مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان کره‌ای در حال آزمایش روشی هستند تا اتومبیل‌های الکتریکی شارژ مورد نیاز خود را از سطح جاده دریافت کنند.

به گزارش روییترز، این روش که هم‌اکنون در مراحل آزمایش قرار دارد شامل کار گذاشتن صفحاتی با عرض 20 تا 90 سانتی‌متر در سطح جاده است. به این ترتیب اتومبیل‌هایی که دارای دستگاه‌های مناسب مغناطیسی هستند قادر خواهند بود که بدون تماس با این صفحات، برق دریافت کنند.

چو دونگ هو؛ مدیر طرح آنلاین اتومبیل الکتریکی در انستیتوی علوم و فن‌آوری کره جنوبی درباره این ابزار می‌گوید: "اگر این صفحات را در 10 درصد جاده‌های شهری قرار دهیم، قادر به شارژ اتومبیل‌های الکتریکی خواهیم بود."

محققان انستیتوی علوم و فن‌آوری کره مدل اولیه این صفحات را به طول 140 کیلومتر برای شارژ اتومبیل‌های زمین گلف آزمایش کرده‌اند. آزمایش این مدل بر روی اتومبیل‌ها و اتوبوس‌های الکتریکی نیز موفقیت آمیز بوده‌است.

با استفاده از این ابزار می‌توان تمام وسایل نقلیه الکتریکی حاضر در جاده را به طور همزمان شارژ کرد و برخلاف اتوبوس‌های برقی قدیمی که برای شارژ نیاز به اتصال به کابل دارند، وسایل نقلیه بدون تماس مستقیم با سطح جاده و یا صفحات، به طور دائم از برق استفاده می‌کنند.

اساس کار این نوار‌ها در القای مغناطیسی است. نظیر آن را می‌توان در بعضی مسواک‌های برقی مشاهده کرد. برای شارژ این مسواک‌ها نیاز به اتصال کابل به خود مسواک نیست و تنها با قرار دادن آن‌ها در پایه شارژ برای مدت کوتاهی می‌توان آن‌ها را شارژ کرد.

برای استفاده از این روش در جاده‌ها، صفحات القاء را به منابع برق متصل می‌کنند و آن‌ها را در خطوط ویژه اتوبوس با سطح چهارراه‌ها قرار می‌دهند.

این روش به زودی در خطوط ویژه اتوبوس‌های شهر سئول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گفتنی است که تعدادی از شرکت‌های اتومبیل‌سازی کره نیز آمادگی خود برای پشتیبانی از این طرح را اعلام کرده‌اند.

این روش برای سلامت انسان و یا محیط زیست بی‌ضرر است و هزینه نصب آن در هر کیلومتر، 318 هزار دلار است.

کد خبر 81548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز