گروه بورس: مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار از انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال آینده خبر داد.

به گزارش همشهری، یکی از ابزارهای تامین مالی شرکت‌ها برای اجرای پروژه‌ها انتشار اوراق مشارکت بوده که تاکنون به نحو مطلوبی از آن در بورس استفاده نشده است؛ درواقع انتشار اوراق مشارکت، وسیله‌ای است که شرکت‌ها می‌توانند از طریق آن به جذب نقدینگی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های توسعه خود بپردازند.

این در شرایطی است که موضوع انتشار اوراق مشارکت سال‌هاست در بورس تهران به دست فراموشی سپرده شده و بازار سهام ایران عموما به محلی برای دادوستد سهام تبدیل شده است.

اما به‌نظر می‌رسد با تصویب قانون جدید ابزار‌ها و نهاد‌های مالی، ابزار‌های جدید مانند صکوک و همچنین اوراق مشارکت به‌زودی در بورس تهران به کار گرفته شود. تا چندی پیش تنها اوراق مشارکتی که در بازار سرمایه منتشر شده بود مربوط به شرکت ایران خودرو بود که بعد از سررسید آن در مردادماه، تاکنون هیچ اوراق مشارکت دیگری در بورس منتشر نشده است و همچنان بازار سرمایه ایران به معاملات تک‌محصولی خود ادامه می‌دهد.

این در حالی است که انتظار می‌رود از سال آینده انتشار اوراق مشارکت در بورس به‌صورت جدی‌تری دنبال شود.

در همین رابطه بهروز زارع، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار از انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال آینده خبر داد که پیش‌بینی می‌شود بخشی از این اوراق در بورس تهران منتشر شود.

وی در این باره گفت: برآورد ما این است که در سال آینده 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف منتشر شود که در این زمینه باید مجوز‌های لازم از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شود.

زارع تاکید کرد: سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) نیز در حال حاضر با دریافت مجوز‌های لازم در حال انتشار اوراق مشارکت 8 طرح فولادی کشور است. وی از به‌کارگیری ابزار صکوک از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: با اجرایی شدن قانون ابزار‌ها و نهاد‌های مالی، از سال آینده اوراق صکوک در بازار مبادله خواهد شد.

کد خبر 101190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز