متخصصان می‌گویند به ازای هر ۱۰۰ زن که مبتلا به سرطان پستان می‌شوند، ۳ مرد هم در معرض ابتلا به سرطان هستند.

بیماری - مردها

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: بسیاری از افراد تصور می‌کنند سرطان پستان، بیماری مخصوص زنان است و مردها هرگز به آن مبتلا نمی‌شوند. خیلی از مردها وقتی در این باره می‌شنوند، با تعجب می‌گویند: مگر مردها هم سرطان پستان می‌گیرند؟

واقعیت این است که مردها هم به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و اتفاقا چون دیر به پزشک مراجعه می‌کنند، درمان سخت‌تری هم نسبت به زنان دارند.

هرچند در سرطان پستان، زن بودن، خود یک ریسک ابتلا محسوب می‌شود اما این به این معنا نیست که مردها هرگز مبتلا نمی‌شوند. بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰۰ زن مبتلا به سرطان پستان در ایران، یک تا ۳ نفر مرد هستند و البته مهم‌ترین و قوی‌ترین دلیل ابتلای مردها «عوامل ژنتیکی» است.

بر اساس آمارهای موجود، سالانه ۱۶ تا ۱۷ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان در ایران شناسایی می‌شود که حدود یک‌سوم آنها یعنی چیزی حدود ۶ تا ۷۰۰۰ هزار بیمار مبتلا جان خود را از دست می‌دهند و مردها هم بخشی از این آمار هستند.

ابتلای یک تا ۳ درصد مردها

دکتر آسیه الفت‌بخش، جراح پستان و معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تهران در این باره به همشهری‌ آنلاین می‌گوید: به طور کلی نسبت ابتلا به سرطان پستان در زنان و مردان یک به ۱۰۰ نفر است. یعنی از هر ۱۰۰ زن که مبتلا می‌شوند، ممکن است یک مرد هم به این سرطان مبتلا شود.

دکتر الفت‌بخش ادامه می‌دهد: البته ثبت سرطان در ایران در سال‌های اخیر خیلی دقیق نبوده و طبق آخرین آمارها نسبتش ۱۰۰ به ۳ است. یعنی اگر از کل جمعیت کشور ۱۰۰ زن به سرطان پستان مبتلا شوند، ۳ مرد هم به این سرطان مبتلا می‌شوند.

معمولا مردها به سرطان پستان مبتلا نمی‌شوند، مگر این که آن جهش در ژن‌شان وجود داشته باشد. شایع‌ترین علامت سرطان پستان هم در آنها توده بدون درد است

ژنتیک تنها عامل ابتلا نیست اما...

به گفته متخصصان، ژنتیک، توارث یا سابقه فامیلی، عوامل هورمونی و عوامل محیطی (استرس شدید، کم‌تحرکی، چاقی) در ابتلا به سرطان پستان دخیل هستند. معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تهران هم در این باره بیان می‌کند: البته فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از سرطان‌های پستان ژنتیکی هستند و برخلاف تصورها که ابتلا به سرطان 100درصد ژنتیکی است، ژنتیک تنها عامل ابتلا نیست.

این جراح پستان تاکید می‌کند: ژنتیک یعنی فرد، جهش در ژن را به طور مادرزادی دارد و از پدر یا مادر به ارث برده است. ما به این می‌گوییم «سرطان پستان ارثی» که شانس ابتلای فرد در آن خیلی بالا است و حتی ممکن است تا میزان ۸۰ درصد به این سرطان مبتلا شود. البته این را هم بگویم که سرطان پستان ژنتیکی یا ارثی با «سرطان پستان توارثی یا فامیلی» تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید؛

چرا مردها سرطان پستان می‌گیرند؟

دکتر الفت‌بخش درباره دلیل ابتلای مردها به سرطان پستان توضیح می‌دهد: مهم‌ترین دلیل ابتلای مردها ژنتیک است. معمولا مردها به سرطان پستان مبتلا نمی‌شوند، مگر این که آن جهش در ژن‌شان وجود داشته باشد. شایع‌ترین علامت سرطان پستان هم در آنها توده بدون درد است که در اغلب موارد آنها تصور می‌کنند این توده‌ها جزو بافت چربی سینه هستند.

این پزشک به این نکته مهم هم اشاره می‌کند که آقایان به معاینات دوره‌ای نیاز ندارند اما اگر یک مرد در خانواده به سرطان پستان مبتلا شد، بهتر است نزد متخصص ژنتیک برود و تست و مشاوره ژنتیک انجام دهد. درضمن، اقوام درجه یکِ این گروه از مردها مخصوصا خانم‌ها هم باید مراقب باشند و سالانه چکاپ‌های لازم را انجام دهند. چون ممکن است این جهش ژنی در خانواده‌ آنها وجود داشته باشد. بنابراین این افراد بیشتر از افراد معمولی باید روی انجام چکاپ و غربالگری حساس باشند و حتی بهتر است که تست ژنتیک بدهند.

مردها به دلیل رایج بودن این ذهنیت که «مردها به سرطان پستان مبتلا نمی‌شوند»، دیرتر به پزشک مراجعه می‌کنند و درنتیجه درمان سخت‌تری را هم طی می‌کنند

نسبت مرگ و میر آقایان و خانم‌ها

طبق آخرین آمارهای موجود، میزان ابتلا به سرطان پستان در ایران بین ۱۶ تا ۱۷ هزار نفر است. یعنی سالانه در کشور ۱۶ تا ۱۷ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان شناسایی می‌شوند. ولی میزان مرگ و میر خیلی کمتر و سالانه بین ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نفر است. به گفته دکتر الفت‌بخش، در این آمار آقایان هم مستتر هستند. با توجه به این که آمار مردها خیلی کم است، به صورت جداگانه گزارش نمی‌شود. ولی تقریبا مشابه خانم‌ها است.

او ادامه می‌دهد: نسبت مرگ و میر زنان و مردان در سرطان پستان تقریبا یکسان است اما چون مردها به دلیل رایج بودن این ذهنیت که «مردها به سرطان پستان مبتلا نمی‌شوند»، دیرتر مراجعه می‌کنند، معمولا زمانی مراجعه می‌کنند که سرطان به مراحل بالا (مثلا مرحله ۳) رسیده و در نتیجه درمان سخت‌تری را هم طی می‌کنند. اگر در مرحله یک یا ۲ مراجعه کنند، شرایط‌شان مثل خانم‌ها است و تفاوتی ندارد.

کد خبر 818740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha