سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه یک سویه جدید کروناویروس به نام JN.1 را در فهرست «سویه‌های مورد توجه» ‌(VOI) قرار داد، که نسبت به سویه‌های دیگر می‌تواند آسانتر از پاسخ ایمنی بدن بگریزد.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کارشناسان می‌گویند با وجود توانایی گریختن این سویه جدید کروناویروس از پاسخ ایمنی ، اما نشانه‌ای در دست نیست که این سویه می‌تواند بیماری شدیدتری ایجاد کند.

سویه JN.1 در عین حال یکی از اخلاف سویه پدری BA.2.86 کروناویروس است که قبلا سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان یک «سویه مورد توجه» (VOI) فهرست کرده بود.

«سویه‌ها یا واریانت‌های مورد توجه» (variants of interest) کروناویروس بر مبنای تعریف سازمان جهانی بهداشت دارای دو خصوصیت هستند: یکی اینکه دارای تغییرات ژنتیکی هستند که پیش‌بینی می‌شود یا معلوم است که باعث تغییر در مشخصات ویروس مانند سرایت، شدت بیماری، گریز از پاسخ ایمنی، گریز از تشخیص یا درمان می‌شوند و دوم اینکه در جوامع یک کشور سرایت قابل‌توجه پیدا کرده‌اند یا چندین خوشه بیماری در چند کشور ایجاد کرده‌اند.

این «سویه‌های مورد توجه» ممکن است وضعیت نگران‌کننده‌تری پیدا کنند و به «سویه مایه نگرانی» (VOC) بدل شوند که تغییر عمده‌ای در سرایت ویروس یا بیماری‌زایی و تظاهرات بالینی آن ایجاد می‌کنند یا باعث کاهش اثربخشی اقدامات بهداشت عمومی یا اقدامات تشخیصی، درمانی یا پیشگیری می‌شوند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید واکسن‌های فعلی همچنان در برابر بیماری شدید و مرگ ناشی از سویه JN.1 و سایر سویه‌های درگردش محافظت ایجاد می‌کنند.

قبلا مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرده بود که حدود ۱۵ تا ۲۹ درصد از موارد عفونت کرونا در این کشور مربوط به سویه JN.1 می‌شود. این سویه جدید برای نخستین بار در ماه سپتامبر (شهریور) در آمریکا شناسایی شد.

چین نیز در هفته گذشته هفت مورد عفونت با زیرسویه کرونا را شناسایی کرد.

کد خبر 817469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha