چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر نیرو گفت: در کمیته‌اى 5 نفره، الگوى مصرف آب و برق تعیین شده است که بعد از تصویب نهایى اعلام مى‌شود

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید پرویز فتاح در جمع خبرنگاران درباره مشترکانى که بعد از تصویب نهایى الگو، بیش از آن مصرف کنند، گفت: جرایم پلکانى جدید تعیین شده است که به محض ابلاغ به اطلاع مردم مى‌رسانیم.

پیش از این نیز براى مشترکان پرمصرف جرائمى در نظر گرفته شده بود.

وى اضافه کرد: کمیته الگوى مصرف، الگوى قبلى مصرف آب و برق را تغییرداده است و آنچه در کمیته 5 نفره تصویب شود مصوبه دولت محسوب خواهد شد.

وزیرنیرو درباره بودجه اقدامات مصوبات این کمیته گفت: دولت به کمیته اختیار داده است تا از منابع داخلى براى پیشبرد این قبیل موارد استفاده کند.

فتاح تامین آب شرب شهر و روستا را اولویت اول وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: از منابع آبى باید درست استفاده کنیم و براى آن تا پایان خرداد پایان شهریور پایان آذر و حتى پایان سال برنامه ریزى داریم.

وى خطاب به کسانى که مى‌گویند چرا آب سدها را رها نمى‌کنند، گفت: نمى‌توانیم ریسک کنیم و در پایان سه ماه اول سال با منابع خالى مواجه شدیم.

فتاح درباره تاثیر بارندگى‌هاى اخیر در بخش کشاورزى و رفع محدودیت آب این بخش گفت: سد زاینده رود در اصفهان نسبت به پارسال 300 میلیون متر مکعب کاهش ذخیره آب دارد و به همین دلیل تامین آب شرب اصفهان و  آب شرب یزد را در نظر گرفتیم و براى آب کشاورزى محدودیت داریم.

وى درباره سد درودزان و ملاصدرا در استان فارس گفت: ذخایر این سدها بیشتر شده است و با سد قیر یا سلمان فارسى که در سفر هیئت دولت افتتاح مى‌شود ،محدودیت کشاورزى تا حدى برداشته شده است.

وزیر نیرو درباره محدودیت تامین آب کشاورزى در خوزستان گفت: وضع منابع آب استان تاحدى بهتر شده اما کشت تابستانه در این خوزستان ممنوع است و منابع آب استان براى تامین آب شرب و تولید برق در نیروگاه‌هاى برق آبى مصرف خواهد شد.

وى تاکید کرد: در سایر استان‌هاى غربی، شمال غربى و شمال کشور مشکلى نداریم و محدودیت آب کشاورزى اعمال نکردیم.

خشکسالی در 6 استان ادامه دارد

وزیر نیرو گفت: بارندگى در 6 استان خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیارى و ایلام در مقایسه با مدت مشابه سال آبى گذشته 20 تا 45 درصد کاهش نشان مى دهد و آثار خشکسالى ادامه دارد.

سید پرویز فتاح در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سد ایلام آب شرب مرکز استان را تامین مى‌کند، گفت: این سد 20 میلیون متر مکعب دارد که 8 میلیون متر مکعب ان آب مرده به حساب مى‌آید.

وى افزود: وضع آب ایلام نگران کننده و بارش‌هاى اخیر در این استان اندک است.  

 فتاح بارش‌هاى دو هفته اخیر را 4 میلى متر اعلام کرد و گفت: میانگین بارش ها از ابتداى سال آبى به 182 میلى متر رسیده است.

وزیر نیرو کاهش 10 تا 15 درصدى باران را قابل تحمل دانست و گفت‌: کمبود آب در سایر استان‌ها برطرف شده است.

وى درباره تولید نیروگاه هاى برق آبى گفت: آب سدها را افزایش مى دهیم تا ارتفاع سطح آب بیشتر شود و به تدریج در مواقع لازم برق تولید کنیم.

فتاح گفت: تلاش مى‌کنیم در بهار و حتى در تابستان هم خاموشى نداشته باشیم.

وى تاکید کرد: اشکالات فنى را از خاموشى برنامه ریزى شده باید جدا کرد اما محدودیت برنامه ریزى شده همانند پارسال اعمال نخواهد شد.

وزیر نیرو درباره انشعاب‌هاى غیرمجاز گفت: براساس مصوبه دولت انشعاب‌هاى غیرمجاز باید در دو سال جمع آورى مى‌شد که در استان خوزستان 210 هزار انشعاب غیرمجاز در 13 ماه جمع آورى شد و مسئولان استان اطمینان دادند این پرونده تا پایان امسال بسته خواهد شد.

خوزستان بیشترین انشعاب‌هاى غیرمجاز را دارد.

وى درباره استان خراسان رضوى نیز گفت: انشعاب‌هاى غیرمجاز این استان در طول یکسال جمع آورى شد و در سایر استان‌ها نیز اقدامات خوبى صورت گرفته تا مشکل انشعاب‌هاى غیرمجاز که درصدى از هدررفت برق را تشکیل مى‌دهد برطرف شود.

فتاح با اشاره به اینکه دولت مصمم به اجراى این مصوبه است، گفت: بهبود ولتاژ و کاهش هدررفت انرژى را پیگیرى مى‌کنیم.

کد خبر 80179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز