گروه استان‌ها- نگار صادقی: با وجود گذشت2 سال از مصوبه دولت مبنی بر احداث کارخانه خودروسازی در استان کرمانشاه ، هنوز هیچ اقدام عملی برای راه‌اندازی این کارخانه انجام نشده است.

احداث و راه‌اندازی کارخانه خودروسازی در استان کرمانشاه توسط سازمان تامین اجتماعی و شرکت شستا، ایران خودرو و استانداری کرمانشاه یکی از مهمترین مصوبات دولت در اولین سفر استانی‌اش به کرمانشاه بود.

با این که مسئولان تلاش فراوانی برای راه‌اندازی این کارخانه انجام دادند اماتا کنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد‌ه است، این امر باعث شد تا دولت مجددا در دومین سفر استانی خود به استان کرمانشاه از 185 مصوبه خود، یک مصوبه را به راه‌اندازی کارخانه خودروسازی در این استان اختصاص دهد.

جهانبخش امینی، نماینده کرمانشاه مهمترین علت عدم راه‌اندازی این کارخانه در استان کرمانشاه را نداشتن مطالعات کافی و توجیه فنی و اقتصادی می‌داند و می‌گوید: متاسفانه اجرای بسیاری از طرح‌های اقتصادی در کشور بدون انجام مطالعات فنی و اقتصادی و حاصل تصمیمات یک‌شبه مسئولان است، آنها بعد از این که تصمیم می‌گیرند طرحی را اجرا کنند به دنبال توجیه فنی و اقتصادی طرح می‌روند.

وزارت صنایع و معادن و استانداری کرمانشاه در 2 سال گذشته تلاش‌های فراوانی را برای راه اندازی این کارخانه انجام دادند، استاندار کرمانشاه در20 مهرماه 87 از تولید خودروی «رنو ون» در شرکتی به نام ایران‌خودرو کرمانشاه خبر داد و اعلام کرد که این شرکت ظرف 10 روز آینده ثبت می‌شود.

وی گفت که این کارخانه در 3 فاز ورود، مونتاژ و ساخت خودرو به مرحله اجرا در می‌آید و پیش‌بینی می‌شود که در مرحله اول سالانه 3 هزار دستگاه خودروی ون در این کارخانه احداث شود.

امینی با بیان این که از همان ابتدا بین مسئولان استان و ایران خودرو در مورد این که کارخانه خودروسازی کرمانشاه باید چه نوع خودرویی را تولید کند اختلاف نظر وجود داشت می‌گوید: قرار بود خودروی ون در این کارخانه تولید شود اما از آنجا که این خودرو باید به تولید انبوه برسد، برنامه‌ریزان بعدا متوجه شدند که برای تامین اعتبار این طرح با مشکل مواجه هستند و سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار طرح حاضر به سرمایه‌گذاری نشد و مقاومت کرد.

نماینده کرمانشاه می‌گوید: اگر زمانی مسئله رقابت و کیفیت در بازار خودروی ایران مطرح شود و بازارمان نیز به روی خودروهای خارجی باز شود، قطعا شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوند. بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت که آینده کارخانه‌های خودروسازی در سایر شهرها که دولت اصرار زیادی برای راه‌اندازی آنها دارد، درخشان باشد و خط تولیدشان نیز کاهش نیابد.

وی که معتقد است؛ احداث کارخانه خودروسازی در کرمانشاه به هیچ عنوان توجیه فنی و اقتصادی ندارد می‌گوید: در دومین سفر استانی دولت به استان کرمانشاه در حضور وزیر صنایع و معادن به رئیس جمهور گفتم که این طرح توجیه اقتصادی ندارد؛

اما استاندار به مقاومت با این مسئله پرداخت و تاکید کرد که این کارخانه باید در استان احداث شود.

نماینده کرمانشاه ادامه می‌دهد: همان زمان به استاندار و مسئولان وزارت صنایع نیز گفتم اگر به نظر شما طرح دارای توجیه فنی و اقتصادی است چرا با گذشت 2 سال هنوز احداث آن را آغاز نکرده‌اید و دائم اعلام می‌کنید که در حال بررسی هستیم.

وی خواستار جایگزینی طرح دیگری با توجیه فنی و اقتصادی در کرمانشاه شده و افزود: کاری که از توجیه علمی برخوردار نیست با زور اجرا نمی‌شود؛ و اگر هم این اتفاق رخ بدهد قطعا در میانه راه به بن‌بست می‌رسد.

نماینده کرمانشاه معتقد است؛ مسئولان وزارت صنایع و استاندار کرمانشاه حاضر نیستند بپذیرند که اشتباه کرده‌اند و معتقدند که این طرح دارای توجیه فنی و اقتصادی است

کد خبر 85197

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز