حریم شهرهای اطراف تهران گرانقیمت است زیرا ساختمان‌های مسکونی که روی این زمین بنا می‌شود به قیمت گران فروخته خواهد شد. زمین‌های وسیعی که هنوز در اطراف شهر باقی مانده است عامل اصلی درگیری بر سر «محدوده حریم شهر» هستند.

حریم تهران ساخت و ساز حاشیه شهر

همشهری - محمد سرابی: این درگیری نه فقط بین متخلفات ساخت و ساز و ماموران شهرداری نیست بلکه به سطح مدیریتی نیز رسیده است و امسال دادستان اسلامشهر درباره حریم شهرداری منطقه ۱۸ تهران حکمی صادر کرده بود که باعث واکنش رییس شورای شهر تهران، مهدی چمران شد. سوال اصلی این است که در اراضی مورد بحث، قوانین و ابزار نظارتی کدام شهر باید اعمال شود؟

استاندار تهران درباره مشکل تداخل حریم پایتخت و شهرهای اطراف به همشهری می‌گوید: «در زمینه حریم شهرها باید گفت که حفظ حریم تهران اولویت دارد. زیرا این شهر از گذشته وجود داشت و بعد دیگر شهرهای اطراف آن ایجاد شدند. موضوع حریم تهران یک نقطه حیات برای پایتخت و برای توسعه آینده شهر ضروری است. مشکلات تداخل حریم ممکن است دست شهر تهران را برای توسعه شهری ببندد. برخی اظهار نظرها درباره حریم خیلی به حق نیست زیرا باید برای حریم تهران احترام قائل باشیم و آن را حفظ کنیم و در جهت بهره‌برداری درست برای برنامه‌های آتی از آن استفاده کنیم.

علیرضا فخاری با اشاره به اینکه مراجع قانونی و دولتی باید به بررسی و رفع مشکل تداخل حریم بپردازند، می‌افزاید: «در جایی به دلیل نقص قانون یا به تعبیری، عدم اجرای درست قانون؛ تجاوزاتی به حریم صورت گرفته که باید رسیدگی شود و این کار هم از طریق مراجع محترم قضایی و هم از طریق مدیریت شهرداری تهران و مدیران سایر شهرهایی که تداخل حریم دارند، صورت گیرد. این موضوع از طرف وزارت کشور نیز در دستور کار قرار دارد.»

رشد شهرهای حاشیه‌ای

اسلامشهر دومین شهر استان تهران پس از شهر تهران است که جمعیت آن به ۴۵۰ هزار نفر می‌رسد. در طول ۲۰ - ۳۰ سال شهرهای کوچک اطراف تهران جمعیت زیادی پیدا کردند و به تدریج در تقسیمات کشوری از تهران جدا شدند. فردیس، اندیشه، شهر قدس، شهریار، احمدآباد مستوفی، پرند، رباط کریم، اسلامشهر، باقر شهر و تعداد دیگری از این شهرها هر سال مهاجران جدید را جذب کردند و دچار مشکلات شهرنشینی مانند ترافیک، آلودگی، تخلفات ساختمانی و ... شدند. در یک دهه اخیر اختلافات میان تهران و اسلامشهر از سوی مدیران شهری این دو شهر بارها مطرح شده است. از سال ۱۳۹۸ که اختلاف‌هایی درباره تعلق احمد آباد مستوفی به اسلامشهر یا تهران مطرح شده بود تا امسال که دادستان اسلامشهر حکمی صادر کرد که بر اساس آن همه حریم منطقه ۱۸ تهران باید وارد حریم اسلامشهر شود. این حکم پس از پیگیری شورای شهر تهران و ارسال نامه‌ای به دستگاه قضایی متوقف شد. مهدی چمران در این‌باره گفت: «برخی احکام، تهران را در حکم گوشت قربانی کرده و کاری کرده تا روستاهای اطراف پایتخت، تهران را ببلعند. با توجه به اینکه شهرهای اطراف به تدریج به وجود آمدند عملاً در دایره حریم تهران شکل گرفته‌اند. نمی‌توان تنها با یک حکم قضایی این موضوع را تعین تکلیف کرد.»

کد خبر 814814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha