کتابخانه مرکزی اراک که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه کتابخانه‌ای در حال ساخت در ایران و همچنین بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی جهان اسلام هم یاد می‌شود، از جمله ابرپروژه‌های فرهنگی در کشور است.

کتابخانه اراک

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: کتابخانه مرکزی اراک که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه کتابخانه‌ای در حال ساخت در ایران و همچنین بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی جهان اسلام هم یاد می‌شود، ازجمله ابرپروژه‎های فرهنگی در کشور است که ساخت آن از مدت‌ها قبل شروع و در مراحل مختلف به دلایل گوناگون، دچار وقفه شده است، با این حال باز هم با برطرف‌شدن موانع، تکمیل این پروژه از سرگرفته شده، اما همچنان در انتظار مراحل پایانی است. در تازه‌ترین اتفاق در این خصوص، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر خود به استان مرکزی از این پروژه بزرگ کتابخانه‌ای در کشور به‌عنوان کتابخانه مرکزی شهر اراک بازدید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت همراه در سفر اخیر خود به استان مرکزی در محل پروژه کتابخانه مرکزی اراک حاضر شدند و از نزدیک در جریان روند پیشرفت و تکمیل این طرح قرار گرفتند. اسماعیلی در این بازدید از اختصاص یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی اراک خبر داد و گفت: این طرح فرهنگی بی‌نظیر به‌عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی جهان اسلام شناخته می‌شود و شایسته است که با حضور ریاست محترم جمهور افتتاح شود.

امکانات بزرگ‌ترین کتابخانه جهان اسلام
- مخزن کتب مرجع، مخزن کتاب، چندین سالن مطالعه، بازارچه کتاب، بخش صحافی، کلاس‌های فرهنگی، آموزشی و هنری، سایت کامپیوتری، کانون نابینایان، آمفی‌تئاتر، واحدهای فرهنگی، تجاری و اداری، رستوران، نمازخانه و... از اجزای اصلی این کتابخانه خواهند بود.
- این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین کتابخانه مرکزی در سطح مراکز استان‌ها شناخته شده و در ساخت آن از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار فرهنگی و اجتماعی به زیباترین شکل ممکن استفاده شده است.
- استان مرکزی تنها استانی است که هنوز کتابخانه مرکزی ندارد. این کتابخانه بناست خدمات گسترده‌ای را ارائه دهد و معماری و طراحی داخلی این کتابخانه بسیار منحصر به فرد است و الگوی ایرانی - اسلامی دارد.
- در حال حاضر بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین کتابخانه کشور مربوط به مشهد مقدس با ۱۱هزار مترمربع وسعت است؛ درحالی‌که کتابخانه مرکزی اراک وسعتی حدود ۱۹هزار مترمربع دارد و برای اقشار و رده‌های سنی و سلایق مختلف درنظر گرفته شده است.
- در حال حاضر ۲۰کتابخانه شهری و ۳کتابخانه روستایی در اراک وجود دارد و استان مرکزی دومین استان درا بودن نسخ خطی است.

مکث
سابقه نخستین کتابخانه اراک
پس از ساخت شهر اراک نخستین کسی که به فکر تأسیس کتابخانه افتاد، حاج‌آقا محسن عراقی بود. او کتابخانه شخصی بسیار نفیسی در شهر فراهم آورد که تا پیش از سال ۱۳۴۷ خورشیدی، زیرنظر فرزندان او بود و سپس متفرق شد. از نسخه‌های نفیس کتابخانه او نسخه‌ای از دیوان انوری مربوط به سال ۶۶۸ قمری است که باید آن را کهن‌ترین نسخه دیوان انوری در جهان دانست. نخستین کتابخانه عمومی شهر اراک در سال ۱۳۲۲ قمری و به همت جمعی از بزرگان اراک تأسیس شد. پس از آن، در سال ۱۳۱۳خورشیدی کتابخانه‌ای عمومی توسط حسین دها در منزل شخصی او دایر شد.
کتابخانه شماره ۱، کتابخانه شهید زراستوند، کتابخانه میرجعفری، کتابخانه آیت‌الله اراکی، کتابخانه دکتر حصیبی، کتابخانه استاد دهگان، کتابخانه ولیعصر، کتابخانه سنجان، کتابخانه امام‌خمینی کرهرود و کتابخانه دکتر خزائلی (نابینایان) ازجمله کتابخانه‌های مهم شهر هستند.

ساخت بزرگ‌ترین خانه یار مهربان در چه مرحله‌ای است؟ | اینفوگرافی

کد خبر 816565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha