دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور دوشنبه 28 اردیبهشت پس از شرکت در همایش مدیران ارشد صنعت نفت کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و در مصاحبه‌ای کوتاه به چند سوال آنان پاسخ داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر‌، آقای احمدی نژاد با اشاره به افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت گفت: از ابتکارات جدید در بخش صنعت نفت که نخستین بار صورت می‌گیرد این است که در گذشته در سرمایه گذاری صنایع بالا دستی صنعت نفت ما، عمدتا شرکت‌های خارجی سود می‌بردند ولی در چند سال اخیر وزارت نفت وارد عمل شد و از 66 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده در چهار سال اخیر، 48 میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی بوده که دولت انجام داده است که منافع آن به ملت برمی‌گردد.

رئیس جمهور افزود: کاری که جدید اتفاق افتاد این است که طراحی کرده‌اند که متن مردم هم بتوانند در این زمینه مشارکت کنند یعنی برای ایرانیان در هر جای دنیا که هستند اوراق مشارکت طراحی شده است تا به صورت ریالی و ارزی بتوانند مشارکت کنند و در سود کلان صنایع بالا دستی نفت شریک شوند.

وی اضافه کرد: این روش فواید فراوانی دارد: یکی اینکه ما را از منابع دیگران بی‌نیاز می کند یا (نیاز ما را) کاهش می‌دهد و منافع آن نیز کاملا به جیب خود مردم می‌آید و ملت ایران در آن منافعی که قبلا از کشور خارج می شد شریک خواهد بود.

دکتر احمدی نژاد در باره برنامه دولت برای برخورد با مافیای نفتی گفت: خوشبختانه      دست‌های اصلی قطع شده ولی باقیمانده‌هایی هست که از این گوشه و آن گوشه گاهی فشار می‌آورند و کار صنعت نفت هم بسیار بسیار متنوع، گسترده و پرحجم است ولی به همت دلسوزان خانواده بزرگ نفت دست این باقیمانده هم از منابع ملت قطع خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره قیمت مناسب برای نفت گفت: متاسفانه قیمت نفت تحت تاثیر فشار سیاسی و همواره تابع فشار کارتل‌های بزرگ است که البته دارد کم      می‌شود و امیدواریم به نقطه ای برسیم که قیمت نفت عادلانه تعیین شود.

وی افزود: الان اگر بخواهیم عددی حدودی بگوییم که ارزش آن با 25 سال قبل یکسان باشد یعنی قدرت خرید ارزی که از بابت درآمد نفت به دست میآید معادل 25 سال قبل باشد، باید بین هشتاد تا نود دلار باشد تا به اندازه 25 سال قبل بیرزد، نه قیمت واقعی و الان. 

کد خبر 81726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز