مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

شب یلداست و خوراکی‌های رنگارنگ و خوشمزه‌ای که نمی‌توان از هیچ‌کدامشان دل کند؛ خوراکی‌هایی که هرکدام اگرچه خاصیت‌های زیادی برای سلامتی‌مان دارند، مصرف بی‌رویه آنها می‌تواند مشکلاتی را برایمان به‌وجود بیاورد.

سفره يلدا

همشهری- مهدیه تقوی راد: پزشکان متخصص تغدیه معتقدند که مصرف خوراکی های سالم در این شب اگر در حد اعتدال باشد هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد. خصوصا این که بین صرف شام شب یلدا و تنقلات این شب حداقل ۲ ساعت فاصله بیفتد.

- آجیل شب یلدا شامل مغزهای گردو، بادام، پسته و سایر مغزهاست و توصیه می‌شود آجیل شب یلدا به‌صورت خام و بونداده مصرف شود که همین امر باعث حفظ خواص آنتی‌اکسیدان و پروتئین آن می‌شود.

- خشکبارهایی مانند کشمش، نخودچی، میوه‌های خشک‌شده یا برگه‌های میوه و توت و انجیر ازجمله تنقلات سالمی هستند که توصیه می‌شود به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان در شب یلدا به جای تنقلات دیگر مانند چیپس و پفک که دارای ارزش غذایی کمتری هستند، استفاده شود.

- از جمله میوه‌های مورد استفاده در شب یلدا، انار و هندوانه است؛ انار سرشار از ترکیباتی مانند پلی‌فنول‌ها، تانین‌ها و آنتوسیانین‌ها است که بدن را در مقابل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها محافظت می‌کند؛ خوردن دانه‌های انار به‌دلیل فیبر موجود در دانه‌ها به‌مراتب از خوردن آب انار بهتر است.

- هندوانه از منابع عالی ویتامین A و C محسوب می‌شود؛ ویتامین A و C و لیکوپن از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه هستند که با غیرفعال‌کردن رادیکال‌های آزاد، از اکسیداسیون کلسترول یا تنگ‌شدن دیواره عروق از بروز بیماری‌های قلبی و سکته جلوگیری می‌کند.

پرهیز از بیماری بعد از یلدا

برای پیشگیری و کنترل اضافه‌وزن، چاقی و بیماری‌هایی همچون دیابت، فشارخون، انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی لازم است که همیشه در مصرف میزان مواد قندی و شیرین، مواد غذایی پرنمک و شور و چرب احتیاط کنیم ازجمله در مناسبت‌ها به‌خصوص در شب یلدا که می‌توان با توصیه‌های زیر میزان دریافت این مواد را کاهش داد:

· مواد قندی و شیرین، چرب و پرنمک که ۳ عامل خطر مهم چاقی، دیابت، چربی خون بالا و فشار خون بالا هستند، همیشه باید کم مصرف شوند؛ حتی در شب یلدا.

· پرخوری در شب یلدا ‌جز اختلالات سوءهاضمه به‌دلیل اضافه دریافت انرژی، می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

· باید توجه کرد با اینکه چربی موجود در آجیل از نوع مضر نیست، اما دارای کالری بالایی است بنابراین برای جلوگیری از افزایش وزن در خوردن آن باید اعتدال رعایت شود.

· اگر چاق هستید یا مایل نیستید دچار اضافه‌وزن شوید، توصیه می‌شود آجیل را در حد اعتدال قبل از غذا مصرف کنید؛ چراکه به‌دلیل دارا بودن فیبر باعث پرشدن حجم معده و در نتیجه باعث احساس سیری در شما می‌شود و در نتیجه غذای کمتری می‌خورید.

· از هندوانه، خرمالو و انار غافل نشوید؛ چراکه این میوه‌ها سرشار از پتاسیم است که به کنترل و کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

· یکی از تنقلات شب یلدا میوه‌های خشک هستند. این میوه‌ها سرشار از ویتامین‌هایی همچون ویتامین‌های گروه B و A و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند. به یاد داشته باشید که هر ۱۰۰‌گرم میوه خشک تقریبا ۲۵۰‌کالری دارد، بنابراین در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

- لبو هم از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که در این شب مصرف می‌شود. این خوراکی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و فیبر بالای موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی می‌شود.

کد خبر 817347
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha