دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

ماجرای ظهور و افول تیم فوتبال دارایی تهران به تنهایی یک داستان است. مانند همه داستان‌های هیجانی که فکر می‌کنی قهرمان داستان مرده است، اما قهرمان ناگهان سر بر می آورد و دوباره شما را به هیجان می‌آورد، تیم فوتبال دارایی نیز با فراز و فرودهایش چندین دهه در فوتبال کشورمان درخشیده است.

فوتبال

همشهری آنلاین- سمیراباباجانپور: این باشگاه اصالتا تهرانی از جمله تیم‌هایی است که به کلمه «طرفداری» در فوتبال معنا داد. دارایی، طبق روایت ها، در سال ۱۳۱۵ با نام «خورشید» در تهران و در محله تهرانپارس تاسیس شد و عنوان قدیمی‌ترین تیم فوتبال ایران را به نام خود ثبت کرد. سیدمحمد تدین که از چهره‌های شناخته‌شده علمی و سیاسی قاجار و دوران پهلوی بود با پایه‌گذاری این تیم رویاهای زیادی در سر داشت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

تدین که به خاطر حمایت قاطعانه از قرارداد ۱۹۱۹ و نقشی که در انتقال سلطنت از سلسله قاجار به رضاشاه داشت، چهره‌ای جنجالی در تاریخ مدرن ایران محسوب می‌شود، با ورود به دنیای ورزش به دنبال ایجاد فضایی برای رخنه در دل های مردم بود و خیلی زود این تیم تهرانی طرفداران خود را پیدا کرد.

وقتی خورشید فوتبال تهران متولد شد
تیم دارایی

تیم خورشید بعد از چندین سال فعالیت به دارایی تغییر نام داد و کم‌کم از میانه‌های دهه ۱۳۲۰ با ظهور تیم‌های پرمهره‌ای مانند شاهین و تاج رو به افول گذاشت. با این حال بر اساس روایت‌ها، با آغاز دهه ۱۳۴۰ دارایی بازگشت قدرتمندی به فوتبال تهران داشت و توانست دو بار قهرمان تهران شود.

وقتی خورشید فوتبال تهران متولد شد
مصطفی عرب

درخشش این تیم پرطرفدار در باشگاه های کشور و ورود تیم های بیشتر به لیگ مسابقات فوتبال کمتر از ۳ دهه دوام داشت. گفته می شود در سال ۱۳۴۷ علی اکبر محب که مدیرعاملی این باشگاه را بر عهده داشت تصمیم به انحلال دارایی گرفت. اما این تصمیم ۳ سال بیشتر داوم نداشت و در ابتدای دهه ۵۰ بار دیگر این تیم با جذب مهره های فوتبالی بزرگ توانست به میدان فوتبال برگردد اما این تیم نتوانست فروغ گذشته خود را داشته باشد.

دارایی بعد از انقلاب نیز روند ضعیف شدنش ادامه یافت تا اینکه در دهه ۷۰ با اینکه هنوز نام قدیمی خود را یدک می کشید از سطح نخست فوتبال کشور خارج شد و امروز جز نامی از آن باقی نمانده است.

این باشگاه تهرانی نام‌های بزرگی را به فوتبال کشورمان معرفی کرده است که می‌توان به حسین فکری، مهراب شاهرخی، مصطفی عرب، منصور پورحیدری، جلال طالبی، حمید علیدوستی، رضا نعلچگر، بهروز سلطانی و ... نام برد که همچنان نامشان بر سر زبان‌هاست.

تیم دارایی سال ۱۳۴۱ قهرمان لیگ ایران شد و ۷ بار قهرمانی جام باشگاه‌های تهران را کسب کرد.

کد خبر 814381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha