همشهری آنلاین: کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که در شب یلدا مردم مراقب تغذیه خود باشند و طبق معمول اعتدال را در مصرف انواع خوراکی‌ها رعایت کنند.

اجیل شب یلدا

با توصيه‌هاي كارشناسان تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در شب يلدا آشنا شويد.

  • از خريد و مصرف آجيل‌هاي شور خودداري و در عوض از آجیل‌های تفت داه نشده، خام و به مقدار کم استفاده كنيد.
  • در حد اعتدال آجيل ميل كنيد. باید توجه کرد با اینکه چربی موجود در آجیل از نوع مضر نیست اما دارای کالری بالایی است بنابراين، براي جلوگیری از افزایش وزن در خوردن انواع آجيل، باید اعتدال رعایت شود.
  • آجيل را در حد اعتدال قبل از غذا مصرف کنيد؛ چرا که به دليل دارا بودن فيبر باعث پرشدن حجم معده و در نتيجه باعث احساس سيري در شما مي‌شود و در نتیجه غذای کمتری می‌خورید.
  • افراد ديابتي در شب یلدا، به جاي مصرف توت و كشمش و انجير آجيل، از مغز دانه‌هايي همچون گردو ،فندق، پسته و بادام زميني استفاده كنند.
  • اگر فشار خون داريد از مصرف آجيل‌هاي نمكي خودداري كنيد و از مغز دانه‌اي خام همچون گردو و بادام زميني استفاده كنند.
  • مبتلايان به فشار خون از مصرف ميوه‌هاي اين شب همچون هندوانه، خرمالو و انار غافل نشوند چرا كه اين ميوه‌ها سرشار از پتاسيم است كه به كنترل و كاهش فشار خون كمك مي‌كنند.
  • هندوانه به دليل دارابودن ماده اي به نام ليكوپن به عنوان يک ماده آنتي اکسيدان در جلوگيري از بيماري‌هاي سرطاني مؤثر است.
  • انار غني از آنتي اکسيدان‌هاي مختلف است؛ الاژيک اسيد كه يكي از آنتي اكسيدان‌هاي معروف موجود در اين ميوه پاييزي است از بروز سرطان جلوگيري کرده و رشد تومورهاي سرطاني را کند مي‌كند. همچنين انار براي سلامت قلب و عروق، جلوگيري از تصلب شريان‌ها و سکته‌ها، جلوگيري از پيري زودرس و آلزايمر و پيشگيري از سرطان‌ها بويژه سرطان پروستات مفيد است.
  • يكي از تنقلات شب يلدا ميوه‌هاي خشك، هستند. اين ميوه‌ها سرشار از ويتامين‌هايي همچون ویتامین‌های گروه B و A نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هست.به ياد داشته باشيد كه هر 100 گرم میوه خشک تقریباً 250 کالري دارد. بنابراين در مصرف آن زياده‌روي نكنيد.
  • تا حد امكان از ميوه تازه به دليل دارا بودن فيبر بالا به جاي ميوه خشك استفاده كنيد. فيبر موجود در ميوه جذب مواد قندي و چربي را در روده كاهش مي‌دهد و از بروز اضافه وزن ، چاقي ،ديابت و چربي خون بالا پيشگيري مي‌كند.
  • براي مصرف ميوه خشك از میوه‌هایی که به طور طبیعی و بدون افزودني خشک می‌شوند (مثل خشک کردن کشمش در سایه یا در مقابل آفتاب) استفاده كنيد.
  •  لبو هم از خوراكي‌هاي خوشمزه اي است كه در اين شب مصرف مي‌شود.اين خوراكي سرشار از آنتي اكسيدان است كه باعث تقويت سيستم ايمني مي‌شود و فیبر بالاي موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است.
  • از مصرف شيريني‌هاي بزرگ به خصوص شيريني‌هاي خامه اي خود داري كنيد و در صورت مصرف، شيريني‌هاي خشك با اندازه كوچك را انتخاب كنيد و البته در مصرف زیاده روی نکنید.
  • افرادي كه دچار اضافه وزن ، چاقي و چربي خون بالا هستند توصيه مي‌شود از ميوه‌هاي تازه به دليل فيبر بالا البته در حد متعادل به جاي ميوه‌هاي خشك استفاده كنند.
  • آجيل را از مراكز معتبر آجيل فروشي خريداري كنيد و به رنگ ، طعم و تازگي آن دقت كنيد.به ياد داشته باشيد، بوي ماندگي و مزه تند،  نشانه ناسالم بودن آجيل است.
  • رنگ آجيل را با دستتان كنترل كنيد. اگر دستتان رنگي شد احتمال دارد آجيل‌ها را با رنگ‌هاي غيرمجاز يا خوراكي رنگ كرده باشند و بايد از خريد آن خودداري كنيد.
  • بهتر است در اين شب به خاطر مصرف انواع تنقلات كه بايد در حد اعتدال مصرف شوند شام سبكي ميل كنيد.
  • همراه با شام شب يلدا كه بهتر است چرب ، سرخ شده و پرنمك نباشد ،مصرف سبزي و سالاد را فراموش نكنيد. فيبر موجود در سبزيجات و سالاد از جذب چربي و قند مواد غذايي در روده جلوگيري مي‌كند.
  • مواد قندی ، چرب و پرنمک که سه عامل خطر مهم چاقی ، دیابت ، چربی خون بالا و فشار خون بالا هستند ، همیشه باید کم مصرف شوند حتی در شب یلدا.

*دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

کد خبر 356125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار