یک زن ۷۰ ساله اوگاندایی می‌گوید بعد از اینکه با استفاده از آی‌وی‌اف ( لقاح آزمایشگاهی) نوزادانی دوقلو به دنیا آورد، احساسی عالی دارد.

ُُTwin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت خبری تودی سافینا ناموکوایا در ۲۹ نوامبر (۸ آذر) با عمل سزارین در بیمارستان بین‌المللی و مرکز نازایی زنان در اوگاندا یک پسر و یک دختر به دنیا آورد.

خانم ناموکوایا از طریق مترجم به خبرنگار گفت: «احساس عالی دارم. شاید برخی استدلال کنند که ۷۰ سال سن زیادی است، اما خداوند تصمیم گرفت که من در ۷۰ سالگی دوقلو داشته باشم. هیچ‌کس نمی‌تواند محدودیتی برای قدرت و اختیار خداوند قائل شود.»

بیمارستان در یک پست فیسبوکی این رویداد را «تاریخی» توصیف کرد و افزود که خانم ناموکوایا قبل از عمل جراحی خلق و خوی بسیار خوبی داشته است.

انجمن پزشکی ناباروری آمریکا توصیه می‌کند که در زنان بالای ۵۵ سال درمان با آی‌وی‌اف به دلیل «نگرانی‌های مربوط به خطرات زیاد بارداری در این سنین» به طور کلی ترغیب نشود.

اما ادوارد تامل سالی، پزشک ناباروری خانم ناموکوایا، به در مصاحبه‌ای گفت که تردیدی در درمان او نداشته است. او گفت: «این حق بشری اوست. بدن اوست. او از نظر جسمانی آماده بود.»

دکتر سالی گفت که بچه‌های خانم ناموکوایا در ۳۱ هفتگی به صورت نارس به دنیا آمده‌اند. او گفت به دلیل تولد زودرس، آنها را به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان منتقل کرده‌اند اما حالشان «کاملاً خوب» است

این مادر سه فرزند که می‌گوید به طور نوبتی نوزادانش را به طور متناوب با شیردهی خودش و شیر دوشیده شده‌اش تغذیه می‌کند، تأکید می‌کند که در خانه شبکه قوی حمایتی دارد

خانم ناموکوایا می‌گوید: «افراد دیگر خانواده به دلیل سن بالای من، در شستن و مراقبت از بچه‌ها به من کمک خواهند کرد.»

خانم ناموکوایا برای کمک به باروری فرزندانش به آی‌وی‌ف متوسل شد. به دلیل سن بالای خانم ناموکوایا، از تخمک اهدایی و اسپرم همسرش برای تولید رویان استفاده کردند.

دکتر سالی گفت: «ما چهار رویان را در رحم او کاشتیم و بعد از آن، او بارداری دوقلو پیدا کرد.»

بارداری در سنین بالاتر با خطراتی هم همراه است و احتمال دچار شدن به عوارض بارداری مثل دیابت بارداری را افزایش می‌دهد که می‌توانند خطراتی برای مادر و جنین داشته باشند.

کارمن بوسادا در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان مسن‌ترین زنی که فرزند به دنیا آورده ثبت شده است. بوسادا در سال ۲۰۰۶، هنگامی که آن زمان ۶۶ سال داشت، پس از درمان با لقاح آزمایشگاهی، صاحب دو پسر دوقلو شد. بوسادا در سال ۲۰۰۹ درگذشت. هفتادسالگی خانم ناموکوایا هنوز به طور مستقل بوسیله سایت تودی تایید نشده است.

کد خبر 812659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha