گروه دانش -جواد نصرتی: تغییرات آب و هوایی ناشی از گرمایش جهانی، بزرگ‌ترین تهدیدی است که سلامتی بشر را در قرن پیش‌رو تهدید می‌کند.

به گزارش نیوساینتیست، به تازگی جمعی از پزشکان و اقلیم‌شناسان جهان در لندن در بیانیه‌ای اعتراف کردند خطرات گرمایش جهانی را که متوجه سلامتی انسان‌ها بوده نادیده گرفته‌اند: ما بزرگ‌ترین تهدید جهانی علیه سلامتی انسان در قرن بیست و یکم را نادیده گرفته بودیم.

مشکل چه خواهد بود؟

در قرن پیش‌ رو، تغییرات آب و هوایی، تمامی مشکل‌های بهداشتی و سلامتی را که بشر می‌شناسد بدتر خواهد کرد؛ از بیماری‌های قلبی و گرمازدگی گرفته تا بیماری‌هایی که از حیوانات وحشی و اهلی به انسان منتقل می‌شوند.

ریچارد هورتون، یکی از کسانی که این بیانیه را امضا کرده است در این باره می‌گوید: بخش پزشکی در گذشته نه تنها این مسئله را کم اهمیت تلقی کرده بلکه به‌گونه‌ای آن را کاملا نادیده گرفته است. در 10سال گذشته، تغییرات آب‌و هوایی به هیچ عنوان در دستور کار هیچ کس در این بخش قرار نگرفته است.

هیو مونتگومری از دانشگاه لندن در این باره می‌گوید: با اینکه امواج خطراتی که تغییرات آب و هوایی جهانی متوجه سلامتی انسان می‌کند بسیار بلند شده‌ اما این یک واقعیت است که جامعه در حال بیدار شدن است.

آنتونی کاستلو هم از همین مرکز در این باره می‌گوید که تا 18 ماه پیش، او فکر می‌کرده بزرگ‌ترین تهدیدی که علیه سلامت بشر در کشورهای رو به رشد وجود داشته است مرگ و میر نوزادان بوده و حتی به تغییرات آب و هوایی به‌عنوان یک تهدید فکر هم نمی‌کرده است.

اما الان او و همکارانش متوجه شده‌اند که بزرگ‌ترین تهدید برای سلامتی بشر بدون هیچ تردیدی تغییرات آب و هوایی است. او از آن دسته محققان و کارشناسان است که عقیده دارد اگر بشر همین الان تصمیم بگیرد با این پدید مبارزه کند، زمان وقوع بحران را عقب خواهد انداخت.

مشکل چقدر جدی است؟

درک اینکه تغییرات آب و هوایی ناشی از گرمایش جهانی چه تهدیداتی را متوجه ما خواهد کرد بسیار ساده است.

در سال 2003 موج گرما در سراسر اروپا 70 هزار نفر را قربانی خود کرد. حالا اما کارشناسان می‌گویند دیگر این پدیده به‌صورت موج تکرار نخواهد شد چرا که در سال 2040 میانگین گرمای هوای اروپا به میزانی که در سال 2003 با عنوان موج از آن نام برده می‌شود برابر خواهد شد.

در کنار اینها، پزشکان و محققان، مشکلات عمده دیگری را هم که به‌صورت مستقیم بر سلامت انسان تاثیر خواهند گذاشت فهرست کرده‌اند.

مهم‌ترین این مشکلات کمبود آب و غذا خواهد بود. فروپاشی محیط‌های زندگی و جنگ هم از مشکلات دیگری هستند که به خاطر تغییرات آب و هوایی بر سلامت انسان تاثیرات مخربی خواهند داشت.

آنها همچنین هشدار داده‌اند که اگر وضع به همین صورت جلو برود، بیماری‌هایی مانند مالاریا و تب دنگ شایع خواهد شد و سنگ کلیه در سراسر جهان مشاهده خواهد شد.

یک نفر، پزشکان را بیدار کند

امضا کنندگان این بیانیه با این حال تاکید کرده‌اند اینکه بیانیه‌ امضا شده به این معنا نیست که تغییرات آب و هوایی دیگر بر سلامتی انسان‌ها تاثیر نخواهد گذاشت.

آنها معتقدند مهم‌ترین کسانی که می‌توانند در این باره تاثیرگذار باشند قانونگذاران و پزشکان عمومی و خانوادگی هستند.

این پزشکان اما به خاطر ماهیت کاری خود، وقت کمی برای هشدار دادن به بیماران درباره تغییرات آب و هوایی دارند. با این حال این پزشکان باید از دنیای روزمره‌ای که به دور خود ساخته‌اند فراتر بروند و بیدار شوند.

کد خبر 81395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز