گروه اقتصادی: براساس مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه، در سال آینده انتشار اوراق مشارکت ارزی اسلامی (صکوک) تا سقف ‌٥/١١ میلیارد یورو و انتشار اوراق مشارکت ریالی تا سقف ‌١٠ هزار میلیارد تومان مجاز خواهد بود.

از رقم 10هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی، 5هزار میلیارد تومان آن مربوط به شهرداری‌ها و 5هزار میلیارد تومان مربوط به وزارت نفت است. طبق این مصوبه، به شهرداری‌های کلانشهرها، مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از 100 هزار نفر اجازه داده شد تا در سال آینده سقف 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را با مجوز وزارت کشور و تایید بانک مرکزی منتشر کنند.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق، با اعلام این خبر گفت: این اوراق به‌منظور تامین مالی طرح‌های عمرانی شهرداری‌ها از جمله بازسازی بافت‌های فرسوده، توسعه حمل‌ونقل شهری و انتقال پادگان‌ها و مراکز نظامی‌به خارج از شهرها منتشر می‌شود.

بازپرداخت سود و اصل این اوراق به ضمانت شهرداری‌ها بوده و میزان سپرده اوراق توسط بانک مرکزی یا بانک عامل حداقل 5 درصد کل ارزش اوراق مشارکت تعیین شده که در حساب سپرده کوتاه‌مدت نگهداری خواهد شد.  همچنین به وزارت نفت اجازه داده شد تا 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی برای تامین مالی طرح‌های توسعه پارس‌جنوبی و پالایش و پخش با سود تشویقی منتشر کند.

مطابق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه از 5/11میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی (صکوک)، سهم شرکت ملی نفت ایران 5 میلیارد یورو، شرکت گاز، شرکت پالایش و پخش و شرکت پتروشیمی‌ هرکدام یک میلیارد یورو، طرح‌های زیربنایی از جمله طرح‌های آب، خاک و کشاورزی 5/1 میلیارد یورو و شرکت‌های ایدرو، ایمیدرو، شرکت‌های صنعتی مرتبط با وزارت دفاع و طرح‌های بخش حمل‌ونقل در مجموع 2 میلیارد یورو تعیین شده است.

اوراق صکوک اسلامی، ‌اوراقی است که در بازارهای بین‌المللی شناخته شده است و با عقود اسلامی ‌تطبیق داشته و موضوع ربا در آن وجود ندارد.محمدمهدی مفتح مخبر کمیسیون تلفیق درباره این مصوبات اظهار داشت: کمیسیون تلفیق در این مصوبات در حقیقت پیشنهادهای دولت را به تصویب رساند، ولی اوراق صکوک اسلامی‌ و تسریع در بازپرداخت‌ها را به آن افزود.

کد خبر 102456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز