یلدا، بازار میوه و آجیل و شیرینی را گرم کرده است؛ هرچند ازنظر فروشندگان، رونق این بازار به‌پای بازار سال‌های قبل نمی‌رسد. آنها می‌گویند خریدها در حال افزایش است؛ اما مردم، این روزها گزیده‌تر و با حجم کمتر خرید می‌کنند.

بازار يلدا

به گزارش همشهری آنلاین، بازدید میدانی از بازار تهران و سطح شهر، یلدایی شدن حال و هوای بازار با رنگ‌های قرمز و سبز را تأیید می‌کند. این روزها، میوه‌فروشی‌ها در چیدن هندوانه و انار سلیقه به خرج می‌دهند و آجیل‌فروشی‌ها که از شرایط بد اقتصادی خانوارها بی‌خبر نیستند، در تلاش‌اند با ترکیبی باصرفه از آجیل شب یلدا، مشتریان بیشتری جذب کنند.

بازاری که هر روز گرم‌تر می‌شود

انار و هندوانه، آجیل و تخمه و شیرینی از اقلامی هستند که به‌صورت سنتی در سفره‌های یلدای مردم سهمی ویژه دارند و باوجود افزایش قیمت آنها، مردم بازهم سعی می‌کنند که مقداری از این اقلام را تهیه کرده و یلدای خود را جشن بگیرند. شب یلدا که بدون آجیل و تخمه و شیرینی نمی‌شود! آجیل مخلوط شب یلدا با ترکیبی از آجیل شیرین و برگه و باسلوق جایگاه ویژه‌ای در مغازه‌ها و البته برای مشتریان دارد.

قیمت یک کیلو آجیل شب یلدا به حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد و البته بدون باسلوق صدهزارتومانی گران‌تر است. برخی آجیل‌فروشی‌ها هم با کم کردن کیفیت،‌ قیمت را حدود صد هزار تومان پایین‌تر آورده‌اند تا قیمت آن با جیب مشتری‌ها هماهنگ‌تر شود.

علیرضا عابدی یکی از مغازه‌داران در مرکز شهر تهران دراین‌باره به همشهری می‌گوید: گرانی موجب شده است که مردم تا جای ممکن خریدهای خود را عقب بیندازند. در سال‌های اخیر در یکی دو روز مانده به شب یلدا بازار جان می‌گرفت و امسال هم به نظر می‌رسد که شرایط همانند قبل باشد. البته حجم خرید مردم کم شده. خرید مردم بیشتر هم همان اقلام سنتی است و پیش‌بینی ما این است که در یکی دو روز پایانی بازار شب یلدا گرم‌تر شود.

عابدی البته از کاهش ۲۰۰ هزارتومانی قیمت پسته در هر کیلو خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ همه اقلام گران شده؛ اما قیمت پسته قدری کاهش پیدا کرده؛ آن‌هم در شرایطی که خشکبار وارداتی افزایش قیمت بیشتری داشته است.

خرید یلدا در انتظار حقوق سر برج

سری به محلات شمالی و جنوبی شهر هم می‌زنیم. به نظر می‌رسد مغازه‌های این مناطق از چند روز باقیمانده به شب یلدا افزایش فروش داشته‌اند. البته قیمت آجیل و خشکبار در این مناطق فرق چندانی با مرکز شهر ندارد.

در محلات جنوبی به دلیل تراکم بیشتر جمعیت، ازدحام بیشتری هم در مغازه‌ها به چشم می‌خورد. اما به گفته مغازه‌داران بازار هنوز به‌اندازه انتظارشان گرم نشده است؛ آن‌ها معتقدند که خرید مردم در این مناطق در روز منتهی به شب یلدا همیشه افزایش چشمگیری دارد. یکی از مشتریان می‌گوید: «حقوق این ماه را بدهند که بتوانیم خرید کنیم شاید هم رقم اضافه‌تری برای شب یلدا بگیریم که خوب اوضاع را برای ما حقوق‌بگیران بهتر می‌کند.»

انار و هندوانه چند؟

رنگ و روی یلدا به انار سرخ و هندوانه شیرین است و همین، ویترین میوه‌فروشی‌ها را تغییر داده است. این هفته، فروشندگان میوه مشغول تبلیغ هندوانه‌های شیرین خود و انارهای سرخند تا خریداران را ترغیب به خرید کنند. کافی است قیمت بپرسید تا تعریف و تمجیدها شروع شود؛ «کیلویی ۲۷ هزار تومان. حرف نداره. هندوانه جیرفت؛‌ شیرین و آبدار.»

میوه‌فروشی‌ها این روزها شلوغ‌تر است و مغازه‌داران راضی‌تر. یکی از آنها می‌گوید: مردم خرید شب یلدا را آغاز کرده‌اند و به دنبال انار و هندوانه خوب‌اند.

هرچه قیمت آجیل در جنوب و شمال شهر تفاوت زیادی نداشت؛ در مورد قیمت هندوانه و انار تفاوت‌ها نجومی است. مثلاً در مناطق جنوبی تهران با ۴۵ هزار تومان می‌شود انار باکیفیت خرید؛ اما قیمت آن در مناطق مرکزی از ۶۰ هزار تومان بالاتر است و در مناطق شمال شهر به ۹۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

البته در مورد هندوانه قیمت‌ها در مناطق مختلف معقول‌تر است. هندوانه در مناطق جنوبی تهران حدود ۲۴ هزار تومان است. در مناطق مرکزی شهر قیمت آن از ۲۷ هزار تومان شروع می‌شود و در مناطق شمالی بالای ۳۰ هزار تومان در هر کیلو برای مشتریان آب می‌خورد.

قیمت مناسب‌تر اقلام یلدایی در میادین

طبق روال معمول، میادین میوه و تره‌بار شهرداری با قیمت‌های پایین‌تر اقدام به عرضه محصولات یلدایی کرده است. قیمت‌هایی که با جیب خریداران ‌هم هماهنگی بیشتری دارد.

بر اساس نرخ نامه میادین، هر کیلوگرم آجیل شیرین با باسلوق با قیمت ۲۸۰ هزار تومان در میادین فروخته می‌شود. قیمت آجیل شیرین بدون باسلوق هم ۳۲۱ هزار تومان اعلام شده و هر کیلو آجیل شور هم ۳۲۶ هزار تومان قیمت خورده است.

هر کیلو انار در میادین ۲۷ هزار تومان و هر کیلو هندوانه نیز از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده است.

قیمت هر کیلو میوه در سطح شهر تهران (قیمت‌ها بر اساس مرکز شهر اعلام شده است.)

نام محصول

قیمت- تومان

انار ساوه

۶۵۰۰۰

انار شیراز

۷۰۰۰۰

هندوانه جیرفت

۲۷۰۰۰

پرتقال جنوب

۵۸۰۰۰

پرتقال شمال

۲۵۰۰۰

نارنگی رسمی

۴۵۰۰۰

لیموشیرین

۳۸۰۰۰

سیب

۵۵۰۰۰

موز

۸۸۰۰۰

کیوی

۶۰۰۰۰

قیمت هر کیلو انواع آجیل در مغازه‌های تهران

محصول

 قیمت – هزار تومان

آجیل ویژه شب یلدا با باسلوق

۴۹۰

آجیل ویژه شب یلدا درجه ۲

۳۹۰

آجیل ویژه شب یلدا بدون باسلوق

۵۹۰

آجیل تمام مغز شیرین

۷۲۰

آجیل تمام مغز شور

۷۲۰

مغز بادام فوق ممتاز

۷۶۰

پسته کله قوچی خام

۸۶۰

پسته اکبری شور

۸۶۰

پسته احمدآقایی درجه ۲

۷۹۰

مغز بادام فوق ممتاز خام

۶۸۰

مغز بادام فوق ممتاز شور

۷۶۰

مغز فندق شور

۹۶۰

بادام‌زمینی آستانه

۳۵۰

مغز گردو

۶۸۰

تخمه آفتابگردان نمکی

۱۸۰

تخمه آفتابگردان خطی نمکی

۱۸۰

تخمه‌کدو گوشتی بی‌نمک

۳۲۰

تخمه محبوبی دو آتیشه

۲۴۰

تخمه جابانی

۳۶۰

توت خشک دست‌چین

۶۸۰

انجیر دست‌چین

۵۹۰

باسلوق

۱۴۰

آجیل میوه اعلا

۷۲۰

کد خبر 817292
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    11 2
    با این قیمت‌ها شب یلدا هم دیگه حال نمیده
    • یاسر IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      6 3
      عیب نداره برو رای بده درست میشه
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    8 1
    کدام یلدا پول داشته باشی هرشب یلداس
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    7 1
    یادمه قبلا هفته به هفته از تورم بالای اروپا و آمریکا گزارش تهیه میکردین. الان که تورمشون رسیده به دو سه درصد دیگه گزارش تهیه نمی کنین؟
  • ابی IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    3 0
    پدر و مادرم ۵۰۰کیلومتر راهو زدن اومدن پیشم،حقوق نریختن هنوز،چیکا کنم!!!😰😰😰😰😰😰😰😰
  • FR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    2 0
    یلدای همه ایران دوستا مبارک . قابل توجه ۱۶:۲۸ انار دونه ای ۲ یورو که سال گذشته ۱.۲۵ سانیم بوده بقیه مواد خوراکی را هم همینطور در نظر بگیرید!!
    • AU ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      0 0
      خانم/آقا محترم قیمت انار دانه ای ۲ یرو را مثال زدید ، دریافتی را هم بگویید ! آن را هم مقایسه فرمایید ، همشهری غییر قابل انتشار حساب نکن باید جواب بعضی افراد را با حرف حساب داد.