گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: رئیس پلیس کشور از تشدید کنترل مرزهای شرقی کشور برای جلوگیری از ورود اتباع خارجی غیرمجاز خبر داد.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در مراسم رژه رزمایش امنیت و اقتدار در زاهدان گفت: گروهک‌های تروریستی که با هدف ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و فارس و بلوچ در استان سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنند، توسط دست پنهان نیروهای آمریکایی یا غربی هدایت می‌شوند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه بخش عظیمی از آسیب‌ها، جرایم و عقب‌ماندگی‌ها در این استان تابع بی‌ثباتی مناطق همجوار ماست، ادامه داد: مردم افغانستان و پاکستان قربانی رقابت‌های قدرت‌های بزرگ برای بسط قدرت و نفوذ هستند که به تبع آن جنگ‌های طولانی، گسترش فقر و فساد، باعث تبدیل افغانستان به مرکز توزیع مواد‌مخدر شده است و می‌توان این امر را نتیجه سیاست‌های دور از عدالت دنیای پیشرفته امروز دانست که تروریسم و مواد‌مخدر ماحصل آن است و هزینه آن را مردم ما می‌پردازند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه نیاز به امنیت، رفع تبعیض و بی‌عدالتی، ایجاد ثبات و اشتغال پایدار دارد، گفت: استان سیستان و بلوچستان هزینه‌های زیادی برای پذیرایی از اتباع بیگانه که عمدتا افغان هستند، می‌پردازد و تلاش ما این است که این میزبانی که از 3 دهه گذشته از این افراد مظلوم صورت گرفته، پایان تلخی نداشته باشد و امکان بازگشت طبیعی آنها به کشورشان و یا قانونمند و ضابطه‌مند شدن حضور آنها در کشور ما فراهم شود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه ما خواهان اخراج همه افغان‌ها از ایران نیستیم و اساسا چنین امری امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: ما می‌خواهیم حضور آنها در کشور ما قانونمند باشد.

سردار احمدی‌مقدم تاکید کرد: ما کنترل مرزهای شرقی در برابر ورود اتباع خارجی - که گاه و بیگاه امراض و اپیدمی‌ها را به کشورمان می‌آورند- و نیز در برابر گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح، کاروان‌های مواد‌مخدر و تاجران غیرقانونی کالا و سوخت را تشدید خواهیم کرد.
رئیس پلیس کشور اعلام کرد: تا 2سال آینده مرزهای سیستان و بلوچستان کاملا در کنترل ما قرار خواهد گرفت.

افزایش 5 درجه‌ای شاخص امنیت

استاندار سیستان و بلوچستان نیز از افزایش 5 درجه‌ای شاخص امنیت در این استان خبر داد.

آزاد با بیان اینکه امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که این استان یکی از استان‌های امن کشور است که ضریب امنیت آن روزانه افزایش می‌یابد، گفت: پیش از این استان سیستان و بلوچستان همواره به‌عنوان استانی ناامن تلقی می‌شد، اما امروز امنیت این استان زبانز‌د است و اگر چه این استان پیش از این جولانگاه برخی ناامنی‌ها با تحریکات دشمن و با هدف جلوگیری از پیشرفت کشور بوده، اما امروز با همت مردم این ناامنی‌ها برطرف شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه این استان به‌دلیل وجود 1500 کیلومتر مرز آبی و خاکی با افغانستان و پاکستان و وضعیت جغرافیایی ویژه، همواره در مسیر تردد مواد‌مخدر و به تبع آن به خطر افتادن امنیت ملی بوده است، بیان کرد: با تلاش مرزداران کشور امروز شاهد افزایش ضریب امنیت در این استان هستیم.

گفتنی است ماریو کاستا، معاون اجرایی دبیرکل سازمان ملل در امور مبارزه با موادمخدر نیز به همراه تنی چند از سفرا و نمایندگان خارجی با حضور در شرق کشور، از نزدیک با مراحل و نحوه اجرای این رزمایش آشنا شدند.

همچنین ضمن بازدید از استحکامات احداث شده در مرزهای شرق کشور از آخرین اقدامات ایران برای جلوگیری از ورود موادمخدر به کشور مطلع شدند.

در رزمایش اقتدار و امنیت که تا امروز (31 اردیبهشت) ادامه دارد 40‌گروهان، 400 خودرو و 5 هزار نفر نیرو شرکت کرده‌اند.

ورود پرسنل ناجا در دسته بندی‌های انتخاباتی، غیرقانونی است فرمانده نیروی انتظامی هر گونه دخالت پرسنل ناجا در مسائل انتخاباتی را مغایر با قانون اعلام کرد و گفت: نیروی انتظامی بدون ورود در زمینه‌های سیاسی در حدود قانونی به انجام مأموریت خود خواهد پرداخت.

اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه مراسم رژه پرسنل ناجا درسیستان و بلوچستان هر گونه عدول از مقررات را مردود دانست و عنوان کرد: سعی و تلاش در برقراری هر چه بیشتر امنیت در انتخابات خواهیم داشت.

وی با انحلال ستاد مبارزه با موادمخدر و ادغام آن با ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز مخالفت و بیان کرد: روند مقابله با مواد‌مخدر لطمه شدیدی می‌بیند.

سردار احمدی مقدم ادامه داد: به گواه مراجع بین‌المللی، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر یکی از کارآمدترین ارگان‌ها در بخش مبارزه  با قاچاق مواد‌مخدر بوده و با انحلال آن ضربه بزرگی به روند مبارزه وارد خواهد شد.

وی افزود: لایحه ادغام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و ادغام آن با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شورای نگهبان در حال بررسی است.

کد خبر 81856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز