یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

دانشمندان تاکنون مطالعات ضد‌و نقیضی درباره پیش‌بینی افزایش احتمال شیوع بیماری‌های عفونی انسانی در اثر تغییرات جوی ارائه کرده‌اند.

بسیاری از محققان علوم پزشکی هشدار داده‌اند که افزایش گرمای جهانی [مفاهیم: گرمایش جهانی چیست؟] می‌تواند منجر به شیوع بیشتر بیماری‌ها شود.

برای مثال این امکان به‌وجود می‌آید که بیماری‌های استوایی و ویژه مناطق گرمسیری به سایر مناطقی که هم‌اکنون در حال گرم شدن هستند، سرایت کند. این نگرانی به‌ویژه در مورد بیماری‌های ناشی از حشرات بیماری‌زا مانند مالاریا و بیماری خواب بیشتر است.

اما کوین لافرتی یک متخصص اکولوژی بیماری در مرکز تحقیقات اکولوژی غرب در آمریکا ادعا می‌کند که واقعیت در این خصوص پیچیده‌تر است. وی معتقد است که آب و هوای گرم ممکن است بتواند باعث تشدید برخی از بیماری‌ها در مناطق خاصی شود اما این در حالی است که در برخی از مناطق دیگر مانع از بروز سایر بیماری‌ها می‌شود.

برای مثال دکتر لافرتی منکر این نیست که تغییرات آب و هوایی ممکن است امکان شیوع پشه‌های مالاریا را در مناطق جدید بیشتر کند اما وی معتقد است که شرایط آب و هوایی خشک‌تر و گرم‌تر درعین حال موجب ریشه‌کن شدن این پشه در مناطقی می‌شود که مانند منطقه ساحل در آفریقا هم‌اکنون با مالاریا دست به گریبان هستند

کد خبر 79399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز