گروه بورس: پذیره‌نویسی اوراق مشارکت 8‌طرح فولادی کشور به ارزش 500 میلیارد تومان از روز گذشته آغاز شد.

به گزارش همشهری، با آغاز فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه، بازار سرمایه به یکی از مهم‌ترین مراکز تامین مالی پروژه‌های بزرگ کشور تبدیل شد، بر همین اساس از روز گذشته مرحله نهایی تامین مالی 8 طرح فولادی کشور آغاز شد و قرار است 500 میلیارد تومان از منابع مورد نیاز این طرح از طریق انتشار اوراق مشارکت با نرخ سود 17 درصد و با سر رسید 4‌ساله تامین شود. پیش از این 500 میلیارد تومان از منابع مالی این طرح 3400 میلیارد تومانی (4/3میلیارد دلار) نیز از طریق انتشار اوراق مشارکت در بازار سرمایه تامین شده بود. به این ترتیب هزار میلیارد تومان از منابع مورد نیاز این طرح از طریق انتشار اوراق مشارکت و با مجوز سازمان بورس، تامین خواهد شد. ساخت 8 طرح فولادی موسوم به طرح‌های هشت‌گانه استانی با هدف افزایش ظرفیت فولاد خام کشور از سال 86 آغاز شد. با ساخت این کارخانه‌ها مجموعا 8 میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد.

در همین رابطه محمد آرام مدیرعامل تأمین سرمایه امین از آغاز پذیره‌نویسی اوراق مشارکت این طرح‌ها از دیروز خبر داد و گفت: پذیره‌نویسی 500‌میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مرحله دوم و پایانی تکمیل بسته مالی 8‌طرح فولادی ایمیدرو از دیروز آغاز شد که با این عرضه در مجموع هزار میلیارد تومان منابع مالی از محل بازار سرمایه تأمین می‌شود. این در حالی است که از مجموع 3400میلیارد تومان حجم کل سرمایه‌گذاری این 8 طرح، هزار و 180‌میلیارد تومان از محل منابع داخلی ایمیدرو تامین می‌شود و هزار و 250 میلیارد تومان تسهیلات ارزی بوده که انتظار می‌رود با بهره‌برداری کامل این 8 طرح تا سال 1393 سالانه 1/4 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل گردد و 900‌میلیارد تومان سود شناسایی شود.

به گفته این مقام مسئول نرخ سود علی‌الحساب این اوراق 17 درصد با سررسید 4 ساله و پرداخت سود هر سه ماه یکبار بوده و از دیروز در شعب منتخب بانک تجارت پذیره‌نویسی آن شروع شده است. ابراهیم صادقی عضو هیأت عامل ایمیدرو و معاون اقتصادی این سازمان هم در این رابطه گفت: در مرحله اول 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت با نرخ سود 16 درصد و 3 ساله برای تامین مالی 8 طرح فولادی کشور منتشر شد که به‌دلیل استقبالی که از این اوراق انجام شد در مرحله دوم، 500 میلیارد تومان دیگر، با نرخ سود 17‌درصد و سررسید 4 ساله پذیره‌نویسی خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تا سال 1393 در تولید فولاد سالانه به 46 میلیون تن فولاد و در پایان برنامه پنجم به 55 میلیون تن خواهیم رسید که با این رقم به جمع کشورهای صنعتی می‌پیوندیم.

اشتغال 100 هزار نفر در 8 طرح فولادی

اسرافیل احمدیه مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در باره انتشار این اوراق مشارکت گفت: اجرای این 8 طرح فولادی به 3هزار و 400‌میلیارد تومان سرمایه نیاز داشت که بخشی از این سرمایه از طریق انتشار اوراق مشارکت تامین شد. احمدیه ادامه داد: در حال حاضر سالانه 12 میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود که با بهره‌برداری از این 8 طرح ظرفیت تولید فولاد کشور به 20 میلیون تن خواهد رسید. این در حالی است که هر کدام از این 8‌طرح هزار نفر را به‌طور مستقیم و هزار و 500 نفر را به‌طور غیرمستقیم شاغل خواهد کرد و در مجموع 100 هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.

کد خبر 129257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز