گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: در مراسم آبگیری سد کمال صالح علاوه بر مسئولان وزارت نیرو و مدیران استانی، میهمانان دیگری هم حاضر بودند که حضورشان خیلی به مذاق میزبانان خوش نیامده بود

آنها روستائیانی بودند که برای دریافت مطالبات خود فرصتی را بهتر از مراسم آبگیری پیدا نکرده بودند. سد کمال صالح در اراضی روستایی با همین نام در بخش سربند واقع در 47 کیلومتری جنوب شازند از توابع استان مرکزی برای تامین آب شرب شهر اراک و صنایع مادر موجود در شهرستان شازند طراحی شد.

عملیات اجرایی این طرح ملی  در اردیبهشت 84 آغاز شد و براساس برنامه زمانبندی اولیه مقرر بود که در آذر ماه 86 آبگیری شود که البته این اقدام به هفته‌های اخیر موکول شد. سفرهای استانی هیات دولت هم اگر چه با تاکید بر اجرایی شدن این طرح همراه بوده اما این تاکید اختصاص منابعی را برای احداث سد کمال صالح در پی نداشت.

اما این همه ماجرا نیست؛ پس از تصمیم وزارت نیرو برای ساخت سد کمال صالح، بعد از آن‌که  پیش‌بینی شد  با آبگیری آن 5 روستا زیر آب خواهد رفت مقرر شد وزارتخانه با تصرف روستاها، خسارات خانوارهای آنها را پرداخت کند تا به مکان دیگری منتقل شوند.

روستاها خالی از سکنه شد؛ اما با گذشت این مقطع، وزارت نیرو هنوز خسارات خانوارهای روستایی که در حریم این سد قرار داشته‌اند را به طور کامل پرداخت نکرده است و این روستائیان همان معترضانی بودند که در مراسم آبگیری حضور داشتند.

محمود احمدی بی‌غش، نماینده شازند در مجلس، در این مورد به همشهری می‌گوید: در مورد تاخیر در پرداخت این خسارات در مجلس به وزیر نیرو تذکر جدی داده‌ام تا در مورد خانوارهایی که هنوز هزینه زمین و املاکشان پرداخت نشده است اقدام شود.

وی، می‌گوید: طلب خانوارهای 5 روستا که قرار است با آبگیری نهایی از سد کمال صالح زیر آب برود هنوز به طور کامل پرداخت نشده است.

پرونده ساخت سد کمال صالح به همین جا ختم نمی‌شود، چه آن که دولت در حالی براساس طرح اولیه، وعده تامین آب 42 روستایی را داده بود که در مسیر انتقال آب سد کمال صالح به اراک قرار دارند که طبق گفته نماینده شازند هم اکنون هیچ بحثی در این خصوص نمی‌شود. موضوعی که باعث اعتراض نماینده مجلس و خروج وی از مراسم آبگیری شد.

احمدی در این خصوص می‌گوید: وزیر نیرو متعهد به تامین آب  روستاهایی شده که تاکنون مبلغ 700 میلیون تومان برای خرید آب معدنی آنها هزینه کرده‌ایم. اما در روز آبگیری از سد هیچ بحثی در این مورد نشد.

به گفته نماینده شازند، سال‌هاست که کامیون‌ها و بولدوزرهای وابسته به وزارت نیرو با عبور در مسیر سد، زیرساخت‌های این بخش را نابود کرده‌اند و وزارت نیرو  با وجود تعهدش برای مرمت آن قبل از آبگیری، هنوز اقدامی انجام نداده است.

احمدی ماجرای احداث این طرح ملی را این گونه ادامه می‌دهد: پیش از ساخت سد وزارت نیرو با حفر 8 حلقه چاه در اطراف شازند آب این بخش را به مرکز منتقل کرده که این روند با وجود آبگیری از سد هم چنان ادامه دارد.

مردم چندین بار تصمیم به بستن چاه‌ها داشته‌اند که ما با تعامل مشکل را  حل کرده‌ایم اما این آب نباید در شرایطی که مردم این منطقه خود برای تامین آب با مشکل مواجه هستند به مرکز منتقل شود.

کد خبر 81685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز