همشهری آنلاین: هراس فزاینده از بحران مالی، طرح‌های اتحادیه اروپا را برای حفاظت در برابر تغییرات جوی به مخاطره انداخته است.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد، فقط از طریق امتیاز دادن به صنایع و اروپای شرقی، سران و روسای دولت‌های 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل توانستند در این خصوص به تفاهم برسند که خواستار توافق بر سر سیاست این اتحادیه در خصوص حفاظت در برابر تغییرات جوی تا پایان سال جاری میلادی شوند.

سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر ایتالیا و کشورهای شرق اروپا به رهبری لهستان تاکید کردند که تصمیم‌های مربوط به مسایل جوی باید با اجماع اتخاذ شوند.

دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان گفت:‌ «ما در سیاست جوی سهیم نخواهیم شد که عامل مرگ اقتصادمان باشد.»
کشورهای شرق اروپا و ایتالیا با حق وتوی‌شان به ویژه بر تسهیل تجارت نیروگاه‌ها و صنایع انرژی پافشاری کردند. لهستان که نیازش به برق تقریبا به طور کامل از نیروگاه‌های زغالسنگی تامین می‌شود، قصد دارد از این امر جلوگیری کند که در زمینه اقتصاد برق از سال 2013 همه حقوق مربوط به انتشار دی‌اکسید کربن در مزایده‌ها لحاظ شود. طبق نظر این کشور، یک راه حل در این خصوص می‌تواند این باشد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا 10 درصد عواید خود از مالیات مربوط به حقوق انتشار آلاینده‌ها را به کشورهای فقیرتر بدهند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برخورد مثبتی با این پیشنهاد داشت. به گفته وی، دولت آلمان قصد دارد به نقطه برسد که صنایع سنگین به طور مجانی از حقوق مربوط به انتشار آلاینده‌ها برخوردار شوند.

نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه و رییس کنونی اتحادیه اروپا هم گفت: «مادامی که کسی از اهداف مربوط به تغییرات جوی تعدی نکرده باشد، فضایی برای انعطاف وجود دارد.»

اتحادیه اروپا سال 2007 توافق کرد انتشار دی‌اکسید کربن تا سال 2020 میلادی 20 درصد کاهش یابد، 20 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر 20 درصد افزایش یابد. سارکوزی گفت: «بحران مالی نباید بلندپروازی ما را متوقف کند. من متقاعد شده‌ام که می‌توانیم راه حلی را بیابیم. اجازه تعویق و تاخیر نمی‌دهم.»

کمیسیون اروپا قصد دارد به عنوان عنصری پیشرو در عرصه مذاکرات بین‌المللی درباره حفاظت در برابر تغییرات جوی حضور یابد که در ماه دسامبر در پوزنان لهستان انجام می‌گیرد. در بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه اروپا اعلام شد در هفته‌های آینده این کمیسیون و ریاست اتحادیه اروپا «کاری فشرده» را انجام می‌دهند تا اجلاس بعدی اتحادیه اروپا در ماه دسامبر بتواند بسته جوی را تصویب کند، بسته‌ای که از نظر اقتصادی به صرفه باشد و هر یک از کشورهای عضو از عهده مخارج آن برآید. روز دوشنبه وزیران محیط زیست این اتحادیه برای رایزنی‌های بیشتر در لوکزامبورگ گرد هم می‌آیند.

در همین حال در پارلمان اروپا این نگرانی افزایش یافته است که دولت‌ها، عناصر کنونی قانون جوی اتحادیه اروپا را تحلیل ببرند.

کد خبر 65965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز