رئیس بیمارستان مفید دلیل مرگ کودک ۶ ماهه را خونریزی ریوی و ایست قلبی اعلام کرده و گفته می‌تواند بر اثر آنفلوآنزای شدید رخ داده باشد. این روزها کودکان درگیر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی شده‌اند و شیوع این بیماری‌ها تا چه میزان می‌تواند در سلامت آنها آثار منفی داشته باشد؟

آنفلوآنزای کودکان

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: هنوز نتایج پزشکی قانونی درباره مرگ کودک ۶ ماهه در بیمارستان مفید(اینجا بخوانید) اعلام نشده، اما رئیس بیمارستان مفید کودکان تهران در توضیحات این اتفاق به یک نکته مهم اشاره کرده است. به گفته دکتر شمس‌الله نوری‌پور، این کودک پس از بستری در حین دریافت بخور تنفسی به دلیل تندی تنفس، دچار خونریزی ریوی شده و بعد ایست قلبی کرده است. این در حالی است که ۳۰ دقیقه هم احیای قلبی ریوی انجام شده، اما کودک جان خود را از دست داده است. (اینجا بخوانید) به گفته این مسئول، خونریزی ریوی در کودکان کشنده است و می‌تواند در فصول سرد سال بر اثر آنفلوانزای شدید رخ دهد. این در حالی است که امسال بیماری‌های تنفسی ویروسی و باکتریایی کودکان را بیشتر درگیر کرده و آمار مراجعه به مرکز درمانی و بیمارستان‌ها را افزایش داده است.

بیماری‌های که کودکان را تهدید می‌کند

دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این که آیا شیوع گسترده این بیماری‌های تنفسی و گوارشی در ماه‌های سرد سال جان کودکان به ویژه نوزادان را تهدید می‌کند به همشهری آنلاین می‌گوید: بیماری‌هایی که در حال حاضر با آنها مواجه هستیم ناشی از کرونا، آنفلوآنزا، RSV، ویروس‌های سرماخوردگی و... است اما به نظر می‌رسد این روند در کودکان بیشتر باشد. تمامی این بیماری‌ها هم می‌توانند با عوارضی همراه باشند.

دکتر سیداحمد طباطبایی در پاسخ به این سؤال که آیا آنفلوآنزای شدید می‌تواند این عوارض را تشدید و آسیب مرگبار داشته باشد، بیان می‌کند: در دوران کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شده بود که شیوع سایر بیماری‌های ویروسی کمتر شود، اما از سال گذشته با حضوری شدن مدارس و کم‌رنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دوباره با افزایش شیوع بیماری‌های تنفسی در همه گروه‌های سنی به ویژه اطفال مواجه شدیم. وضعیت هیچ تفاوتی نسبت به گذشته ندارد و نمی‌توان گفت که ویروس‌ها خطرناک‌تر از گذشته شده‌اند.

کدام کودکان ماسک بزنند؟

وی تاکید می‌کند: بر این اساس همچنان به رعایت موارد بهداشتی، ماسک زدن، شست‌وشوی دست‌ها، عدم حضور کودکان بیمار در مدارس و مهدهای کودک توصیه می‌شود. به‌ویژه کسانی که مبتلا می‌شوند نباید در مجامع حاضر شوند چون راهی برای انتقال بیماری به سایرین است. ماسک زدن در این شرایط به شدت توصیه می‌شود. البته استفاده از ماسک در کودکان زیر دو سال از آنجایی که ممکن است سبب انسداد مسیر هوایی شود، توصیه نمی‌شود. این کودکان را هم در صورت ابتلا باید دور از تماس با افراد سالم قرار داد تا بهبود یابند. اما دیده می‌شود که والدین به دلیل مشغله‌های کاری و این که کسی را ندارند تا از کودک بیمار آنها مراقبت کند، آنها را روانه مدارس می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

علائم هشدار دهنده

این فلوشیپ بیماری‌های ریه درباره این که چه علائمی درباره ابتلا کودکان به این بیماری‌ها هشدار دهنده و ضرورت مراجعه به مراکز درمانی است، عنوان می‌کند: یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال بیماری ماندن در خانه و پرهیز از حضور در اجتماع است. البته اگر در کنار علائم تنفسی به ناگهان تب بالا، تنفس تند، عدم توانایی در تحمل خوراکی، عدم برقراری ارتباط با اطرافیان، تشنج، استفراغ، سردرد شدید در کودکان ایجاد شد، باید به سرعت آنها را به پزشک و مراکز درمانی رساند. این علائم می‌تواند هر کدام از ارگان‌ها را درگیر کند.

طباطبایی درباره این که آیا این موارد می‌تواند منجر به مرگ در نوزادان و کودکان شود، توضیح می‌دهد: آنفلوآنزا می‌تواند در افرادی که بیماری زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی دارند سبب عفونت ریه‌ای شود که منجر به تخریب بافت ریه، پنومونی نکروزان، تجمع چرک در فضای جنب (ذات‌الجنب) باشد و اکثرا در بیمارستان‌ها بیمارانی با این علائم بستری هستند. اگر نارسایی تنفسی، قلبی و ارگان‌ها به دنبال ابتلا به عفونت‌های ویروسی هم ایجاد شود، احتمال مرگ وجود دارد که البته بسیار کم و نادر است، اما اگر نارسایی ایجاد نشود به شکل یک بیماری گذرا عبور خواهد کرد. یکی از احتمالات ابتلا به آنفلوآنزای شدید هم می‌تواند منجر به خونریزی ریوی باشد که همین مساله هم بسیار نادر است.

نباید استرس خانواده‌ها را زیاد کرد

طباطبایی البته تاکید می‌کند که نباید در انتشار چنین اخباری ترس برای خانواده‌ها ایجاد کرد چون آسیب‌هایی را به همراه دارد؛ از جمله افزایش مراجعات، استرس بی‌مورد به خانواده‌ها، عدم پذیرش اظهارات پزشک درباره بی‌خطر بودن شرایط و مراجعه به مرکز درمانی یا پزشک. قطعا در این باره اطلاع‌رسانی و هشدارها ضرورت دارد اما باید به بُعد روانی این مسائل هم توجه شود، چون شرایط ابتلا به بیماری‌های ویروسی در حال حاضر تغییری نسبت به سال‌های گذشته ندارد. این عفونت‌ها با توجه به فعالیت مدارس در کودکان دور از انتظار نیست.

دبیر بورد ریه اطفال درباره شرایط تزریق واکسن آنفلوآنزا در کودکان هم بیان می‌کند: کودکان از ۶ ماهگی می‌توانند این واکسن را تزریق کنند و اگر کودکی برای اولین بار بخواهد واکسن بزند با توصیه پزشک تا ۹ سالگی توصیه می‌شود که دو دز واکسن با فاصله یک‌ماهه بزند.

کد خبر 812385
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha