رهبرمعظم‌انقلاب در سخنان اخیرشان، به‌ویژه درجمع بسیجیان، به «تغییر موازنه قدرت در منطقه به سود جریان مقاومت» اشاره کردند؛ موضوعی که از پس تحولات ماه‌ها و سال‌های اخیر، شاهد نشانه‌های متنوعی درباره تحقق آن هستیم.

غرب آسیا

همشهری‌آنلاین-گروه سیاسی: دراین میان آنچه اکنون کارشناسان به آن اذعان می‌کنند، تسریع روند تغییر در موازنه منطقه‌ای، به نفع جبهه وفاداران اسلام ناب محمدی (ص) است. در شرایط کنونی بررسی روندهای حاکم بر سپهر سیاسی منطقه، سندی گویا و حقیقتی انکارناپذیر درباره شکل‌گیری رویکردهای جدیدی است که رهبرمعظم‌انقلاب اخیرا به آن اشاره کردند.

شکست‌های پی‌درپی آمریکا در منطقه

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین، شکست‌های پی‌درپی آمریکا در منطقه طی سال‌های اخیر را یکی از مهم‌ترین دلایل دراین زمینه دانست و اظهارکرد: آمریکایی‌ها که طی دهه‌های اخیر بر مبنای طرح «خاورمیانه جدید» در منطقه عمل می‌کردند و با لشکرکشی‌ به افغانستان و عراق، تلاش کردند فرصت‌های جدیدی به‌منظور شکل‌دهی به موازنه دلخواه‌شان در غرب‌آسیا ایجاد کنند.

ابراهیم عزیزی افزود: اگرچه آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند با طرح ادعاهایی مانند «مقابله با تروریسم» و ... حضورشان را در منطقه توجیه کنند، اما واقعیت این است که آنان در واقع به‌دنبال بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی غرب‌آسیا، به‌ویژه در حوزه انرژی بودند.

پروژه عادی‌سازی روابط با تل‌آویو شکست خورد | ۳ نشانه محوری تغییر موازنه قدرت در غرب‌ آسیا

ناکامی در حضور منطقه‌ای

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره شکست راهبردهای مدنظر آمریکا در منطقه عنوان‌کرد: اکنون بیش‌از گذشته شاهد کوتاه‌شدن دست آمریکا از تحولات غرب‌آسیا هستیم و خروج فضاحت‌بار از افغانستان، عراق و سوریه، شاهدی براین مدعاست.

عزیزی با اشاره به ناکامی‌های متوالی محور غربی – آمریکایی در منطقه طی سال‌های اخیر و در نقاط مختلف، ادامه‌داد: واشنگتن نه‌تنها نتوانست به اهداف ازپیش طراحی شده در زمینه حضور در ‌غرب‌آسیا جامه‌عمل بپوشاند، بلکه با وجود صرف هزینه‌ها هنگفت، در نهایت مجبور به ترک فضاحت‌بار افغانستان و عراق شدند.

شکست پروژه عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به دیگر نمودهای تغییر موازنه قدرت در غرب‌آسیا به نفع محورمقاومت عنوان‌کرد: محور واشنگتن – تل‌آویو طی سال‌های گذشته تلاش ویژه‌ای کرد تا با به‌میدان آوردن برخی کشورهای مسلمان منطقه، روند عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را با موفقیت پیش ببرد، اما نشانه‌های شکست دراین راهبرد نیز امروز بیش‌از پیش نمایان شده‌است.

عزیزی افزود: اگرچه برخی کشورهای منطقه در پروژه «صلح ابراهیم» با آمریکا و رژیم‌صهیونیستی همراهی کردند، اما امروز همه کارشناسان اذعان دارند که این پروژه نیز ناکام ماند و به سرانجامی نرسید. ازسوی دیگر عملیات «طوفان‌الاقصی» ضربه مهلک دیگری به این طرح وارد و پیگیری آن را به چالشی اساسی برای محور واشنگتن – تل‌آویو تبدیل کرد.

عبور از اختلافات قومی – مذهبی

این نماینده مجلس تقویت همگرایی اسلامی به‌دور از اختلافات قومی – مذهبی را از دیگر نشانه‌های تغییر موازنه قدرت در غرب‌آسیا دانست و گفت: محور غربی – آمریکایی طی دهه‌های گذشته روی استفاده از گسل‌های قومی – مذهبی در منطقه درمسیر دستیابی به اهداف ترسیم شده، حساب ویژه‌ای باز کرده بود، اما اکنون مشخص شده این راهبرد هم برایشان نتیجه‌ای به‌همراه نداشته است.

عزیزی تصریح کرد: به‌دنبال عملیات «طوفان‌الاقصی» و جنگ در غزه شاهد رویکردهای همدلانه‌ای ازسوی گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه در حمایت از مردم غزه و رزمندگان جبهه مقاومت فلسطینی بودیم که نشان داد پروژه اختلاف‌افکنی درمیان امت اسلامی دراین زمینه نتوانسته کارایی مدنظر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را برایشان داشته باشد.

وی ادامه‌داد: درجریان تحولات اخیر شاهد بودیم مردم یمن، که سال‌ها زیر شدیدترین فشارها و حملات ازسوی آمریکا و برخی هم‌پیمانان منطقه‌ای اش بودند، با این وجود به پیشتیانی از مردم غزه، دست به اقدام‌های گسترده‌ای زدند. این موضوع نشان دهنده شکل‌گیری روندهای تازه‌ای در سطح منطقه است.

بیداری افکارعمومی

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس بیداری ملت‌های مسلمان را از دیگر وجوه تغییر معادلات منطقه‌ای دانست و اظهارکرد: امروز شاهدیم که افکارعمومی منطقه از محورمقاومت حمایت می‌کند و مردم منطقه خواستار اتخاذ راهبردهای هماهنگ با این محور ازسوی دولت‌ها هستند.

عزیزی اضافه‌کرد: معتقدم بیداری افکارعمومی، آن‌هم نه‌تنها در سطح منطقه، بلکه در سطح جهان نسبت به رویکردهای مخرب آمریکا و رژیم‌صهونیستی در خاورمیانه، تغییر موازنه قدرت در غرب‌آسیا را بیش‌از پیش تسریع کرده‌است.

کد خبر 812323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha