داد: معتقدیم پیشنهاد دولت باید با نیازمندی‌های نیروهای مسلح دراین حوزه تناسب داشته باشد. بنابراین درصورت نیاز، پیگیری‌های لازم برای افزایش بودجه دفاعی کشور را انجام می‌دهیم.

حیدری با تاکید بر اینکه هزینه‌های دفاعی کشور صرفا در حوزه تسلیحات نیست، اضافه‌کرد: در تدوین بودجه طیف گسترده‌ای از نیازهای نیروهای مسلح در بخش‌های مختلف، از پوشاک گرفته تا لجستیک، پشتیبانی، مسکن و... باید درنظر گرفته شود.

کد خبر 818848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    آخه مگه کل بودجه ما در مقایسه با همین کشورها چقدره که بودجه نظامیمون برابری کنه
  • محسن IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ای کاش به فکر رقابت اقتصادی در منطقه بودیم !