شهردار منطقه ۱۸ گفت: افراد سودجو و فرصت طلب از اختلافات میان شهرداری تهران و اسلامشهر بهره گرفته و با دریافت مجوز از شهرداری اسلامشهر اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم تهران می کنند.

نقشه حریم

همشهری- زینب زینال زاده: حریم تهران، تنفسگاه و البته میراثی برای آیندگان است. صیانت از آن چنان اهمیت دارد که مقام معظم رهبری در فرمایشات شان به صراحت فرموده اند: «مشخص‌شدن حریم و محدوده شهر تهران و جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌رویه افراد فرصت‌طلب و نابودی منابع طبیعی و نظارت جدی برای جلوگیری از گسترش شهر تهران باید انجام شود و باید با جدیت تمام در مقابل متعرضان به زمین‌های دامنه جنوبی البرز و اطراف تهران ایستاد و از منافع ملی پاسداری کرد.» شهرداری تهران در این دوره اهتمام ویژه برای صیانت از حریم پایتخت دارد و هیچگونه مجوز ساخت و سازی در این محدوده ها را نمی دهد. در روزهای اخیر حریم تهران و اسلامشهر به محل مناقشه تبدیل شد و مسئولان اسلامشهری قصد داشتند از طریق مرز بندی غیر اصولی بخشی از منطقه ۱۸ (محدوده ناحیه ۷) را تصاحب کنند. مدیریت شهری در مقابل این دست اندازی به خاک پایتخت سکوت نکرد و رئیس پارلمان شهری طی نامه ای از دادستان کل کشور خواستار توقف این موضوع شد. آن طور که محمد جواد خسروی شهردار منطقه ۱۸ به همشهری می گوید: «مسئولان اسلامشهر از طریق قطع همکاری با شهرداری تهران، زمینه ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم را فراهم کردند و قصد نابودی حریم تهران را دارند.»

مجوز از اسلامشهر؛ ساخت و ساز در تهران

با صدور مجوز توسط شهرداری اسلامشهر ساخت و سازها در محدوده حریم منطقه ۱۸ سرعت گرفته است. محمد جواد خسروی با بیان این مطلب تاکید می کند: «افراد سودجو و فرصت طلب از اختلافات میان شهرداری تهران و اسلامشهر بهره گرفته و با دریافت مجوز از شهرداری اسلامشهر اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم تهران می کنند. نوشته شدن عبارت «محدوده حریم شهر تهران» بیانگر آن است که مسئولان امر به غیرقانونی بودن این اقدام واقف هستند و با علم و آگاهی مجوز ساخت صادر می کنند. در مدیریت شهری وظیفه ما صیانت از حریم است و با هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز و تخلف در حریم برخورد می کنیم.» او ادامه می دهد: «گرچه محدودیت هایی در برخورد با متخلفان ساخت و ساز وجود دارد اما همکاری خوب مهدی سواد کوهی دادستان چهاردانگه در صدور مجوزهای تخریب، سبب شده به صورت قانونی اقدام به تخریب بناهای غیرقانونی کنیم.»

آخرین وضعیت ساخت و ساز در حریم تهران | شهردار منطقه ۱۸: از اسلامشهر مجوز می گیرند و در تهران ساخت و ساز می کنند

نامه فرماندار اسلامشهر؛ حکم نابودی حریم تهران

نظارت مستمر عوامل شهرداری منطقه ۱۸ در محدوده حریم، مسئولان اسلامشهر را بر آن داشت تا برای حل موضوعات پیش آمده در محدوده حریم جلسه تشکیل دهند. آن طور که خسروی می گوید: «نتیجه جلسه در نامه فرماندار اسلامشهر خلاصه شد مبنی بر قطع همکاری با شهرداری منطقه در خصوص ارائه خدمات مربوط به استعلامات از نهادهایی چون جهاد کشاورزی و ... در واقع این نامه به مثابه حکم نابودی حریم تهران بود.» نامه‌ای که به گفته شهردار منطقه ۱۸ نتوانست سد ماموریت آنها در حفاظت از تنفسگاه شهر شود و تخریب ها همچنان با قوت در محدوده حریم با حکم قضایی انجام می شود.

نامه دادستان اسلامشهر علیه شهر تهران

تلاش شهرداری اسلامشهر برای نابودی حریم تهران و پیگیری مدیریت شهری برای صیانت از این محدوده پای دادستان اسلامشهر را به محل مناقشه باز کرد. به گفته شهردار منطقه ۱۸ دادستان برای خاتمه دادن به این درگیری‌ها، طی ابلاغیه‌ای از شهرداری منطقه خواست در مدت ۲۰ روز نیروهای خود را از محدوده حریم (ناحیه ۷) خارج کند و تمام تجهیزات و ... را تحویل شهرداری اسلامشهر دهد. این موضوع را به شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و بازرسی کل کشور و مسئولان ذیربط منتقل کردیم و در نهایت هم رئیس پارلمان شهری طی نامه ای از دادستان کل کشور خواستار توقف این ابلاغیه شد.»

تعیین متولی برای حریم

استانداری و وزارت راه و شهرسازی می بایست پیش از این با تعیین مرزبندی و متولی حریم، وضعیت این محدوده را تعیین تکلیف می کردند. خسروی با بیان این موضوع می گوید: «طرح راهبردی حریم شهر تهران مصوبه سال ۹۶ است که به شهرداری تهران ابلاغ شده اما استاندار وقت آن را به شهرهای اطراف استان تهران ابلاغ نکرده است. گرچه شاهد ترک فعل در این موضوع هستیم اما امروز اگر استاندار تهران نسبت به ابلاغ آن جدیت نشان دهد، حریم تهران تعیین تکلیف می شود در غیر این صورت شاهد نابودی حریم خواهیم بود.» به گفته او در شرایط کنونی ضرورت دارد وزیر کشور به موضوع تعیین تکلیف حریم کلانشهرها به ویژه تهران ورود کند.

آخرین وضعیت ساخت و ساز در حریم تهران | شهردار منطقه ۱۸: از اسلامشهر مجوز می گیرند و در تهران ساخت و ساز می کنند

کد خبر 803750
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha