همشهری آنلاین: بر اساس مطالعه‌ای که در کشور سوئد درباره تغییرات اقلیمی انجام شده است، باید برای مقابله با این مشکل بر کمک به آسیب‌پذیرترین اجتماعات در کشورهای جهان متمرکز شد.

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، مطالعه‌ای که کمیسیون تغییرات اقلیمی و توسعه سوئد انجام داده است، می‌گوید آسیب‌پذیرترین اجتماعات جهان تا حدی خود را با تغییرات اقلیمی وفق داده‌اند و در همین حال بسیاری از آنان پیامدهای آن را حس کرده‌اند.

این تحقیق خاطر نشان می‌کند مبارزه با فقر و تغییرات اقلیمی از یکدیگر جدایی‌ناپذیرند و باید همراه با هم حل شوند تا اهداف توسعه در کشورهای فقیر پیگیری شود. صدای فقرا در هیچ یک از مباحث مربوط به تغییرات جوی در سطوع عالی سازمان‌های دولتی و بین‌المللی شنیده نمی‌شود.

این مطالعه بر مبنای اطلاعات گردآوری شده در دیدارها از کشورهایی با اقلیم‌های متنوع انجام شده است که شامل دلتای مکونگ کامبوج؛ مالی، کشوری تقریبا لم‌یزرع؛ و بولیوی، کشوری دارای ارتفاع زیاد نسبت به دریا با جغرافیای پیچیده می‌شود.

این مطالعه می‌گوید: "تغییرات اقلیمی بر این نواحی تاثیرات خود را گذاشته و سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، در حال وقوع است. یخ‌های قطبی و یخچال‌های طبیعی استوایی در حال ذوب، فجایع آب‌وهوایی رو به افزایش، اقیانوس‌ها در حال جذب اسیدهای بیشتر و تغییر اکوسیستم‌ها هستند."

این مطالعه روز پنجشنبه در حالی به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در نیویورک ارایه شد که سازمان ملل در تدارک کنفرانس نهایی آب‌وهوایی کپنهاگ مورخ 7 تا 18 دسامبر است. در این اجلاس قرار است سند جایگزین پروتکل کیوتو تصویب شود. پروتکل کیوتو 2012 منقضی خواهد شد. این پروتکل حاوی مقرراتی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای است که موجب افزایش گرمایش جهانی می‌شوند.

کمیسیون سوئدی خواستار بسیج بودجه مضاعف برای کمک به اجتماعات آسیب‌پذیرتر شامل جزایر کوچک و کشورهای دارای درآمد پایین شده، اما اعلام کرده است که این پول نباید به جای مخارج کنونی که صرف توسعه کشورهای فقیر می‌شود، در نظر گرفته شود.
این کمیسیون از کشورهای اهدا کننده خواسته است سالانه بین یک تا دو میلیارد دلار برای کمک به اجتماعات آسیب‌پذیر اختصاص دهند.

کد خبر 81359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز