تهدیدهای یمن ایلات سومین بندر بزرگ تجاری در سرزمین‌های اشغالی را به‎طور کامل به تعطیلی کشانده است.

يمن

همشهری آنلاین: «یمنی‌ها در یک ماه گذشته از ورود ۱۴هزار کشتی و قایق به بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کرده‌اند که نزدیک به ۳میلیارد دلار خرج روی دست تل‌آویو گذاشته است.»‌ این توئیت «میسرا آمارش»، تحلیل‌گر و روزنامه‌نگار هندی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) است. رسانه‌های خبری نیز از تعطیلی کامل ایلات که سومین بندر بزرگ تجاری در سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌رود خبر داده‌اند.

خبر تعطیلی بندر ایلات یک روز پس از آن منتشر شد که شبکه خبری عبری ‎زبان کان گزارش داد که پس از تهدید نیروهای یمنی، یک کشتی فرانسوی مجبور شده تا مسیر خود را تغییر دهد. گفته شده، این تنش حدود ۱۱۰ کیلومتری سواحل یمن رخ داده است. این در حالی است که رئیس بندر ایلات پیشتر گفته بود از ابتدای عملیات طوفان الاقصی نیز به‎دلیل تشدید تهدیدهای امنیتی بیش از ۸۵درصد از سود تجاری خود را از دست داده بود.

نیروهای مسلح یمن اعلام کرده‌اند تا زمانی که نیازهای غذایی و دارویی فلسطینیان در نوار غزه تامین نشود از ورود کشتی‌های عبور کننده از دریای سرخ و دریای عرب به سمت سرزمین‌های اشغالی از هر ملیتی که باشد جلوگیری خواهد کرد. ساحل یمن بیش از۲هزار کیلومتر امتداد دارد و این کشور مشرف به تنگه حیاتی باب المندب است که یک آبراه باریک بین یمن و جیبوتی در جنوبی ترین منطقه دریای سرخ است و آن را به خلیج عدن و دریای عربی متصل می‎کند. این تنگه در واقع قاره‌های آسیا و آفریقا را از هم جدا می‌کند و همچنین در میانه ۵ قاره قرار دارد. سالانه ۱۰درصد تجارت دریایی بین المللی از باب المندب از طریق عبور سالانه حدود ۲۱ هزار کشتی انجام می‌شود که شامل عبور روزانه ۶ میلیون بشکه نفت است.


بیشتر بخوانید:

یک کشتی دیگر رژیم صهیونیستی شکار شد

تمجید ویژه حماس ارتش یمن

تصاویر تانک‌ها و نفربرهای سوخته ارتش صهیونیست‌ها در غزه


افزایش هزینه بیمه کشتی‌ها به مقصد اسرائیل

روزنامه گلوبز نوشته، تهدید قیمت بیمه برای حمل‌ونقل کالا به سوی سرزمین‌های اشغالی را نیز به‎ طور سرسام‌آوری بالا برده است. به‌عنوان مثال،‌ شرکت زیم (ZIM) مجبور شده تا برای هر کانتینر بین ۲۰ تا ۱۰۰ دلار اضافی به شرکت‌های بیمه پرداخت کند. همچنین شرکت حمل‎ونقل آلمانی «هپگ لاید» هزینه بیمه برای هر کانتینر از بنادر مدیترانه‎ای به سوی سرزمین‌های اشغالی را تا ۸۰ دلار افزایش داده است. به‌گفته کارشناسان، پس از جدی شدن تهدید بمنی‌ها علیه رژیم‎ صهیونیستی قیمت هر کانتینری که به دریای مدیترانه می‌رسد تا ۲هزار دلار افزایش پیدا کرده است.

بالا رفتن تورم در اسرائیل پس از تهدیدات یمن

به‌گفته کارشناسان اقتصادی، افزایش هزینه‌ حمل‌ونقل دریایی بالا رفتن سرسام‌آور قیمت محصولات و کالاها در سرزمین‌های اشغالی را رقم خواهد زد به‌ویژه اینکه اسرائیلی‌ها طیف گسترده‌ای از کالاهای مصرفی حتی سبزیجات و میوه را نیز وارد می‌کنند. همین هفته پیش بود که گوجه فرنگی در سرزمین‌های اشغالی نایاب شد و رسانه‌ها گزارش دادند که به‌دلیل وارداتی بودن حجم زیادی از میوه و سبزیجات قیمت محصولات کشاورزی به شدت افزایش خواهد یافت. عبدالغنی جغمان کارشناس اقتصادی و مشاور توسعه منابع طبیعی، با اشاره به پیامدهایی کوتاه‌مدت و بلندمدت تهدید یمنی‌ها علیه رژیم‎صهیونیستی می‌گوید که هزینه‌های بالای تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ به دماغه امید نیک و بالا رفتن هزینه‌های بیمه منجر می‌شود قیمت کالاهای مختلف در اسرائیل بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش یابد که این زیان را ساکنان سرزمین‌های اشغالی متحمل خواهند شد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

نعوم ریدان

کارشناس ارشد موسسه واشنگتن

از آنجا که بیشتر واردات اسرائیل از طریق مسیرهای کشتیرانی است ادامه تهدیدهای امنیتی باعث خواهد شد تا کشتی‌های بیشتری مجبور شوند که مسیر طولانی‎تری را به سوی کانال سوئز طی کنند که در برخی موارد حدود ۴روز به سفر اضافه کرده و هزینه‎های حمل و نقل را افزایش می‎دهد. با توجه به اینکه این منطقه در حمل و نقل دریایی نفت نیز از اهمیت حیاتی برخوردار است گسترش جنگ در این بخش از جهان علاوه بر اقتصاد اسرائیل، بازارهای جهانی را نیز به شدت متلاطم خواهد کرد.

خلیل حرب

کارشناس پایگاه خبری تحلیلی کرادل

یمن با وجود مشکلات داخلی که خود با آن دست به گریبان است همواره حمایت و همبستگی تزلزل‎ناپذیرش را با مردم فلسطین نشان داده است. فقیرترین کشور جهان عرب با ناآرام کردن مسیرهای کشتیرانی رژیم ‎صهیونیستی علاوه بر هزینه۲۷۰ میلیون دلاری جنگ غزه برای صهیونیست‎ها، خسارات سنگینی را به ساکنان سرزمین‌های اشغالی وارد می‌کند. محور مقاومت ثابت کرده که در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی به‎طور موثری توانسته رژیم‎ صهیونیستی و مهمترین حامی آن یعنی آمریکا را به چالش بکشد.

الیزابت برا

ستون‌نویس و کارشناس هفته‌نامه فارین پالسی

اگر شرکت‌های کشتیرانی به این نتیجه برسند که بنادر اسرائیلی بسیار خطرناک هستند (که به نظر می‎رسد این اتفاق افتاده است) اسرائیل به‌زودی در معرض تهدید جدی کمبود کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی قرار می‌گیرد. آب‌های دریای سرخ در حال حاضر بالاترین ریسک حمل و نقل را دارد و پولی که کشتی‌ها عازم اسرائیل برای مقابله با این ریسک باید بپردازند نسبت به پیش از جنگ چند صد درصد افزایش پیدا کرده است.

نبیل ع. خوری

کارشناس موسسه مرکز عرب واشنگتن دی‏ سی

در حال حاضر یمن در قامت یک حامی از فلسطین ظاهر شده اما با عملی شدن تهدیدها، تقابل‌ها می‎تواند از کنترل خارج شده و درگیری امروز به یک جنگ منطقه‌ای با مشارکت کامل یمن (و حزب‌الله لبنان) تبدیل شود. غیرممکن است که پیش‌بینی کنیم چنین جنگ منطقه‎ای چقدر پیچیده و مخرب خواهد بود اما یک چیز مشخص است. حملات انصارالله یمن به اسرائیل از جمله حملات هواپیماهای بدون سرنشینش یا موشک‌ها که بندر ایلات و کشتی‌ها به مقصد اسرائیل را نشانه می‌روند یا محکومیت‎های شفاهی پی‌ در پی جنایات اسرائیل در غزه علاوه بر ماهیت و اثر نمادین، تاثیرهای قابل توجه اقتصادی نیز داشته است.

تبعات تهدیدهای یمن علیه بندر ایلات

۱۴هزار کشتی و قایق نتوانستند وارد اسرائیل شوند

۸۵ درصد سود از دست رفته بندر ایلات پیش از تعطیلی کامل این بندر

۲۰ تا ۱۰۰ دلار افزایش نرخ بیمه هر کانتیتر

۲هزار دلار قیمت هر کانتینری که به سوی اسرائیل می‌رود

۳۰ تا۶۰ درصد جهش نرخ تورم کالاهای وارداتی در سرزمین‌های اشغالی

۴ تا ۱۱ روز افزایش زمان حمل و نقل دریایی

کد خبر 815255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    10 0
    کشور مسلمان اردن را بیدار کنید . اکثر شرکتهای مزدوران مهاجر صهیونیستها در مرز اردن هستند.
  • ر محمودی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    9 2
    احسنت‌یمنیهای‌باغیرت ننگتان باد‌کشورهای‌پولدار‌مسلمان‌وسران‌ بدردنخورکشورهای‌عری که‌باوحدت‌میتوایستید‌دنبا‌ازرو‌ببرید چه‌برسد‌به‌صهیونستهای‌ وحشی‌‌...
  • محمودزاده IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    9 2
    امید است مردم یمن همانطوریکه درصدر اسلام در گسترش دین اسلام داشتن در این شوکی که به اسراییل وارد کرده موفق باشد
  • سس IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    19 3
    سلام.افرین به یمن
  • هوشنگ سرلک IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    14 2
    ایگاش همه گشورهای عربی یک جوازغیریمن راداشتندوبس
  • ناشناس BE ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    11 2
    آفرین بر یمن
  • حبیب رستمی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    11 2
    آفرین به شما دلاوران منطقه مکه و مدینه توی به دنیا نشان دادید یمنی های باغیرت
  • حسن IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    5 2
    آسیاب به نوبت
  • علی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 0
    به نظرم ایران هم باید جلوی تردد کشتی‌ها به مقصد یا مبدا اسرائیل رو تو تنگه هرمز بگیره بعد ببینیم کی میتونه مدعی بشه
  • محمود IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 0
    سلام درود بر رهبری وتمام مردم یمن باان همه رنجیهاوسختیهاکه دارند وسلام درود برهمه زحمت‌کشان که به هرنحوی خدمتی انجام می‌دهند
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 0
    باید در مقابل تهاجمات آمریکا و اسرائیل اقدامات عملی انجام داد در غیر این صورت گستاخ تر می‌شوند. جنگ را باید در داخل خاک آمریکا کشاند.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    1 0
    درود بر شرف یمنی ها که مسلمان واقعی وپیرو سید الشهدا هستند خدا قوت یمن شدن ازرراعیل اسرائیل جانش و به لب بیارین مرد اعراب یمنی ها هستن لامرد فی عرب غیر از یمن
  • ع ا ز CA ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    0 0
    درود بر مجاهدان مقاومت یمن که از روز اول همان ۷ اکتبر گفتند ما نان خودمان را با مردم مسلمان غزه نصف میکنیم و از روز اول هر چه گفته اند کاملآ عمل کردن و با هر گونه میانجیگری و مزاکره بر سر گرفتن مجوز عبور کشتیهای صهیونیستها به سر زمینهای اشغالی را به شرط بدون قید و شرط از طرف صهیونیستها مبنی بر اینکه کشتیهای مجوز ورود دارند که کمکهای بشر دوستانه صلیب سرخ را برای مردم غزه آورده باشند و میانجیگری عمان و دیگران مردود و غیر مزاکره است و شرط یمن همانی است که از روز اول صادر کرده است و غیر قابل تغییر است .