امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل نوشت. او ضمن رد ادعاهای غیرمستند نماینده دائم آمریکا اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا حضور نداشته است.

امیر سعید ایروانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، ادعاهای بی‌اساس نماینده دائم آمریکا درباره دخالت ایران در حمله به نیروهای نظامی این کشور واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت.

در همین خصوص امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و همچنین دبیرکل سازمان ملل با اشاره به نامه‌های قبلی از جمله آخرین نامه‌های مورخ ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳ (S/۲۰۲۳/۸۹۲)، اعلام کرد: مایلم با قاطعیت ادامه ادعاهای غیرمستند علیه جمهوری اسلامی ایران در نامه مورخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ نماینده دائم آمریکا را رد کنم.

در این نامه آمده است: در همین راستا، بار دیگر تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا حضور نداشته است.

ایروانی گفت: جمهوری اسلامی ایران این ادعاهای بی‌اساس را تلاشی عمدی از سوی ایالات متحده، کشور اشغالگر، برای توجیه و جرم‌زدایی تجاوزکارانه و نقض جدی قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد در جمهوری عربی سوریه و منطقه می‌داند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره ادعای سنتکام مبنی بر دخالت ایران در حمله انصارالله یمن به کشتی‌های اسرائیلی نیز گفت: سنتکام را نیروی تروریستی تلقی می‌کنیم و حضور نیروهای تروریستی سنتکام مخل آرامش و ایجاد کننده بی ثباتی و ناامنی برای کشورهای منطقه بوده است. ادعاهایشان بی سند و مدرک است و قابلیت راستی آزمایی ندارد. از منظر ایران این ادعاها فاقد ارزش پاسخگویی است.

وی گفت: معتقدیم آمریکایی‌ها اکنون در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را به اقداماتی نظیر بی ثباتی در منطقه متهم کنند. آمریکایی‌ها یک طرف جنگ در منطقه هستند و مسؤول دو ماه کشتار مردم فلسطین هستند و در جایگاه اخلاقی برای طرح ادعاهای واهی نه علیه دولت‌ها و نه گروه‌های مقاومت در منطقه هستند.

پیش از این هم بارها ایران اعلام کرده بود که نیروهای مقاومت در منطقه نه از ایران دستور می‌گیرند و نه براساس دستورالعمل ایران اقدام می‌کنند. ناصر کنعانی همچنین درباره ادعاهای بی‌اساس آمریکایی‌ها بیان کرد: دولت آمریکا نمی‌تواند واکنش دولت‌ها و گروه‌های مقاومت در منطقه را با اتهام زنی به این و آن متوجه کسی غیر از خودش کند. حضور آمریکا در منطقه مخل امنیت بوده است و حمایت تمام عیار آمریکا از این رژیم مخل ثبات و امنیت منطقه است.

کد خبر 813243
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • بابائی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    4 4
    مگه ما از آمریکایی ها ترس و بیمی داریم؟ بزنید دمارشونو در بیارید چرا طقره میرید وعقب نشینی میکنید؟
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    5 4
    آمریکا، کشورهای اروپایی و مزدورانشان 100 درصد فقط عامل اصلی جان‌باختگان ناآرامی‌های سال گذشته بودن و هستند.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    1 5
    انگلیس به همراه اروپا و آمریکا و مزدورانشان در اعتراضات و ناآرامی های اخیر ایران نقش دارد و دست داشته است؟!
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    4 4
    آمریکا جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و با کمک مالی برخی کشورهای عربی جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار از سال 2011 تاکنون داعش وحشی را وارد سوریه، عراق، افغانستان، یمن، لیبی و منطقه خاورمیانه وارد کرده است و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    3 3
    انگلیس جنایتکار از سال 1918 تاکنون شریک جرم جنایت های صهیونیست ها جنایتکار در فلسطین بوده است. نیروهای نگلیسی از سال 2001 تاکنون در منطقه خاورمیانه چه غلطی می کنند؟ نیروهای نگلیسی از سال 2003 تاکنون در عراق و لیبی چه غلطی می کنند؟ نیروهای نگلیسی از سال 2011 تاکنون در سوریه چه غلطی می کنند؟ نیروهای نگلیسی از سال 2015 تاکنون در یمن چه غلطی می کنند؟ نیروهای نگلیسی از سال 2021 تاکنون در اوکراین چه غلطی می کنند؟
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    4 2
    حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان با بمب‌های فسفری ساخت آمریکا و انگلیس برای جامعه جهانی شرم آور و تاسف بار است.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    4 2
    حضور نظامی انگلیس در خاک عراق، نقض حاکمیت عراق است. حضور نظامی انگلیس در خاک لیبی، نقض حاکمیت لیبی است. حضور نظامی انگلیس در خاک سوریه، نقض حاکمیت سوریه است. حضور نظامی انگلیس در خاک یمن، نقض حاکمیت یمن است.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    3 2
    کشتار اسرائیل در غزه، در تمام قوانین بین‌المللی معادل نسل‌کشی است که جنایات اخیر اسرائیل در غزه در تمام ابعاد بین‌المللی معادل نسل‌کشی است که باید طبق همین قوانین مجازات شود. که به علت حملات نیرو‌های مقاومت و شکست عملیاتی رژیم صهیونیستی، ۷۰ درصد از نظامیان صهیونیست از شمال نوار غزه خارج شدند. خروج از نوار غزه با آتش‌بس آغاز شد و پس از حملات نیرو‌های مقاومت، در دو روز گذشته شدت گرفته است. این فرمانده قسام اضافه کرد: عملیات زمینی صهیونیست‌ها در جنوب نوار غزه متمرکز است و همزمان، قدرت مانور محدودی در شمال دارند.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    4 1
    بنده از حمله به یک کشتی اسرائیلی دیگر در نزدیکی یمن استقبال می کنم
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    2 1
    درود بر شما مردم آزاده در سراسر جهان که همه روزه با برگزاری راهپیمایی‌، تنفر و انزجارخود را از آمریکا و رژیم سفاک صهیونیستی اعلام می‌دارید. تنها راه توقف این خونریزی‌ها این است که با اقدامات نامتقارن مردمی نسبت به مراکز و دیپلمات‌های صهیونیست و آمریکایی درکشورهایتان‌، آمریکا را مجبور به ترک حمایت از این رژیم وحشی خون‌آشام ‌نمایید.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    1 1
    امروز مقاومت و پایداری ۷۵ ساله ملت فلسطین به ثمر نشسته و بیداری جهانی را به دنبال خود داشته است. ملت‌ها از شرق تا غرب عالم به محکوم‌‌سازی جنایات ددمنشانه این رژیم کودک‌کش روی آورده‌اند. رژیم جنایتکار صهیونیستی در ۷ هفته بیشتر از ۲۰ سال جنگ ویتنام و ۶ سال جنگ جهانی دوم در غزه روزنامه‌نگار کشته است! در ویتنام ۶۳ روزنامه‌نگار توسط هر دو طرف کشته شدند و در جنگ جهانی دوم ۶۹ نفر توسط همه طرف‌ها کشته شدند و در حملات ددمنشانه اخیر خون‌آشامان صهیونیست به غزه به تنهائی ۷۰ نفر!
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    برت مک گورک هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور غرب آسیا و شمال آفریقا مصاحبه کرده و گفته است روزهای قبل از ۷ اکتبر، ما درگیر گفت‌وگوهای فشرده با عربستان سعودی و اسرائیل درباره چشم‌انداز عادی‌‌سازی بین آنها بودیم، از طرفی هم در گفت‌وگو با فلسطینی‌ها درباره یک بسته، توافق به عمل آمده بود. معلوم می‌شود اهمیت کار حماس در عملیات 7 اکتبر در این است که خواب شیطانی آمریکایی‌ها برای آینده منطقه را به‌طور کل برهم زده است. طبیعی است که اشرار عالم عصبانی باشند.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    ایام سالگرد شهادت شهید شهریاری نخبه انقلابی هسته‌ای توسط رژیم سفاک و خون‌ریز صهیونیستی را گرامی می‌داریم و بر روح پرفتوح این عزیز سفر کرده درود و سلام می‌فرستیم. لعن و نفرین ابدی بر قاتلان تمامی شهدای ترور.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    2 1
    ایهود باراک نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی ضمن حمله به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی این رژیم، گفته است‌، نتانیاهو در جنگ غزه شکست خورده و صلاحیت رهبری دولت را ندارد.یک چنین شخص مفلوکی که در داخل رژیم صهیونیستی هم کسی قبولش ندارد قطعا ماندنی نیست و باید هرچه زودتر غزل خداحافظی را بخواند. بیهوده نیست که این‌گونه بی‌محابا جنایت می‌کند و البته صهیونیست‌ها را نیز به کشتن می‌دهد.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    در جنگ غزه فقط این حماس نبود که پیروز شد. واقعیت این است که تمامی اسلام‌گرایان در جهان به پیروزی رسیدند. مطمئن باشید پیروزی حماس مانند پیروزی ما در جنگ تحمیلی حوادث بزرگی را در آینده رقم خواهد زد. ان‌شاءالله
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    خدا را سپاس می‌گوییم که امروز دولت انقلابی یمن از ثمره خون مقدس شهدا و مقاومت، به یکی از قدرت‌های مطرح و نقش‌آفرین منطقه و وحشت صهیونیست‌ها و اربابانشان تبدیل شده است.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    حملات ارتش اسرائیل جنایتکار به غزه جنایت علیه بشریت است ولی اما متأسفانه سران بی ادب رژیم کودک کش صهیونیستی جنایتکار و هم سران بی ادب آمریکا جنایتکار درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴ اسرائیل، آمریکا، انگلیس و اروپا کشتار زنان، کودکان و نوزادان را متوقف کنند.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    حقوق بشر قانون جنگل آمریکایی از این بهتر نمی شود/ آمریکای جنایتکار مدعی حقوق بشر است از سال 1945 تاکنون در سراسر منطقه خاورمیانه و جهان جنایت می کند، آدم می کشد و هم دست به اقدامات تروریستی می زند و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    1 1
    اردن جنایتکار از سال 2011 تاکنون پایگاه آمریکا، اروپا، داعش و سایه گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا و متحدانش شده است.
  • مرتضی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    1 1
    آمریکا جنایتکار از 15 مهر ماه تاکنون به بهانه مقابله حماس به همراه اسرائیل جنایتکار و برخی کشورهای اروپایی جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار متأسفانه که مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه غزه را قتل عام می کند و همچنان نیز ادامه می دهد شرم آور و تاسف بار است.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    انگلیس جنایتکار یکی از حامیان اصلی گروهک تروریستی ضد انقلاب، گروهک تروریستی منافقین، تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی بوده است. آمریکایی ها دهان سگ هارشان را در انگلیس ببندند از آمریکایی ها می خواهیم دهان سگ هارشان را در انگلیس ببندند.
  • مرتضی IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    اروپا حق حرف زدن از تسلیحات ما را ندارد اروپایی که به دشمن ما اسلحه می‌داد حق ندارد درباره تسلیحات ما حرف بزند اروپا در جنگ تحمیلی 8 ساله شریک جرم جنایات رژیم صدام دیکتاتور بوده است. اروپا به همراه آمریکا و با کمک مالی کشورهای عربی در جنگ تحمیلی 8 سال انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه، تسلیحات و سلاح شیمیایی صدام را تامین کرده است.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    و این در حالی است که از سال 2011 تاکنون برای همه مردم منطقه خاورمیانه و مردم دنیا ثابت شده است که رژیم کودک کش صهیونیستی همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا و در سال سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از تروریست ها در سوریه، لبنان، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    بایدن مسئول طراحی های اغتشاشات اخیر است بین بایدن و ترامپ هیچ تفاوتی وجود ندارد چون به خاطر که هر دو سگ دست نشانده رژیم کودک کش صهیونیستی هستند. اعتراضات اخیر در ایران 100 درصد فقط کار آمریکا و متحدانش بوده است.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    انگلیس جنایتکار اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات اروپا از سال 2011 تاکنون در سوریه سکوت نمی‌کرد
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    از سال 1917 تاکنون برای همه مردم جهان ثابت شده است که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا و متحدانش در کار بوده است. آمریکا و متحدانش نقض حقوق بشر هستند و بزرگ ترین متجاوز به حقوق بشر در سراسر جهان هستند.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰/ هیچ کس حق ندارد با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وگو و همکاری کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جنایتکار در سال 1401 همه از اغتشاشگران مورد حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی و اسرائیل حمایت و استقبال کرده است
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴/ اروپا جنایتکار اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات ائتلاف متجاوز رژیم کودک کش سعودی از سال 2015 تاکنون در یمن سکوت نمی‌کرد.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳/ اروپا جنایتکار اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات ائتلاف آمریکایی از سال 2014 تاکنون در سوریه و عراق سکوت نمی‌کرد.
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    ایران باید یک گزارش دیگر هم به شورای امنیت بدهد و در خصوص پیامدهای تجاوز شناور‌های ‘Triton’ امریکا به مرزهای آبی ایران هشدار دهد.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳/ اقای گوترش رییس سازمان ملل مگر تمام نهادهای بین المللی را هدف نگرفته اند و تاجایی پیش رفتن که برای ادیان توحیدی کوچکترین احترامی قایل نیستند. عدالت در جهان با اعمال ضدحقوق بشری و بی حرمتی به ادیان الهی و انسانیت بدست نمی اید. ستمگری بی بنیادترین عامل بشری و نابودکننده ترین برای انسانیت است. تاریخ وقایع اش را ثبت می کند همانطور که سرگذشت جالوت و قوم صمود و قارون و نمرود و فراعنه را ثبت کرد.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸/ رژیم صهیونیستی این همه تهدید به بمب اتم می کند چرا کشورهای غربی سکوت کرده اند. کودکان معصومه غزه را قتل عام کردند و تمام کشورهای غربی سکوت کردند.
  • اعتراض IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    حضور نیروهای نظامی آمریکا درعراق و هم سوریه غیر قانونی است و هم نقض قوانین بین المللی است. نیروهای آمریکایی حق حضور در سوریه و عراق ندارند.
    • بابائی IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      دولتهاشون نون به نرخ روز خورند تقصیر آمریکا و انگلیس نیست باید با دولتهای متخلف عراق و سوریه برخورد اعتراض آمیز و تنبیهی بشه اونا هیچ دستی رو رد نمی کنن چه ازطرف ما چه از طرف آمریکا
  • بابائی IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    کشتن کودکان و زنان در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است ولی اما متأسفانه مدعیان حقوق بشر در این مدت 2 ماه درک نمی کنند، نمی کنند و نمی فهمند.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    امیرعبداللهیان:‌ روابط ایران و جمهوری آذربایجان در مسیر درستی قرار دارد/ و این در حالی است که دو شبکه جمهوری آذر بایجان باکو هر روز به حکومت نظام جمهوری اسلامی توهین می کنند.